شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نسخه بتایOffice ۲۰۰۷


نسخه بتایOffice ۲۰۰۷
برنامه ۲۰۰۷ Office شركت مایكــــــروسافت كه قبلا نـــام آن ۱۲ Office بود، با وجود رابط كاربری اصلاح شده و فرمت‌های پیش‌فرض جدید فایل XML به موثرترین بازنویسی یك برنامـه پر فروش طی دهــــــه اخیر تبدیل شده است. مایكروسافت واقف است كـــه چنین تغییراتــــــی مزایا و معایبی به همراه خواهــــــد داشت. متاسفانه با عرضه اولین نسخــــــه بتای عمومی، این سوال مهم كــه آیــــــا نسخه جدید قابلیت یكپارچگــــــی با نسخه‌های پیشین را دارد یا خیر، بی‌پاسخ مانده است و ایـــن سوال تا زمان عرضه ۲۰۰۷ Office همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.
یكی از ویژگی‌های چشمگیر كه در اولین نسخه بتای برنامه ۲۰۰۷ Office به چشم می‌خورد، شكل ظاهری برنامه‌های Word، Excel، PowerPoint، Access و Outlook است. در تمام این پنج برنامــــــه یك نوار حساس به متن جایگزین نوارهای ابزار و منوهای كشویــــــی شده است. این نـــوار در حقیقت یك نوار تعاملی است كه در بالای صفحه قرار گرفته است و عملكردهای متعدد مرتبط با زبانه انتخاب شده را نمایش می‌دهد.
مایكروسافت این طور بیان می‌دارد كه اغلب كاربران Office تنها به ۸ تا ۱۰ درصد بسیاری از كاركردهای منوها و نوار ابزارهای نسخه‌های قبلی برنامه‌ها دست یافته‌اند; چرا كه اكثر ویژگی‌های این برنامه ها در لایه منوها و منوهای فرعی به فراموشی سپرده شده است. برای رفع این مشكل، شركت اقدام به قرار دادن عملكردها و توابع بر روی یك نــــــوار تغییرپذیر كــــــرده است و بدیــــــن ترتیب آنها را در معرض دید قرار داده تا بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.
هر كس كه از نسخه‌های موجود Office استفاده می‌كند، در ابتــــــدا به خاطر تغییر مكان ویژگی‌ها كمی سر در گم خواهد شد، اما دیری نمی‌گذرد كه با سهولتی كه این نوار در دسترسی به توابع مورد نیاز در اختیار می‌نهد، متقاعد می‌شوند. همچنین كاربران قادر به مشاهده پیش‌نمایش عملكردهای مختص برنامه هستند، بدین معنی كه هر گاه اشاره‌گر ماوس را روی هر یك از بخش های این نوار از قبیل فونت در برنامه Word و جداول در برنامه Excel قرار دهیم، می‌توانیم پیش‌نمایش سند را مشاهده كنیم.
در این نسخه بتای جدید، برخی منوهای حساس به متن اضافه شده است كه در نسخه‌های قبلی وجود نداشت. به عنوان مثال، با های‌لایت متن در برنامه Word یا خانه‌ها در Excel و سپس كلیك راست بر روی آن، یك منوی محــــــو پدید می‌آیـد و تنها زمانی فعال می‌شود كه نشانگر ماوس را روی آن درگ كنید.
پیشرفت دیگری كه در این نسخه بتا به چشم می‌خورد، اضافه شدن زبانه View است كه به وسیله نوار مربوط به آن تنها با یك كلیك می‌توان به نمای صفحات (وب، طراحی و غیره)، صفحــــــات تقسیم شده، نمــــــای چندصفحــــــه‌ای و حركت و انتقــــــال میــــــان چندین سند باز دستــــــرسی یافت. در نسخه بتــــــای قبلـی ۲۰۰۷ Office، تــــــوابع زیر نیازمند سرو كله زدن بــــــا منوهـــا، تركیب كلیدهــــــا و مراحل چندگانه‌بودند.
البته این نوار اندكی فضای كــاری را محدود می‌سازد. این نوار به دلیل عدم تغییر اندازه به هنگام كــــــوچك كردن یك پنجــــــره ناپدید می‌شود. بنابرایــــــن كسانی كه مانیتورهای ۱۷ اینچی یا كوچك‌تر دارند باید به فكر ارتقای مانیتور خود باشند. این محدودیت در مورد كسانی كه با كامپیوترهای كیفی كار می‌كنند، بیشتر نمایان است.
البته با در نظر گرفتن ویژگی‌های جدید این برنامه، از قبیل قابلیت سازگاری با نسخه‌های پیشین Office و سوئیچ به قالب‌های فایل XML به عنــــــوان پیش‌فرض در برنامه‌هــــــای Word، Excel و PowerPoint، این محدودیت‌هـا قــابل اغماض است. برنامه‌های ۲۰۰۷ Office می‌توانند فایل‌هایی را كه در نسخه‌های قبلی Office تا ۲۰۰۷ Office ساختــــــه شده است، باز كرده و امكان كار بر روی آنها را به كاربران می‌دهند. همچنین به منظور بهره‌برداری كــــــامل از فایل‌هــــــای كوچك‌تــــــر و سایــــــر مزایای ۲۰۰۷ Office بایــد از فرمت‌های جدید XML مانند .docx در برنامـــه Word، .xlsx در Excel و .pptx در PowerPoint استفاده كنید. در حقیقت ذخیــره فایل‌هــــــا بـــــا فرمت‌های قدیمی Office در كادر محاوره‌ای Save as جدید امكان‌پذیـــــــر نیست; در عــــــوض بایـــــد از دكمـــــه جدید Office گزینه Convert را برگزینید. ایــــن گزینه وقتی كه فایل غیر XML باز باشد، در یك منوی كشویی ظاهر می‌شود.
زمانی كه قصــــــد باز كــــــردن فایلـــــی از برنامه ۲۰۰۷ Office در نسخه‌هــــــای قدیمی‌تــــــر Office را دارید از شما خواسته می‌شود تا برنامه مربوط به سازگــاری آن را از سایت مایكروسافت دریافت كنید. هر چند زمانی كــــــه عملیــــــات دریــــــافت را آغــــــاز می‌كنیــد ابتدا به صفحه File Association در سایت مایكروسافت هدایت می‌شوید، اما این شركت وعده داده كه به هنگام عرضه مجموعه Office كه احتمالا ماه ژانویه خواهد بود، بسته‌های سازگاری با نسخه‌های قبلی را هم عرضه كند.
مترجم: مهناز مختاری
منبع : وب ایران


همچنین مشاهده کنید