پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نیمه نهایی جام ملت های آسیا


نیمه نهایی جام ملت های آسیا
امروز در مالزی و ویتنام تكلیف ۲ فینالیست چهاردهمین دوره جام ملت های آسیا مشخص می شود؛ در دیدار نخست و در ورزشگاه بوكیت جلیل شهر كوالالامپور، كره جنوبی دارنده دو عنوان قهرمانی این پیكارها كه ۴۷ سال است در حسرت عنوان سوم به سر می برد به مصاف تیم خوب و یكدست عراق می رود كه هنوز در فینال این رقابت ها حاضر نشده است.
در بازی دوم عربستان با ژاپن در ورزشگاه می دینه شهر هانوی به مصاف یكدیگر می روند. این دیدار نبرد ۲ تیمی است كه در ۶ دوره اخیر جام ملت ها هر یك سه بار به عنوان قهرمانی دست یافته اند.
باید منتظر ماند و دید كه آیا در این دیدارها كه در هریك نماینده ای از شرق و تیمی از غرب آسیا به مصاف یكدیگر می روند كدام تیم ها پیروز از میدان بیرون آمده و راهی دیدار نهایی می شوند و كدام تیم ها با قبول شكست برای قرارگرفتن در جایگاه سوم تلاش می كنند.
بدون شك كره جنوبی و عراق ۲ قدرت سنتی فوتبال آسیا هستند و همواره تیم های بزرگی برابر حریفان خود بوده اند. آسیا یاد ندارد كه این دو تیم در برابر تیمی تحقیر شده باشد. (شكست ۶-۲ كره جنوبی برابر ایران در جام ملت های ۱۹۹۶ یك اتفاق بود كه دیگر تكرار نخواهد شد). تیم هایی كه با اصالت خاصی در پیكارها شركت می كنند و برای تیم های بزرگ و كوچك قاره دردسر ساز می شوند. بگذریم از این كه گاه در عرصه جهانی نیز می درخشند.
عراق در یك چهارم نهایی در تایلند، ویتنام را با ۲ گل مغلوب كرد و برای بازی امروز مقابل كره مجبور شد بانكوك را به مقصد كوالالامپور ترك كند هر چند كه بازی خود را یك روز زودتر از كره برگزار كرده بود.
اما بازیكنان كره به دلیل برگزاری یك دیدار سخت و ۱۲۰ دقیقه ای برابر ایران تا حدی دچار فرسایش شده و این چیزی است كه پیم وربیك مربی هلندی كره را نگران كرده است.
قبل از شروع مسابقات، كره جنوبی در سئول در یك دیدار دوستانه با ۳گل عراق را شكست داده اما به نظر نمی رسد چنین نتیجه ای در بازی امروز تكرار شود.
ژوروان ویرا مربی برزیلی تیم ملی فوتبال عراق نیز كه نبوغ و توانایی های خود را در این جام اثبات كرده به درخشش ستارگانی چون نشات اكرم و یونس محمود دلخوش كرده و امیدوار است صالح سدیر هافبك ارزشمند این تیم از آسیب دیدگی زانو رهایی یافته و به این دیدار حساس برسد.
این بازیكن در بازی برابر استرالیا از ناحیه زانو آسیب دید و در نیمه دوم بازی تعویض شد و دو بازی بعدی این تیم را از دست داد. جاسم غلام نیز بازیكن مورد نظر و قابل اعتماد ویرا در خط دفاعی است، ضمن این كه نور صبری در درون دروازه این تیم مهره قابل اتكایی به شمار می رود.
اما در دیدار دوم شاید عربستان برای پیروزی انگیزه های بیشتری داشته باشد زیرا این تیم ۲ بار در سال های ۱۹۹۲ و ۲۰۰۰ در فینال جام ملت های آسیا مغلوب ژاپن شده است و قصد دارد امروز در هانوی پایتخت ویتنام انتقام آن دو شكست تلخ را بگیرد اما ژاپن، قهرمان سالهای ۱۹۹۲و ۲۰۰۰ و ،۲۰۰۴ با تیم بسیار خوبی كه روانه این مسابقات كرده قصد دارد هم در ركورد ایران برای كسب سه عنوان قهرمانی متوالی شریك شود و هم این كه به عنوان نخستین تیم آسیایی ۴ عنوان قهرمانی را در ویترین افتخارات خود ببیند.
عربستان با هدایت آنژوس برزیلی و با دراختیار داشتن یك ستاره كم نظیر در خط حمله خود به نام یاسر القحطانی در این رقابت ها بازیهای خوبی از خود به نمایش گذاشته است.
آمار ۹ گل زده و ۳ گل خورده در ۴ بازی نشان از آمادگی خطوط سه گانه این تیم و دروازه بان یاسر المسیلم دارد. كامل الموسی رهبری خط دفاع را بر عهده دارد و عبدالرحمن القحطانی با سرعت و تكنیك بالای خود در خط میانی در كنار خالد عزیز می توانند مهاجمان تیم را به خوبی تغذیه كنند.
مالك معاذ هم در كنار یاسر القحطانی كاپیتان ۲۴ ساله تیم مهره ارزشمندی است، سعدالحرثی هر گاه به عنوان بازیكن جانشین به میدان آمده برای تیم حریف خطرساز شده است اما این تیم باید به مصاف تیمی برود كه در آسیا بی نظیر است. بهترین تیم قاره كهن در رنكینگ فیفا مجموعه ای از ستارگانی است كه با بازی در كشور خود به هماهنگی خاصی رسیده اند و البته باید از دو لژیونر این تیم هم یاد كرد كه می توان گفت تا كنون نیمی از بار تیم ژاپن را بر دوش كشیده اند.
در مقابل نقش شونسوكه ناكامورا هافبك سلتیك و نائوهیرو تاكاهارا مهاجم اینتراخت فرانكفورت تا این مرحله انكار ناپذیر است ضمن این كه بازیكنان با تجربه ای مانند یوشیكاتسو كاواگوچی در درون دروازه و یوجی ناكازاوا در خط دفاعی به مربی ۶۶ ساله و بوسنیایی این تیم ایویكا اوسیم كمك می كند تا تاكتیك های خود را در زمین راحت تر اجرا كند.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید