جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مکتب سعودی، حسابگری عراق


مکتب سعودی، حسابگری عراق
عراق و عربستان در زمین بازی تفاوت های زیادی با هم دارند هر چند که در زمینه های مختلف از مشترکات بسیاری برخوردارند. با وجود اینکه عراق را از قدمای فوتبال آسیا می دانند و فوتبال این کشور همانند فوتبال ایران متاثر از فوتبال اروپای شرق معرفی می شود، ولی این عربستان است که امروز چون ژاپن و کره جنوبی صاحب مکتب و ساختار دانسته می شود. فوتبالی که عراق در این دوره از مسابقات ارائه کرده دقیقاً همان چیزی است که «ژوروان ویرا» سرمربی ۵۴ ساله برزیلی می خواهد.
او که از سال ۱۹۸۰ به این طرف در کشورهای زیادی از آسیا و آفریقا مربیگری کرده این بینش را پیدا کرده است که در شرایط سخت با انجام فوتبالی اقتصادی و منضبطانه می تواند دست به کارهای بزرگی بزند. در تیم فعلی عراق، ستاره ای به اسم نشاط اکرم بازی می کند که اختیار عمل در دستان اوست. نشاط اکرم با حس بالای بازی خوانی اش می داند در چه زمانی و به چه اندازه ای تیمش را رها کند و دارایی همبازیانش را روی دایره بریزد.
ویرا از نشاط اکرم و یکی دو بازیکن خوش فکرش خواسته است که این حسابگری را هیچ گاه فراموش نکنند و منطق و بازی مقرون به صرفه خود را همیشه بر کل تیم حاکم کنند. همین بازی تیزهوشانه است که آنژوس دوس هلیوس سرمربی ۴۹ ساله عربستان را به ترس انداخته. آنژوس که حتی به اندازه ویرا هم شهرت بین المللی ندارد تیمش را با توجه به اصول مشخصی چون جوانی و نیز سنت بازی این کشور هدایت کرده است.
نوع بازی سعودی در تورنمنت چهاردهم فرق زیادی با ادوار گذشته ندارد. اغلب بازیکنان فعلی بازیکنان خوش تکنیکی هستند که تلاش می کنند مثل برزیلی ها بازی کنند؛ بازیکنانی که توپ دوست هستند. همیشه دوست دارند توپ در اختیار آنها باشد نه اینکه آن را در دست حریف ببینند. توپ دوستی تیم سعودی را نباید تفسیر به این کرد که مثل بازیکنان ایرانی یا حتی عراقی علاقه به دریبل زدن دارند. در عوض دریبل زدن، سعی می کنند از بازی کردن لذت ببرند. همان سبک و سیاقی که رنه سیموئز سرمربی برزیلی تیم المپیک ما تبلیغش را می کرد. اینکه یک تیم دائماً توپ را به حرکت صحیح بیندازد.
اینکه با دقت به آن ضربه بزند. با آن راحت باشد و به خوبی جهت بازی را عوض کند، تعریف دقیقی از لذت بردن است. بازیکنان عربستان با وجود اینکه از هوش بازیکنان ایرانی و عراقی بی بهره اند، اما تحت آموزش های پیوسته مربیان خارجی خود به ویژه برزیلی یاد گرفته اند حریف شان را با لذت شکست بدهند.
سیموئز می گفت راه پیروزی باید راهی قشنگ باشد و عربستان در تمام این سال ها تلاشش بر چنین فوتبالی بوده، شاید تنها دوره ای که این خصوصیت ارزشمند از بازی این تیم پاک شد جام ملت های آسیای ۲۰۰۴ چین بود که جرارد ون درلم هلندی از رعایت چنین نکته ای عاجز نشان داد و در نتیجه اعراب حتی نتوانستند از گروه خود صعود کنند.
در سال های اخیر اما تمام مربیانی که هدایت تیم ملی فوتبال عربستان را بر عهده داشته اند چنین بوده اند. از گابریل کالدرون آرژانتینی گرفته تا مارکوس پاکتای برزیلی که تا همین چند وقت پیش سرمربی عربستان محسوب می شد، اصل بر لذت بردن و البته پیشرفته بازی کردن بوده است. شاید تفاوت پررنگ آنژوس با پاکتا در این باشد که مربی جدید برخلاف سلفش علاقه ای به بازیکنان مسن ندارد.
پیش از شروع رقابت ها که آنژوس، ستاره هایی مثل محمد نور، محمد الشلهوب، حمد المنتشری و نواف تمیاط را کنار گذاشت خیلی ها حیرت کردند، ولی آنژوس می دانست که مسیر را دارد به خوبی طی می کند. آنژوس خوش اقبال است که دستیار کنونی اش به نام مارکوس لمه روزگاری کمک ژوروان ویرا در باشگاه الطائی عربستان بوده و می تواند تفکرات ویرا را به خوبی تشریح کند؛ ویرایی که می خواهد شکست یک بر صفر ماه ژانویه عراقی ها از عربستان در چارچوب رقابت های جام خلیج غخلیج فارسف را از عربستان بگیرد.
اتفاقاً بهترین مکان برای این انتقام شیرین همین ورزشگاه گلورا بانک کارنو اندونزی است. ویرا برای اینکه عربستان را از چهارمین قهرمانی اش در تاریخ جام ملت های آسیا محروم کند دل به ستاره های لژیونرش بسته است که به دلیل بازی کردن در کشورهای گوناگون از پختگی و تجربه خوبی برخوردارند. پانزده نفر از فهرست بیست و سه نفره فعلی عراق خارجی هستند که گل سرسبدشان نشاط اکرم عضو باشگاه الشباب عربستان به شمار می رود.
آشکار است ویرا در تمام روزهایی که بازیکنان آواره اش را در کشور اردن به اردو برده بر روی تمرینات مرتبط با ضدحمله، ضربات ایستگاهی و نیز خنثی کردن نقاط قوت حریف که اتفاقاً آسان ترین روش ها برای گل زدن هستند زحمات زیادی کشیده شده است. این تیم می خواهد با همین حربه ها، عربستان را شکست دهد، اما روشن نیست که عربستان که همانند ژاپن پیشرفته ترین نوع فوتبال این دوره را ارائه کرده مغلوب این حسابگری ها می شود یا نه...
علی فولادی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید