شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۱ بازیکن برتر جام ملت های آسیا


۱۱ بازیکن برتر جام ملت های آسیا
● دروازه بان
▪ لی وون جائه (کره جنوبی)؛ کاپیتان کره هر چند اشتباهاتی در این تورنمنت داشت اما در کل دروازه بان مستحکم و قابل اعتمادی نشان داد. این دروازه بان کهنه کار در گرفتن ضربات پنالتی بسیار خوب نشان داد و در بازی با ایران و ژاپن و در هنگام ضربات پنالتی هم به داد تیمش رسید و مقام سومی را به تیمش هدیه داد. البته نوری صبری دروازه بان عراق نیز چهره شایسته ای بود اما «لی» تنها ستاره کره و عامل اصلی کسب مدال برنز این تیم بود.
● مدافعان
▪ ویتالی دنیسوف (ازبکستان)؛ او توانایی بازی در پیستون چپ و دفاع را دارد. او همچنین در حملات تیمی با دید خوبی که داشت عملکردی بی نقص ارائه داد. او و همبازیانش در مرحله گروهی بازی های خوبی انجام دادند که اوج آن پیروزی سه بر صفر برابر چین بود.
▪ اوه بئوم - سئوک (کره جنوبی)؛ مدافع راست و جوان تیم پوهانگ استیلرز یکی از شگفتی های این جام بود. او در دفاع مستحکم و در حرکات رو به جلو خوب بود و خستگی ناپذیر بازی می کرد. افشین قطبی مربی ایرانی کره او را کشف بزرگ فوتبال کره می داند.
▪ یوجی ناکازاوا (ژاپن)؛ هرچند در دیدار نیمه نهایی عربستان و ژاپن مالک ماض در حرکتی دیدنی او و دیگر مدافعان ژاپن را دریبل زد و گل سوم عربستان را به ثمر رساند اما او در کل مدافعی باکلاس نشان داد. شاید اگر در بازی با عربستان ناکازاوا تمرکزش را از دست نمی داد، سعودی نمی توانست به فینال برسد.
▪ جاسم غلام (عراق)؛ او در کل تورنمنت مثل ستونی محکم در خط دفاعی قهرمان جدید آسیا بود. خط دفاعی عراق در کل تورنمنت مستحکم و عالی نشان داد و جاسم با سختگیری بی وقفه در کل مسابقات نام خود را بر سر زبان ها انداخت.
● هافبک ها
▪ نشاط اکرم (عراق)؛ توانا و باکلاس دو صفت بارز نشاط اکرم است که با بازی های درخشانش در جام چهاردهم مورد توجه بسیاری از تیم ها از جمله تیم های اروپایی قرار گرفت. او بدون شک یکی از مهره های تاثیرگذار عراق در قهرمانی این تیم بود. او با بازی سرحال و بانشاط خود، شبیه اسمش بازی می کرد.
▪ شونسوکه ناکامورا (ژاپن)؛ او هر چند در شکست ژاپن در مرحله نیمه نهایی در بهترین شرایطش قرار نداشت اما در کل، بازیکنی تاثیرگذار در این تورنمنت بود.
ناکامورا با وجود شهرت بسیار زیادش در تمام مسابقات زحمت زیادی می کشید و با تمام وجود بازی می کرد. یک ستاره واقعی که به حق خود نرسید.
▪ جواد نکونام (ایران)؛ هافبک خوش نقش تیم اوساسونای اسپانیا در چهار بازی ایران در تورنمنت عالی نشان داد و دوبار جایزه بهترین بازیکن میدان را از آن خود کرد. این بازیکن تکنیکی، گلزن و جنگنده در صورت صعود ایران به مراحل بالا می توانست بهترین بازیکن این رقابت ها باشد.
● مهاجمان
▪ مالک ماض (عربستان سعودی)؛ قبل از شروع این تورنمنت از ماض به عنوان یکی از ستاره های حاضر در جام چهاردهم نام می بردند و در دیدار ژاپن و عربستان دیدن بازی او واقعاً لذت بخش بود. او با حرکت دیدنی اش گل سوم عربستان را به ثمر رساند تا تیمش به فینال برسد. حرکت او در هنگام گل سوم از نبوغ عجیبش سرچشمه می گرفت.
▪ یاسر القحطانی (عربستان سعودی)؛ او در این جام ثابت کرد یکی از خطرناک ترین مهاجمان آسیا است. چهار گل به ثمر رساند و چندین بار هم در نقش یک گلساز ظاهر شد. شاید اگر در مسابقه پایانی حواسش جمع بود، می توانست تیمش را به قهرمانی برساند و خودش عنوان بهترین بازیکن جام را دریافت کند.
▪ یونس محمود (عراق)؛ بازی اش بسیار ساده است. با گل هایش یک قهرمانی تاریخی را برای عراق به ارمغان آورد. او در پایان هم به عنوان بهترین بازیکن جام چهاردهم انتخاب شد. البته شاید اگر عراق قهرمان نمی شد این افتخار به او نمی رسید. درخشش یونس محمود در کل تورنمنت به اندازه ای نبود که بدون قهرمانی این افتخار شخصی را به او بدهند.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید