پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

کاربردهای لیزر


کاربردهای لیزر
امروزه تقریبا" همه لیزر و موارد کاربرد آن را می دانند. در تمام دنیا و به ویژه در کشور ما استفاده از لیزر و مشتقات آن بطور شگفت انگیزی افزایش داشته است.هر کس خالی داشته باشد که آن را مزاحم بداند به سراغ لیزر می رود.بنابر این بر آن شدم تا از نظر علمی بیشتر این موضوع را بررسی کنیم تا شاید مفید باشد.
نور و طیف آن میتواند اثرات مفید و مضر برای بدن و پوست ایجاد کند.
اثرات نور بنفش نقش تعیین کننده و مفید ی بر تغذیه و متابولیسم سلولی ایفا میکند.اینگونه اثرات سلامت بخش و مفید نور از زمانهای کهن نیز برای انسان تا حدود زیادی عیان بوده است.بر اساس شداهد و مدارک موجود یونانیها و رومیها هر دو از اثرات مفید و درمانی نور بطور تجربی اطلاع داشته و از آن در درمانهای مختلف بهره می جستند.در اوایل سال ۱۹۰۳ دانشمندان اثرات درمانی نور را در شکلی علمی مطرح نمودند و در همین سالها یک فیزیکدان بنام Nife finsen Ryberg به خاطر کشفها و تحقیقاتش روی قابلیتهای درمانی اشعه های ناشی از طیفهای مختلف نور موفق به دریافت جایزه نوبل گردید.او دستگاهی را اختراع کرد که طولهای مختلف نور خورشید را مجزا نموده و آنها را در مسیرهای معین هدایت مینمود.
اینشتین نخستین دانشمندی بود که مقوله لیزر را در قالبی علمی مطرح کرد و در سالهای بعد از آن آمریکاییها و روسها در طول جنگ سرد تحقیقات و پژوهشهای متعددی در مورد چگونگی بکارگیری لیزر در صنایع جنگی انجام دادند.نخستین لیزر طبی به نام Robust که در قالب یک ماشین ثابت با حجمی سنگین و در اندازه ای بزرگ طراحی شده بود در درمانهای جراحی مورد استفاده قرار گرفت.
پس از آن جهان طب شاهد تکامل سریع و غیر منتظره در تولید انواع لیزر طبی و ارائه شدن نسلهای مختلف لیزر به جامعه پزشکی بوده به رغم اشکال متنوع و چند کاره بودن دستگاه لیزر در حوزه های مختلف پزشکی یک اصل اساسی از ابتدا تا کنون هرگز تغییر نکرده و آن"به کارگیری بهینه از انرژی حاصل از لیزر"در حوزه های مختلف علمی پزشکی جراحی وزیباسازی پوست میباشد.
▪ اثرات لیزر روی بدن بطور اجمالی اینگونه است:
۱)تحریک سلولی:
لیزر باعث تشدید رشد و ترمیم مجدد سلول در پوست اتصالات ومفاصل بافتها و...میگردد.
۲)افزایش فعالیت بافتها:
تولید سلولهای زایا افزایش تولید آنزیمها و پروستا گلاندینها و...را باعث میشود.
۳)ترمیم و تشدید فعالیت DNA :
لیزر در RNA بافت کلاژن تغییراتی را ایجاد مینماید.
۴)اثرات ضد التهابی
۵)کاهش بافت فیبروز:
درمان زخمها توسط لیزر امکان پذیر میباشد.
۶)اثرات استریلیزاسیون و میکروب کشی
۷)اثرات ضد ویروسی
۸)تحریک فعالیتهای بافت عصبی
۹)افزایش قدرت دفاعی بدن:
تولید اینترفرون(مولکول واسطه در سیستم ایمنی)را باعث می شود.
۱۰)تقویت نمودن رشد مجدد موها
۱۱)کاهش دادن رشد موها و محو موهای ناخواسته
۱۲)ایجاد واسکولاریزاسیون:
شکل گیری عروق جدید خونی که باعث خونگیری بهتر بافتها میگردد را باعث شده که این خاصیت لیزر شاه کلید و عامل اساسی در جوان شدن مجدد پوست میباشد.
۱۳)افزایش تراکم بافتی
● موارد استفاده از لیزر:
الف)کاربرد در درماتولوزی:
درمان سوختگیها و زخمهای مقاوم به درمان درمان آکنه اگزما پسوریاسیس ضایعات و اقدامات پیشگیرانه مثل جلوگیری از پیر شدن پوست توسط لیزر امکان پذیر شده است.
ب)بیماریهای عضلانی-اسکلتی و ارتوپدی:
در درمان کشیدگیهای تاندونی آرتریت روماتوئید رفع اختلالات موجود در اتصالات عضلانی کمر دردها و کشیدگیها بکار می رود.
ج)بیماریهای دهان و دندان:
درمان پوسیدگیهای دندانی پریودنتیت ها بیماریهای مخاط دهان اختلالات جویدن و... توسط لیزر صورت می پذیرد.
د)در حوزه عصبی:
درمان سردردها و میگرن توسط لیزر امکان پذیر می باشد.
ه)بیماریهای عروقی:
درمان واریس های وریدی ضایعات عروقی حاصله از بدو تولد و...
● موارد منع استفاده از لیزر:
تقریبا" هیچ موردی در منع استفاده از لیزر وجود نداشته و فقط به هنگام حاملگی به عتت عدم وجود اطلاعات کافی بهتر است این وسیله با احتیاط استفاده شود.
همچنین در مورد انواع مختلف پوست و یا داروهایی که فرد استفاده میکند باید لیزر را با احتیاط بیشتری بکار برد.برای مثال استفاده از هپارین و وارفارین(داروهایی که معمولا برای رقیق کردن خون بکار میروند)منعی در استفاده از لیزر ندارند.
بطور خلاصه پس از کشف پنی سیلین کشف لیزر و شناخت قابلیتهای آن در طب بزرگترین انقلاب می تواند باشد.
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی گواشیر


همچنین مشاهده کنید