پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به تاریخچه معتبرترین رقابت های باشگاهی اروپا


نگاهی به تاریخچه معتبرترین رقابت های باشگاهی اروپا
لیگ قهرمانان اروپا تورنمنت هیجان انگیزی است كه هر سال میان معتبرترین و موفق ترین باشگاه های اروپا برگزار می شود و در نهایت یك تیم، سلطان لقب می گیرد.لیگ اروپا یك ماه بعد از اولین كنگره سران یوفا (UEFA) كه ۲ مارس ۱۹۵۵ در شهر وین برگزار شد، تولد خود را اعلام كرد. البته بنا به دلایلی نامشخص، ایده و فكر برگزاری رقابت ها متعلق به اتحادیه یوفا نبوده است. در ابتدا این بازی ها European» «Champion Clubs Cup نامیدهمی شد كه بعدها« European Cup» نام گرفت. از سوی دیگر بسیاری از بنیانگذاران یوفا نگران رقابت های ملی بودند و پیرامون این جریان تنها «گابریل هانوت» سردبیر روزنامه «اكیپ» به دنبال مناسبتی برای ایجاد رقابتی گسترده میان تیم های باشگاهی اروپایی بود؛ چرا كه به نظر می رسید بازی های یوفا محدودیت های خاصی دارد.
هانوت به كمك همكارش «ژاكه فران» توانست از عهده مشكلاتی كه سر راه این رقابت ها بود بربیاید تا سرانجام اولین سری این بازی ها چهارشنبه شب ها در زیر نور چراغ و پروژكتورهای غول پیكر انجام شد. این تورنمنت با حمایت مؤسسه «اكیپ» انجام گرفت. اگرچه آنها هم نمی دانستند برای تیم پیروز این بازی ها چه اتفاقی رخ می دهد اما از باشگاه های مطرح و معتبر اروپایی دعوت كردند پا به عرصه رقابت گذاشته و قدرت خود رامحك بزنند.
● اولین بازی ها
در روزهای دوم و سوم آوریل ۱۹۵۵ طبق مقررات وضع شده، ۱۶ تیم برتر اروپایی با هم به رقابت پرداختند. اولین مسابقه بین اسپورتینگ لیسبون و پارتیزان بلگراد در شهر لیسبون پرتغال انجام شد كه در بازی رفت، ۲ تیم به تساوی ۳ بر ۳ رسیدند اما در بازی برگشت كه در شهر بلگراد برگزار شد، پارتیزان با پیروزی ۵ بر ۲ به دور بعدی صعود كرد.
● رئال یكه تاز لیگ اروپا
در دوره های آغازین این رقابت ها تنها رئال مادرید قهرمانی های پیاپی را به چنگ می آورد. پس از گذشت سال ها، تیم های دیگری هم به جرگه مدعیان رقابت ها پیوستند و آژاكس و بایرن مونیخ هر كدام ۳ بار قهرمان شدند.
این قهرمانی ها برای هیچ تیمی به مدت طولانی ماندگار نماند و حتی تیم آژاكس چهارمین مقام قهرمانی اش را ۲۲ سال پس از آخرین عنوان خود كسب كرد. رئال مادرید پس از ۳۲ سال در سال ۱۹۹۸ مقام قهرمانی را از آن خود نمود و بایرنی ها در ضربات پنالتی پس از ۲۶ سال قهرمان شدند. در این میان فقط لیورپول توانست بین سال های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۴ ، ۴ بار قهرمان شود. در فصل ۱۹۹۳-۱۹۹۲ با اضافه كردن یك دور حذفی، شكل برگزاری رقابت ها كمی تغییر یافت. البته به مدت یك فصل این شیوه به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت و بازی ها از ۸ تیم به ۳۲ تیم ارتقا پیدا كرد و حالا لیگ قهرمانان اروپا در همین قالب سه شنبه و چهارشنبه شب ها برگزار می شود.
● موزیك بازی ها
موسیقی این رقابت ها كه از تلویزیون پخش می شود توسط تونی بریتنساخته شده و آكادمی كر «سنت مارتین» و اركستر سمفونی «رویال فیل هارمونیك» آن را اجرا كردند. این موسیقی به۳ زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی در بازی افتتاحیه و اختتامیه رقابت ها و همچنین جشنی كه هر ساله برگزار می گردد، اجرا می شود. در ترجیع بند سرودلیگ قهرمانان، عبارت «ما قهرمان هستیم» (we are champion) به چشم می خورد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید