شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

انواع دیابت


انواع دیابت
۱) تیپ I كه در آن لوزالمعده قادر به تولید انسولین نمی‌باشد. (كلید برای باز كردن درب سلول وجود ندارد) پس در این فرم حتماً باید انسولین تزریق شود. براساس میزان غذا و نوع غذا و كالری مصرفی و نیز میزان تحرك میزان انسولین شما ممكن است تغییر كند.
همچنین بسته به این كه به بدن شما چطور به انسولین واكنش نشان می‌دهد نیاز شما به انسولین متغیر خواهد بود. برای جلوگیری از افزایش قند در هنگام خواب اكثر افراد با دیابت تیپ I نیازمند یك انسولین متوسط الاثر قبل از خواب هستند.
۲) دیابت تیپ ۲ كه در آن لوزالمعده كمتر انسولین ترشح می‌كند. (تعداد كلید‌ها نسبت به درب سلول‌ها كم است) یا مقاومت نسبت به انسولین وجود دارد. (درب‌ سلول‌ها با كلیدها باز نمی‌شود)
● چگونه دیابت كنترل می‌شود ؟
هدف از درمان در دیابت كنترل قند خون در محدوده نرمال است. كه همانطوری كه قبلاً نیز اشاره شده است با تغذیه صحیح،‌ ورزش و مصرف دارو امكان پذیر است. چك كردن منظم قند خون نیز نقش اساسی در كنترل قند خون دارد. این چك كردن منظم به شما می‌گوید كه غذا، ورزش و دارو چگونه روی قند خونتان اثر می‌گذارد و به شما و پزشكتان كمك می‌كند تا برنامه درمانی شما را اگر لازم شد تغییر دهد.
▪ با پزشكتان تماس بگیرید اگر :
۱) اگر تشنگی یا دفعات ادرار شما زیاد شد.
۲) اگر احساس ناراحتی در معده كردید یا بیشتر از یك‌بار استفراغ كردید
۳) شروع به تنفس‌های عمیق‌تر و سریع‌تر كردید.
۴) تنفس شما بوی شیرین می‌دهد
۵) شروع به لرزش،‌ ضعف، خواب‌آلودگی و سپس احساس گیجی و منگی و یا دوبینی داشتید.
۶) اگر احساس عدم تعادل می‌كنید.
● چه مواقعی باید قند خون با فواصل كمتر چك شود ؟
۱) وقتی احساس بیماری می‌كنید
۲) وقتی استرس دارید
۳) وقتی داروی خود را عوض می‌كنید
۴) وقتی حـامله هستید
۵) اگر داروی شما انسولین است.
● ورزش چگونه به شما كمك می‌كند ؟
ورزش به كنترل وزن، قند خون، فشار خون و كاهش خطر بیماریهای قلبی كه در دیابت بسیار شایع است كمك می‌كند.
▪ نكته بسیار مهم :
استرس با تنگ كردن عروق تغذیه كنندهٔ لوزالمعده باعث می‌شود تا كار آن كم شده و ترشح انسولین آن كم شود ولی موقع ورزش كردن مرفین داخلی و طبیعی بدن به نام اندورفین‌ها و انكفالین‌ها ترشح شده و باعث كاهش استرس و خون‌رسانی بهتر به لوزالمعده می‌شود.
و نكته مهم‌تر این كه قبلاً تصور می‌شد كه مرفین مصنوعی كه از خارج وارد بدن می‌شود (مصرف تریاك) قند خون را كاهش می‌دهد (و به اصطلاح قند خون را می‌سوزاند) ولی در تحقیقات اخیر مشخص شده است كه این مرفین با یك سری فعل و انفعالات باعث افزایش قند خون می‌شود.
بهترین ورزش‌ها برای شما ورزش‌هائی است كه باعث می‌شود شما عمیق‌تر نفس بكشید و قلب شما بهتر كار كند ( به شرط این كه مشكل زمینه‌ای دیگری نداشته باشید ) این ورزش‌ها، ورزش‌های هوازی هستند كه شامل راه رفتن، دویدن آرام و دوچرخه سواری و ورزش‌های ائروبیك هستند. اگر مشكلاتی در عروق و اعصاب پا دارید باید ورزش‌هائی انجام دهید كه فشار كمتری به پای شما وارد شود نظیر شنا، دوچرخه‌سواری، پاروزدن یا ورزش‌های روی صندلی.
▪ صرف‌نظر از ورزشی كه انجام می‌دهید :
۱) روند گرم كردن و آرام خنك شدن باید انجام شود.
۲) به آرامی شدت آن را افزایش دهید. خطر ورزش دردیابتی‌ها این است كه ممكن است قند خون كاهش یابد.
در موقع ورزش باید مراقب پاهای خود باشید. نوع كفش مناسب بپوشید و اندازه آن نیز تنگ نباشد تا مبادا زخم، تاول در پای شما ایجاد شود. وقتی ورزش می‌كنید بدن شما مقدار زیادی آب مصرف می‌كند. پس قبل، در موقع و پس از ورزش مقدار زیادی آب بنوشید. وقتی شما تشنه شدید یعنی بدن شما خیلی قبلش كم آب شده پس قبل از تشنگی آب بنوشید.
قبل از پیاده روی حتماً یك میان وعده یا شیرینی كوچك بخورید تا در موقع ورزش دچار افت قند نشوید و همراه خود هم داشته باشید.
منبع : پزشک آن لاین


همچنین مشاهده کنید