پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


ملاقات با خودِ موجود و ساختن خودِ مطلوب


ملاقات با خودِ موجود و ساختن خودِ مطلوب
مهم‌ترین اصلی که باید بدانی تا بتوانی هویت جدید خود را بسازی، نگاه به درون و خودسازیاست که نتیجه خودآگاهی و خودشناسی می‌باشد.
تو انسان خودشکوفا و کمال‌گرائی هستی که لحظه‌ای به آن‌چه هستی و آن‌جائی که ایستاده‌ای، دل‌خوشی نمی‌کنی و معتقد هستی که همواره می‌توانی گاهی به جلوبرداری و همهٔ ابعاد و عرضه‌های زندگی و شخصیت خود را توسعه دهی. بنابراین، از همان ابتدا، از همان ابتدا، انتهای راه سعادت را که همان زندگی در مسیر کمال است، به روشنی مشاهده می‌کنی و خوب می‌دانی که اکنون، کجائی و به‌کجا باید برسی.
در واقع، این اصل به تو می‌گوید این‌جائی که تو ایستاده‌ای، جای تو نیست؛ این گونه که تو زندگی می‌کنی، در شأن تو نیست؛ این فکرها و ایده‌ها، برازندهٔ تو نیست. از وادی غفلت بیرون بیا و به وادی هوشیاری نگاه کن؛ ببین که از دوردست‌ها نا تو را می‌خوانند و به تو پیام می‌دهند. به این مسیری که خود موجودات را به خود مطلوبت می‌رساند، نگاه کن. به این مسیری که از زندگی روزمره‌ات، شاهکاری در راستای کمال می‌سازد، توجه کن.
حال سخن این است که چگونه می‌توان خود موجود را به خودِ مطلوب تبدیل کرد و چگونه می‌توان ایت تغییرها را که در واقع خودسازی و تهذیب نفس است، در وجود خود پیاده کرد. طبق قانون‌های ”تکنولوژی فکر“، شما می‌دانید که این تغییرها را ضمیر ناخودآگاه باید انجام دهد و هویت عارفانهٔ ما را بسازد. یکی از بهترین روش‌های به‌کار انداختن ضمیر ناخودآگاه، مطرح کردن یک سری پرسش‌ها‌ست؛ زیرا ضمیر ناخودآگاه در مقابل هر سؤالی که دریافت می‌کند، پاسخ آنرا به‌صورت باور و روحیهٔ جدید در نظام هویت ما می‌سازد.
● نقاط قوت زیبای من کدام‌اند و چگونه تقویت می‌شوند؟
از خود می‌پرسی چه نقاط زیبائی در درونم وجود دارد که در نظام شخصیت و زندگی‌ام می‌درخشد؟ از خود می‌پرسی در چه مواردی، قوی و توانمند، ظاهر می‌شوم و با شهامت و اعتقادیه نفس، پیش می‌روم؟ چه صفت‌های عالی و ویژگی‌های متعالی در خود دارم که باید بشناسم و بیش از پیش در تقویت و پرورش آن‌ها، بکوشم؟
در پاسخ به این سؤال‌ها، به درون خود سفر کن و ببین عشق را چگونه تجربه کرده‌ای؟ مهر و رأفت را چگونه به مهمانی قلبت برده‌ای؟ کجا صادقانه عمل کرده‌ای؟ ببین که آیا دلسوزی و هم‌دردی، هم‌یاری و نوع‌دوستی، تواضع و افتادگی ایثار و از خودگذشتگی را سرلوحهٔ فکرهایت قرار داده‌ای؟
زیبائی‌های وجود هر انسان و صفت‌های بارز و برجستهٔ شخصیت او، نشان‌دهنده عظمت و ابهت وجود اوست، نشان می‌دهد که تا چه حد، خود را شناخته و به‌تقویت ابعاد الهی و قطب مثبت وجود خویش پرداخته است. خدا زیباست و زیبائی را دوست دارد. او منبع جمال است و کمال. هر صفت زیبا و هر ویژگی شایستهٔ وجود تو، انعکاسی است از جمال و کمال پروردگار.
بدان ای انسان زیبای دیگر! تو باید آن‌گونه باشی که هر که به تو می‌نگرد، شکوه و زیبائی خدای رحمان رادر وجودت ببیند. تو همان کسی هستی که هر لبخندت، در زندگی اطرافیانت، شور و نشاط می‌آفریند. رفتارت، گفتارت، افکارت؛ همه زیبا و خدائی‌اند، همه آسمانی و ملکوتی‌اند. اکنون بکوش با عینک خوش‌بینی به اعماق وجودت، نظر کنی و زیباترین صفت‌های خود را بیابی و درصدد تقویت آن‌ها برآئی. به راستی، چه استعداد‌ها در وجود تو نهفته است که شاید هرگز اجازهٔ شکوفائی به آن‌ها نداده‌ای. چه خورشید در وجود تو می‌تابد که زیر نقاب ناباوری‌ها پنهان شده‌اند. بسیارند صفت‌های زیبائی که در اعماق اقیانوس وجودت، پنهان شده‌اند. بسیارند صفت‌های زیبائی که در اعماق اقیانوس وجودت، پنهان شده‌اند و گاهی با یک اشاره و تلنگر، به سطح می‌آیند و تحت شرایط خاصی نمود می‌یابند و خود را نشان می‌دهند و این، ما هستیم که خود را نمی‌شناسیم و باور نداریم که صاحب این پتانسیل‌های زیبا و شگفت‌انگیز و این صفت‌های برجسته و الهی و شورانگیز هستیم و این چنین است که دوباره آن‌ها را به همان اعماق اقیانوس وجود می‌فرستیم.
با پرسیدن این سؤال اساسی از خود، غواصی می‌شویم که به عمق اقیانوس وجود، فرو می‌رویم تا مرواریدهای پنهان را کشف کنیم و به سطح آوریم. به معدن درون می‌رویم تا جواهرهائی بی‌نظیر استخراج کنیم و با تراش و صیقل، از آن‌ها تاجی بسازیم که بر تارک شخصیت خداگونهٔ ما بدرخشند.
ما از مبدأ کمال و جمال آمده‌ایم. ما از حضور مهتاب و از ”کنار دل آفتاب“ آمده‌ایم. زیبائی و شکوه در ما تنیده و با وجود ما عجین شده است. تنها کاری که باید بکنیم، ایناست که پرده‌های غرور و نخوت را کنار بزنیم و حجاب‌های ناباوری را پاره کنیم تا با خود نورانی و مقدس خویش، دیداری دوباره داشته باشیم.
توجه به نقاط مثبت وجود و ذکر و یادآوری آن‌ها به خود در شما ایجاد شخصیت و اعتمادبه‌نفس می‌کند و عزت نفس پدید می‌آورد ضمن این‌که انسان وقتی به زیبائی‌های وجودش توجهکرد و لذت برد، خودبه‌خود تشویق می‌شود تا به تقویت نقاط قوت خود بپردازد و در زندگی بدرخشد. بنابراین، نقاط زیبای شخصیت و روحیهٔ خود را پیدا کنید و با کلمه‌های کلیدی آن، جمله‌های تأکیدی مثبت بسازید و مرتب آن‌ها را ذکر کنید. این، روش بسیار خوبی برای ساختن باورهای زیبا و ایجاد روحیهٔ شاد و تقویت نقاط مثبت انسان است.
مصاحبه با دکتر علی‌رضا آزمندیان
بنیان‌گذار تکنولوژی فکر
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید