پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


معرفی بازار اتومبیل اکراین


معرفی بازار اتومبیل اکراین
اوكراین در سال ۲۰۰۵ دوازدهمین و در سال ۲۰۰۶ نهمین بازار بزرگ اتومبیل در میان كشورهای اروپائی شناخته شد.
به گزارش فروش اتومبیل دربازار اوكراین به واسطه افزایش مونتاژ داخلی اتومبیل های اروپائی،آسیائی و آمریكائی افزایش یافته است.
افزایش رشد اقتصادی اوكراین و در نتیجه بالارفتن قدرت خرید مردم موجب شده تا دامنه فروش اتومبیل های جدید در این كشور با عددی دو رقمی افزایش یابد.
در همین راستا هرچه فعالیت كارخانجات اوكراین بیشتر می شوند،شركت های اتومبیل سازی برتر جهان هم تمایل بیشتری برای انتقال امكانات مونتاژ اتومبیل های خود به این كشور پیدا می كنند.
طی شش ماه نخست سال جاری میزان فروش اتومبیل های جدید در اوكراین با ۲۵ درصد افزایش سالانه روبه رو شد و به ۲۱۶ هزار دستگاه رسید.
تحلیلگران بازار پیشبینی می كنند، تا پایان سال جاری اوكراینی ها در مجموع ۴۲۸ هزار اتومبیل خریداری كنند كه این مقدارنسبت به سال ۲۰۰۶ كه میزان فروش اتومبیل های جدید درآن به ۳۷۱هزار دستگاه می رسید،پانزده درصد افزایش را نشان می دهد.
اوكراین در سال ۲۰۰۵ دوازدهمین و در سال ۲۰۰۶ نهمین بازار بزرگ اتومبیل در میان كشورهای اروپائی بود و از آنجائیكه در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ میزان فروش اتومبیل های جدید در این كشور تا ۴۰درصد افزایش داشت ،سریعترین رشد را در بازار اتومبیل های نو در میان تمامی كشورهای اروپائی را دارد.
تحلیلگران پیشبینی می كنند ظرف سه سال آینده میانگین رشد بازار اتومبیل در اوكراین به میزان نه درصد باشد.
میزان فروش اتومبیل های جدید در اوكراین در نتیجه بالارفتن مقدار واقعی درآمد مردم این كشور است .
هم اكنون تنها درصد كمی ازمردم اوكراین صاحب اتومبیل هستند،در پایان سال ۲۰۰۶ از هر هزار نفراوكراینی تنها ۱۱۹ نفرصاحب اتومبیل بودند ،این رقم در روسیه به ۱۷۰ و در مركزاروپای شرقی به طور متوسط به ۳۱۶ می رسید كه بیانگر پتانسیل بالای موجود در بازارهای اوكراین جهت توسعه بیشتر در سال های آتی است.
وی افزود:سازندگان چند ملیتی اتومبیل به خوبی می توانند از افزایش تقاضا برای خرید اتومبیل دراوكراین كه در نتیجه بالارفتن ثروت این كشورشكل گرفته است، بهره برداری كنند.
اوكراینی های ثروتمند به استفاده از اتومبیل های فوق العاده گران قیمت خارجی شهرت دارند در حالی كه توده مردم اوكراین مایلند از مدل های قدیمی اتومبیل های شوروی استفاده كنند به عنوان مثال مدل روسی لادا كه در اوكراین تولید می شود هنوزهم بالاترین سهم فروش اتومبیل را در میان تمامی مدل های موجود در دست دارد.این اتومبیل با قیمت هفت تا ده هزار دلار به فروش می رسد.
اما افزایش طبقه متوسط جامعه در اوكراین سبب ایجاد طبقه بندی جدیدی در میزان درآمد مردم این كشور و بروز سلیقه های جدید شده است .
اتومبیل های شورولت كه در همان كارخانه تولید اتومبیل های لادا مونتاژ می شوند ابتدا با قیمت ۱۲هزار دلار به فروش می رسیدند اما هم اكنون مدل كپتیو این اتومبیل ها با قیمت ۳۸ هزار دلار به فروش می رسد.
اتومبیل های خارجی قابل اطمینان تر،سریعتر،راحت تر و معتبرتر هستند از این رو خریداران به قیمت بالای این اتومبیل ها اهمیت نمی دهند و مایلند آنها را خریداری نمایند.
علی رغم اینكه تولید اتومبیل های آمریكائی،اروپائی و آسیائی در اوكراین به طور گسترده ائی محدود به مونتاژ آنها شده است اما افزایش تقاضا برای اتومبیل هائی با قیمت متوسط می تواند صنایع اتومبیل سازی بیشتری را برای فروش محصولاتشان به اوكراین بكشاند.
صنایع اتومبیل سازی داخلی اوكراین برای مونتاژ بدنه ،موتور و دیگر قطعات عرضه شده از سوی شركت های اصلی اعلام آمادگی كرده اند اما بازار تجارت اتومبیل ،مونتاژ كامل اتومبیل ها را كه شامل جوشكاری بدنه،رنگ آمیزی ، تزئینات داخلی اتومبیل ومونتاژ نهائی است، می طلبد. نتیجه این عمل ،مونتاژ بیشتر اتومبیل،ایجاد مشاغل بیشتر برای بازار داخلی كاردر اوكراین و هزینه كمتر جهت تولیدات است.هزینه های تولید در اوكراین كه شامل دستمزد نیروی كاری و هزینه مصرف انرژی است اساسا كمتر ازسایركشورهای اروپای مركزی مانند اسلوواكی است كه خود یك قطب تولید اتومبیل در منطقه به شمار می رود.كاهش بیشتر هزینه های تولید می توانند تولیدات بیشتری را برای اوكراین به همراه داشته باشد .بسیاری از شركتهای بزرگ اتومبیل سازی پیش از این امكانات تولید خود را به روسیه منتقل كرده اند تا پاسخگوی نیاز ۱۴۰میلیون شهروند روسی باشند .انتقال بیشتر خطوط تولید از غرب به اوكراین می تواند كاهش قیمت ها و هزینه ها را برای اوكراین و همسایگان آن به همراه داشته باشد.
سه كارخانه بزرگ مونتاژ اتومبیل در اوكراین زاپوریزیا(ZAZ)، لاتكس در غرب اوكراین (LuAz)و یوروكار(Eurocar) واقع در مرز اسلواكی، هستند .
این سه كارخانه در مجموع بیش از نود درصد از تولیدات اتومبیل اوكراین را دردست دارند.
زاپوریزا ساخت اتومبیل های اُپل،شرولت،لادا،مرسدس و دوو را در دست دارد،لاتس مدل های لاداس،هیوندای و كیا را انجام می دهد،یوروكار هم اتومبیل های فولسواگن،اسكوداس و فیات را مونتاژ می كند.
در سال ۲۰۰۶ زاپورا در حدود ۱۹۳ هزار خودرو تولید كردكه بیش ازنیمی از آنها مدل های خارجی بودند،لاتس دومین كارخانه بزرگ مونتاژ اتومبیل اوكراین بود كه تولیدات آن به ۴۰هزارخودرو رسید.یورو كار نیز تولیدات خود را افزایش داد و آن را به ۲۱ هزار دستگاه رسانید و بدین ترتیب در جایگاه سوم قرار گرفت.
در مجموع تولیدات صنایع اتومبیل سازی اوكراین در سال ۲۰۰۶ به ۲۷۲ هزارخودرو رسید كه این رقم بیانگر ۳۰درصد افزایش سالانه است.
به گزارش صنایع اتومبیل سازی،در نیمه نخست سال ۲۰۰۷ ، علی رغم اینكه میزان فروش مدل روسی لادا با ۱۵درصد كاهش سالانه به ۵۰هزار دستگاه رسیده و سهم بازار آن تا ۲۳درصد پایین آمده اما این خودرو همچنان پرفروش ترین مدل دربازار اتومبیل اوكراین است.
اما سهم فروش اتومبیل های شركت كره ائی دوودر بازارهای اوكراین نسبت به مدت زمانی مشابه در سال گذشته تا چهار درصد بالارفت وبا سهمی برابر ۱۷ درصد در مقام دوم قرارگرفت. میزان فروش این خودرو نیز با ۶۵درصد افزایش به ۳۷ هزاردستگاه رسید.
میزان فروش شورولت با ۱۹ درصد افزایش به ۱۸ هزار دستگاه رسید كه این شركت را در مقام سوم قرارداد اما سهم آن با ۴/۰درصد كاهش نسبت به نیمه اول سال گذشته به ۳/۸ درصد رسید.
در همین زمان شركت های اتومبیل سازی میتسوبیشی و تویوتا به ترتیب در مقام های چهارم و پنجم قرار گرفتند.سهم بازار میتسوبیشی با ۲/۲درصد افزایش سالانه به ۴/۵ درصد رسید و سهم بازار تویوتا با ۵/۱درصد افزایش سالانه ۸/۴ درصد برآورد شد.
میزان تولیدات داخلی اتومبیل اوكراین ۷۳درصد از فروش اتومبیل این كشور را در سال ۲۰۰۶ در بر گرفت و رقم باقی مانده به واردات خودرواختصاص دارد .
منبع : خودرو نیوز


همچنین مشاهده کنید