پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

راهنمای اصول درمان معتادان


راهنمای اصول درمان معتادان
● مرحله بررسی :
در بررسی بیماری که ابتلای او به سوء مصرف مواد مخدر محرز و یا مشکوک باشد لازم است ابتدا یک بررسی کامل روانپزشکی صورت پذیرد. باید از خود بیمار، اعضای خانواده، همکاران، درمانگرها و کارفرمایان فعلی و یا قبلی و دیگران با اجازه خود بیمار اطلاعاتی کسب کرد.
در این بررسی می توان به نکات زیر توجه کرد:
۱) بررسی منظم در مورد درجه مسمومیت دارویی یا مواد مورد مصرف، بررسی شدت سندرومهای ترک اعتیاد، بررسی آخرین نوع مقدار مصرف، دفعات مصرف، طول مصرف و بررسی بی طرفانه در مورد اثرات هر نوع مواد مصرف شده شامل داروهای انتخابی تجویز شده از سوی پزشک و یا مصرف سایر داروهای مخدر.
۲) تهیه شرح حال پزشکی و روانپزشکی از جمله معاینه فیزیکی و بررسی وضعیت روانی ( MSE )
کسب اطمینان نسبت به وجود یا عدم وجود بیماری طبی یا روانپزشکی همراه؛ همینطور علائم یا نشانه های مسمومیت یا ترک اعتیاد. در بعضی موارد لازم است تست های روانشناسی یا عصبی به عمل آید.
۳) گرفتن شرح حال و تاریخچه مراجعه جهت درمان و ترک اعتیاد در گذشته مخصوصا توجه شود که بیمار در چه شرایطی ( داوطلبانه یا اجباری ) جهت ترک اعتیاد مراجعه کرده و از چه روشی استفاده شده ، ضمنا طول درمان، پاسخ به درمان و سطح عملکرد شغلی اجتماعی اصلاح شده و سایر نتایج به دست آمده از درمان قبلی نیز پرسیده شود. اقدامات قبلی جهت کنترل یا توقف سوء مصرف مواد که توسط بیمار بدون مراجعه به مراکز درمانی انجام شد و همچنین نگرش بیمار نسبت به تجربیات درمانی موفق یا ناموفق مورد بررسی قرار گیرد.
۴) شرح کاملی از سابقه فایملی و اجتماعی در مورد وجود افراد دیگر خانواده که مبتلا به سوء مصرف مواد هستند و یا مبتلا به اختلالات روانی می باشند گرفته شود. همچنین عوامل خانوادگی که می توانند منجر به گرایش شخصی به اعتیاد و اثرات این مشکلات روی زندگی فعلی بیمار و یا توان او در جهت همکاری برای درمان و ترک اعتیاد حائز اهمیت باشد. لازم است موقعیتهای خاصی که بیمار را ترغیب و تشویق به مصرف مواد مخدر می کند بررسی گردد. مثلا اینکه چه جایی، با چه اشخاصی و با چه مقدار ماده مخدر و از چه روش مصرفی، بیمار استفاده می کند مورد توجه قرار گیرد.
۵) لازم است تستهای کمی و کیفی خون و ادرار جهت بررسی داروهای مصرف شده و سایر اختلالات حاد یا مزمن همراه ارسال شود این آزمایشها را می توان در طول درمان جهت بررسی پاسخ به درمان و یا موارد مصرف مجدد درخواست نمود.
۶) غربالگری جهت بررسی بیماریهای عفونی و یا بیماریهایی که همراه با سوء مصرف مواد هستند ( مثل ایدز، سل و هپاتیت ) باید انجام گیرد. مخصوصا چنانچه بیمار از لحاظ ایمنی ضعیف و دارای ریسک ابتلا به اینگونه اختلالات باشد ؛ ( مثلا برای بیمارانی که از لحاظ اجتماعی در محیطهایی زندگی می کنند که ممکن است دچار بیماریهای عفونی از قبیل سل شوند ) لازم است حتما تست اختصاص مانتو مثلا انجام شود.
منبع : پزشک آن لاین


همچنین مشاهده کنید