چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


استراتژی‌های یک زندگی موفق


استراتژی‌های یک زندگی موفق
انسان‌های هدفمند و موفق، همواره دنبال راه‌کارهائی می‌گردند تا با سرعت و کیفیت بیشتری، هدف‌های‌شان را به تحقق رسانده و زندگی زیبائی را برای خود و اطرافیان‌شان مهیا نمایند. هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی، لازمهٔ یک زندگی موفق و با نشاط است و افرادی که به دنبال خوشبختی و سعادت می‌گردند. به‌طور قطع باید برای رسیدن به این نعمت بی‌کران، هدفمند و با انگیزه حرکت کنند.
آرامش و نشاط، از هدف‌های متعالی یک زندگی موفق است که برای رسیدن به آن، می‌بایست استراتژی‌ها و راه‌کارهای معینی را تدوین و براساس آن، یک زندگی آرام و با نشاط ایجاد نمود. در این مقاله، مهم‌ترین استراتژی‌های یک زندگی موفق که می‌تواند تحولی شگرف در زندگی‌ شما ایجاد نماید را در قالب هف استراتژی راه‌بردی بیان خواهیم کرد.
۱) ذهن‌مان را سرشار از موفقیت و پیروزی نمائیم:
انسان‌هائی در صحنهٔ زندگی و کار، موفق و پیروز خواهند شد که در ابتدا این موفقیت و پیروزی را در ذهن‌شان ترسیم کرده و با یک تصویر روشن و شفاف به سمت تحقیق هدف‌های‌شان حرکت نمایند و اطمینان داشته باشند که پیروز خواهند شد. آن‌چه را که ذهن بتواند تصور و باور کند، قابل دست‌یابی است به شرطی که با ذهنیتی همواره مثبت همراه باشد و افکار منفی، آن را مخدوش نکند. پس بیائیم مسیر زندگی خود را بر مبنای باورهای مثبت و یک روحیه عالی طراحی کرده و با امید زیباتر شدن زندگی خود و اطرافیان‌مان، از فرصت‌های طلائی زندگی، نهایت استفاده را ببریم.
۲) دیگران را ببخشیم و با آنان مهربان باشیم:
بخشش و مهربانی، از صفت‌های زیبای خدای متعال است. انسان‌هائی که با چنین خصوصیتی در صحنهٔ زندگی حضور دارند، در واقع آرامش عمیقی را برای خود مهیا می‌سازند؛ چرا که وقتی انسانی از بخشش دیرگان امتناع کند، ترجیح می‌دهد در غم و غصه‌های گذشته باقی بماند و همواره کینهٔ دیگران را در حل داشته باشد. عفو کردن دیگران؛ لذت بردن از زمان حال و خلق آینده‌ای زیبا است.وقتی که ما با دیگران مهربان باشیم و به راحتی آنان را ببخشیم، آنان نیز تغییر کرده و رفتار خود را تصحیح می‌نمایند؛ پس، همیشه انتخاب با ماست که مهار زندگی خود را به‌دست گیریم و در حال، زندگی کنیم و یا این‌که خود را در لجاجت‌ها و پریشانی‌های گذشته زنجیر کنیم.
۳) انتظار قدردانی و سپاس‌گزاری نداشته باشیم:
در یک زندگی موفق، می‌بایست همواره اندیشهٔ از خود گذشتن و ایثار کردن جاری باشد؛ ولی در قبال کارهای‌مان نباید انتظار قدردانی و سپاسگذاری از دیگران را داشته باشیم. یادمان باشد که ”حضرت مسیح (ع)“ در یک روز، ده مریض را شفا دادند، ولی فقط یک مریض از ایشان تشکر کرد. اگر اندیشهٔ ما، لذت بردن از کمک به دیگران باشد، دیگر به دنبال لذت تشکر و قدردانی نمی‌رویم و می‌دانیم که در این عالم، چیزی محو و نابود نمی‌شود؛ چرا که اگر امروز شما خدمتی به دیگران انجام دهید، در زمانی دیگر، این محبت به بهترین شکل به شما برمی‌گردد.
تو نیکی می‌کن و در دجله انداز
که ایزد در بیابانت دهد باز
۴) همیشه شکرگزار باشیم:
انسان‌هائی که به داشته‌های‌شان فکر می‌کنند، آراشم و نشاطی نصیب‌شان خواهد شد که پیوسته باعث افزایش این نعمت‌ها در زندگی‌شان می‌شود. اما در مقابل، افرادی که همواره به نداشته‌های‌شان می‌اندیشند، آن‌چنان اضطراب و استرس به همراه دارند که هر روز وضعیت‌شان نسبت به روز قبل، بدتر خواهد شد. شکرگزاری به درگاه خدای مهربان، نه تنها از دیدگاه اعتقادی قابل تحسین می‌باشد، بلکه از نظر علمی نیز اثبات گردیده که انسان‌های شاکر، زندگی آرام و موفقی دارند، چرا که انسان، جذب کنندهٔ بیشترین و شایع‌ترین افکار خویش می‌باشد و اگر به زیبائی و نعمت‌های اطرافش بیندیشد، نعمت‌های بیشتری را جذب خود می‌نماید؛ پس با شگرگزاری به درگاه خدای مهربان و تفکر دربارهٔ داشته‌های خود، موجی از نعمت‌ها و برکت‌ها را به زندگی خود هدیه نمائیم.
شکر نعمت، نعمتت افزون کند
کفر نعمت از کفت بیرون کند
۵) از مشکل‌ها استقبال کنیم:
مشکل‌ها، سازه‌های یک زندگی موفق هستند، به شرطی که نحوهٔ رویکرد ما به آن نگرش حل مسأله باشد و در مقابل مسأله‌ها و مشکل‌هائی که در زندگی ما پیش می‌آید، همواره این سؤال را مطرح نمائیم که ”این رویداد برای ما چه پیام مثبتی داشته است؟“ با چنین نگرشی، زندگی با مسأله‌ها و مشکل‌هایش، معنای زیبائی پیدا می‌کند و در واقع موفقیت و پیروزی ما در صحنهٔ زندگی، موجب حل مسأله‌ها و مشکل‌های اطراف‌مان می‌گردد. بعضی از انسان‌ها در هر فرصتی به دنبال مشکل می‌گردند، ولی انسان‌های موفق، در هر مشکلی به دنبال فرصت می‌گردند و به گفتهٔ روان‌شناس معروف ”دیل کارنگی“ ”اگر تقدیر زندگی در مسیر افراد موفق، یک لیموترش هم قرار دهد، از آن شیرین‌ترین شربت زندگی را تهیه می‌کنند و با عشق می‌نوشند“. یادمان باشد که مشکل‌ها، دامنهٔ ما را وسعت می‌بخشند و توانائی‌های ما را برای رسیدن به پیروزی‌های بزرگ‌تر، افزایش می‌دهند.
۶) دیگران را شاد کنیم:
شادی و نشاط، لازمهٔ یک زندگی موفق و پویا است و اگر انسانی دارای روحیهٔ مثبت نباشد، نمی‌تواند در روبه‌رو شدن با مشکل‌های مختلف زندگی، با تدبیر و اقتدار عمل کند.
یکی از راه‌های کسب روحیهٔ مثبت، ایجاد نشاط و شادی در دیگران است. زمانی که ما مشکل فردی را حل کنیم، در واقع آرامش و نشاط را به خود هدیه می‌دهیم و لذت خدمت به دیگران، بیشترین نشاط را در ما ایجاد خواهد کرد. ان‌چه در روایت‌های دینی ما نیز آمده است، مؤید آن است که ما بایستی همواره با چهره‌ای گشاده و خندان در جامعه حاضر شومی و با شاد کردن دل دیگران، زیبائی و مهربانی را در زندگی خویش جاری نمائیم.
۷) کسب دانش و تکنیک‌های مهارت‌های زندگی:
زماین زندگی زیباست که زیبا زندگی کردن را آموخته و به آن عمل کرده باشیم. دانش و مهارت‌های زندگیاز جمله ابزارهای اساسی برای خلق یک زندگی موفق و زیبا می‌باشند. تا زمانی که ما ندانیم با خود و اطرافیان‌مان چگونه رفتار کنیم، چه‌وطر انتظار داریم زندگی زیبائی داشته باشیم؟ ما می‌توانیم با مطالعهٔ کتاب‌های خوب و شرکت در کلاس‌های مؤثر، دانش و مهارت خود را برای خلق یک زندگی آرام و با نشاط افزایش دهیم و خاطره‌های بسیار زیبائی را در ذهن خود و اطرافیان‌مان به یادگار بگذاریم و یادمان باشد که:
”زندگی شهد گل‌هاست
زنبور زمان می‌خوردش
آن‌چه می‌ماند، عسل خاطره‌هاست“.
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید