جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تقابل شرق و غرب


تقابل شرق و غرب
مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا امروز با برگزاری دو مسابقه برگزار می شود تا چهره دو تیم فینالیست این رقابت ها آشکار شود.
در این مرحله امروز ژاپن در مقابل عربستان قرار می گیرد و کره جنوبی به دیدار عراق می رود. جالب اینجاست که تنها تیمی که در مرحله گروهی جام ملت های آسیا صدرنشین شد اما از صعود به مرحله نیمه نهایی باز ماند تیم ملی فوتبال ایران است که دیروز به تهران بازگشت. حالا تقابل شرق و غرب آسیا را در هر دو مسابقه مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا شاهد خواهیم بود.
● ژاپن - عربستان
تیم های ژاپن و عربستان، صدرنشینان گروه های دوم و چهارم جام ملت های آسیا در شرایطی به دیدار هم می روند که در اندیشه رکوردشکنی در کسب مقام قهرمانی هستند. ژاپن و عربستان هریک سه مقام قهرمانی کسب کرده اند و همراه با ایران پرافتخارترین تیم های قاره کهن محسوب می شوند. البته عربستان، دو مقام نایب قهرمانی هم دارد که این تیم را بالا تر از ژاپن و ایران قرار می دهد. هرکدام از تیم های ژاپن و عربستان اگر در مسابقه امروز به پیروزی برسد و در فینال، قهرمانی کسب کند، عنوان پرافتخارترین تیم قاره کهن و تنها تیم آسیا را که چهار بار صاحب مقام قهرمانی جام ملت های آسیا شده کسب خواهد کرد. به همین دلیل پیروزی در مسابقه امروز برای هر دو تیم از اهمیت خاصی برخوردار است. ژاپن می تواند یک رکورد دیگر را هم در جام ملت های آسیا در صورت قهرمانی تکرار کند و آن هم کسب سه مقام قهرمانی متوالی در جام ملت های آسیا است. تنها کشوری که تاکنون موفق شده در سه دوره متوالی قهرمان جام ملت های آسیا شود ایران است و حالا ژاپن که دو مقام قهرمانی در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ را کسب کرده، در پی کسب سومین قهرمانی متوالی خود است تا همراه با قهرمانی در سال ۱۹۹۲، دو رکورد را از آن خود کند، هم رکورد سه قهرمانی متوالی و هم رکورد چهار قهرمانی متناوب.
ژاپن که در گروه دوم رقابت های جام ملت های آسیا حضور داشت در مرحله نخست پس از تساوی یک بر یک در مقابل قطر، موفق شد امارات و ویتنام را شکست دهد و به مرحله یک چهارم نهایی صعود کند. در مرحله دوم هم تیم ژاپن در ضربات پنالتی، استرالیا را شکست داد تا هم انتقام شکست در مقابل این تیم در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان را بگیرد و هم به مرحله نیمه نهایی صعود کند.
اما حریف ژاپن در این مرحله یعنی عربستان هم همانند ژاپن، نخستین مسابقه خود در جام ملت های آسیا در این دوره را با تساوی در مقابل کره جنوبی به پایان رساند. اما با پشت سر گذاشتن اندونزی و بحرین که اولی به مدد گل دقیقه ۹۳ امکان پذیر شد و دومی با اقتدار، به یک چهارم نهایی رسید. در این مرحله عربستان با خوش شانسی و با نتیجه ۲ بر یک از سد ازبکستان گذشت و به نیمه نهایی رسید.
● کره جنوبی - عراق
کره جنوبی تنها تیمی در مرحله نیمه نهایی است که در گروه خود دوم شده بود و اکنون در کنار تیم هایی در مرحله نیمه نهایی قرار دارد که همگی به عنوان تیم اول از گروه خود صعود کرده اند. کره جنوبی پس از تساوی در مقابل عربستان، شکست غیرمنتظره ای در مقابل بحرین پذیرفت، اما با پیروزی کمرنگ یک بر صفر در مقابل اندونزی، موفق به صعود به مرحله یک چهارم نهایی شد. در این مرحله هم کره جنوبی به دیدار ایران رفت. کره اگرچه چهره یک تیم مدعی نداشت، اما به مدد ضربات پنالتی، پس از تساوی بدون گل در وقت قانونی و اضافی، در ضربات پنالتی ۴ بر ۲ پیروز شد و به نیمه نهایی صعود کرد. کره جنوبی نزدیک به نیم قرن است که در جام ملت های آسیا قهرمان نشده است. اگرچه امسال کره جنوبی تیم چندان توانمندی نشان نداده، اما حال که به مرحله نیمه نهایی رسیده، فرصت طلا یی برای قهرمانی را به راستی از دست نخواهد داد.
در آن سوی میدان، عراق قرار دارد. تنها تیم حاضر در مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا که تا به حال قهرمان نشده است. عراق به لطف سرمربی برزیلی خود چهره خوبی در این مسابقات از خود به نمایش گذاشته است. عراق در نخستین مسابقه خود با میزبان مسابقات گروه یک یعنی تایلند به تساوی بدون گل دست یافت. اما در ادامه، استرالیا را ۳ بر یک شکست داد و در مقابل، هم پیروز شد و به مرحله یک چهارم نهایی رسید. حریف عراق در این مرحله هم تیم ضعیف ویتنام بود که با شکست این تیم، عراق به نیمه نهایی رسید. نسبت به تیم های کره جنوبی، ژاپن و عربستان، عراق راه به مراتب ساده تری برای صعود به مرحله نیمه نهایی مسابقات داشته است. اما اینکه تقابل شرق و غرب آسیا که در هر دو مسابقه مرحله نیمه نهایی جام ملت های ۲۰۰۷ نمود پیدا کرده چه سرنوشتی خواهد داشت و فینال این دوره در اندونزی بین کدام تیم ها برگزار می شود موضوعی است که برای یافتن پاسخ آن باید تا عصر امروز منتظر بمانیم. حتما به یاد دارید که در دوره گذشته فینال مسابقات بین دو تیم شرق آسیا یعنی چین و ژاپن برگزار شد که در آن ژاپن با پیروزی بر میزبان، قهرمان شد.
حالا که به مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا رسیدیم حسرت حذف ایران از این مسابقات بیشتر بر دلمان سنگینی می کند. لشگر شکست خورده ایران در حالی که می توانست به جای کره جنوبی، مسابقه نیمه نهایی با عراق را برگزار کند اکنون در ایران است و گویا برای حسرت ۳۱ ساله ما نقطه پایانی وجود ندارد. حسرت ایران برای قهرمانی در جام ملت های آسیا، حالا ۳۵ ساله می شود.
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید