جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

”ورزش“ در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی


”ورزش“ در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی
نام‌گذاری سال ۸۶ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام ”اتحاد ملی و انسجام اسلامی“ و تأکید ایشان بر استقلال ملی، عزت ملی و رفاه عمومی ملت ایران، مسیر حرکت کشور و همه دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در آن را روشن کرد. به یقین مجموعه‌ای از دلایل و عوامل و ضرورت‌های انکارناپذیری موجب گشته است که موضوع اتحاد ملی و انسجام اسلامی در صدر همه اولویت‌های کشور قرار بگیرد و بر همین اساس نیز رهبری نظام با دوراندیشی و ژرف‌نگری، توجه آحاد مردم و به‌ویژه مسئولان کشور را به آن جلب و تحقق آن را خواستار شوند.
طبعاً همه موضوعات و پدیده‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... در شمول این حرکت قرار دارند و هرکدام از آنها با کارکردها و ظرفیت‌های خود می‌توانند در جهت تحقق این مهم برآیند که در این میان ورزش و تربیت بدنی نیز می‌تواند جایگاهی اثربخش و قابل توجه را دارا باشد.
امروزه ورش به‌عنوان یک پدیده گسترده و فرابخشی، نقش‌هائی بسیار مؤثر و چندگانه را در جوامع ایفا می‌کند.
تأثیر به‌سزای این پدیده در جهان امروز در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی چنان است که به‌صورتی ابزاری مؤثر و کارآمد در عرصه‌های ملی و بین‌المللی ایفای نقش می‌نماید. در کشور ما نیز خوشبختانه ورزش از جایگاه مؤثر و کارآمدی در عرصه‌های مختلف برخوردار بوده و توانسته است در مقاطع گوناگون انتظارات کشور را در ابعاد مرتبط با خود پاسخ دهد. از جمله کارکردهای ورزش در موضوع انسجام اسلامی و اتحاد ملی را می‌توان زبان گویا و مشترک آن در بین همه اقوام و ملل دانست.
جایگاه امروزین ورزش در همه کشورها در جهت انسجام بخشیدن بین اقشار مختلف یک ملت و ایجاد هماهنگی و وحدت میان آنان به‌گونه‌ای است که از آن به‌عنوان قوی‌ترین و مؤثرترین ابزار فرهنگی یاد می‌شود. در بعد بین‌الملل نیز ورزش نشان داده است که می‌تواند به‌عنوان یک زبان مؤثر بین‌المللی در جهت ایجاد تفاهم، دولتی و صلح بین دو یا چند کشور و حتی همه کشورهای جهان نقش و سهم مؤثری داشته باشد. تا جائی‌که سازمان ملل متحد نیز در جهت ایجاد و توسعه صلح در بین کشورها، دیپلماسی ورزش را کارآمدتر و مؤثرتر از بخش‌های سیاسی مدنظر قرار می‌دهد.
در چنین شرایطی طبیعی است که دستگاه‌ها و نهادهای مسئول ورزش کشور در جهت خواست رهبری نظام مبنی بر حرکت در مسیر تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی، باید نقشی فراتر و گسترده‌تر از قبل برای خود در نظر گرفته و براساس یک برنامه مدون و با به‌کارگیری همه ظرفیت‌های فعال و غیرفعال ورزش در ابعاد داخلی و بین‌المللی، به تحقق این موضوع مهم اهتمام ورزند. خوشبختانه اخبار خوبی در رابطه با برنامه‌ریزی برگزاری المپاید ورزشی ایرانیان از سوی سازمان تربیت بدنی به‌گوش می‌رسد و انتظار می‌رود این حرکت گامی مؤثر در جهت ایجاد شور و نشاط ملی و تحقق وحدت و اتحاد همه ایرانیان باشد.
در بعد بین‌الملل نیز باید اذعان داشت که ما هنوز نتوانسته‌ایم منطبق با ظرفیت‌های داخلی ورزش حرکتی درخور و شایسته در جهت ایجاد انسجام اسلامی بین مسلمانان و کشورهای اسلامی داشته باشیم. شاید ضعف عمده ورزش در بعد بین‌الملل، همین موضوع دیپلماسی ورزشی است که دلیل عمده آن نیز نبود یک برنامه استراتژیک در این زمینه و ضعف ارتباطات بین نهادها و دستگاه‌های فرهنگی، ورزشی و سیاسی کشور است که ماحصل آن از دست رفتن فرصت‌هائی طلائی در ابعاد مختلف برای کشور بوده است. امید آن‌که در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی و در جهت از بین رفتن این نقیصه جدی و مهم در عرصه ورزش و دیپلماسی کشور، شاهد شکل‌گیری یک حرکت اساسی آن‌هم با رویکرد تقویت انسجام اسلامی در بین کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان با گفتمان ورزشی باشیم.
سیدعبدالحمید احمدی
منبع : ماهنامه علمی تحلیلی و آموزشی ورزش


همچنین مشاهده کنید