جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مواظب خودت باش، دندانپزشک


مواظب خودت باش، دندانپزشک
به نظر خیلی جذاب می‌آید، روزی چند ساعت روی یك صندلی بنشینی و آرام و آسوده با سی و اندی دندان سر و كار داشته باشی و بعد بسته‌ای پول قلمبه را روانه جیبت كنی.
دندانپزشكی به نظر شغلی راحت و بی‌دردسر می‌آید. شاید خیلی از شما آرزو داشته باشید كه یك دندانپزشك باشید و یا بهترین آینده را برای فرزند‌تان، وارد شدن در این شغل و رشته می‌بینید. صد البته كه دندانپزشكی رشته و شغل زیبا و جذابی است و هزار البته درآمد مالی مناسبی را به همراه دارد، اگر دندانپزشك ماهر و بسیار پركاری باشی اما همین كار فراوان و مداوم یك دندانپزشك مشكلاتی را برای او به همراه خواهد داشت. به عبارتی پر پول شدن جیب یك دندانپزشك ارتباط مستقیمی دارد با شروع انواع و اقسام بیماری‌های جسمی و روحی برای او. شاید بعد از خواندن این مطلب دیگر چندان اصراری نداشته باشید كه فرزندتان با ورود به رشته دندانپزشكی برای شما افتخار و آبرو كسب كند.
● دمبل زدن با گردن
یك دندانپزشك، باید با دقت، محیط دهان را بكاود تا به خوبی به محیطی كه قرار است در آن كار كند تسلط داشته باشد، باید بدن خود را در موقعیتی قرار دهد كه چشمش در زاویه مناسبی نسبت به دهان بیمار قرار گیرد. برای به دست آوردن این حالت، به طور معمول دندانپزشك سر خود را اندكی خم می‌كند و به عبارتی سر او با بدنش زاویه‌ای حدود ۴۵ درجه می‌سازد. سر هر شخص ۸ درصد وزن كل بدنش را تشكیل می‌دهد. میانگین وزن سر در مردان ۷ كیلو و در زنان ۵/۵ كیلو است. هنگامی كه دندانپزشك تصمیم می‌گیرد كه نگاهی در داخل دهان بیمارش بیندازد، باید سر خود را تا حدی خم كند و به عبارتی این وزنه ۵/۵ تا ۷ كیلویی را تكان دهد. البته آینه‌های دندانپزشكی برای عمل كردن راحت‌‌تر دندانپزشك و ایجاد دید غیرمستقیم به كمك او می‌آید اما مواقع زیادی نیز پیش می‌آید كه دندانپزشك ناگزیر از دیدن مستقیم دهان بیمارش است. در این حالت دندانپزشك سرش را در حالتی با زاویه ۴۵ درجه نسبت به محور طولی بدنش قرار می‌دهد. در این حالت برای آنكه سر دندانپزشك در جایش ثابت بماند و روی سینه‌اش نیفتد، ماهیچه‌های گردن او به شدت فعال و درگیر خواهد شد. عضلات گردن نیروی زیادی را صرف این كار می‌كنند. به عنوان مثال اگر فردی سرش را در زاویه ۴۵ درجه نسبت به محور طولی بدنش به مدت ۱۰ دقیقه نگاه دارد (در حالت نشسته به طوری كه پشت شخص صاف و سرش با زاویه ۴۵ درجه به پایین خم شده باشد)، نیرویی كه ماهیچه‌های گردن صرف می‌كنند معادل انرژی لازم برای ۹۲ بار حركت دادن یك دمبل ۱۰ كیلویی است! شگفت‌انگیز است. فشاری كه به عضلات پشت و گردن یك دندانپزشك وارد می‌شود بسیار زیاد است چون او ممكن است مجبور باشد گاه ساعت‌ها سر خود را در این وضعیت نگاه دارد.
● گوش‌هایم زنگ می‌زند
صدای گوشخراش توربین‌های دندانپزشكی برای بسیاری از مراجعه‌كنندگان به مطب‌های دندانپزشكی آزاردهنده و گوشخراش است. بسیاری از كسانی كه از مطب دندانپزشكی بیرون می‌آیند، اعتراف می‌كنند كه صدای آزاردهنده این توربین‌ها، مثل سوهانی روح‌شان را خراش داده است. اكنون تصور كنید دندانپزشكی كه سالیان طولانی، گاهی حتی ۳۰ تا ۴۰ سال روزی چند ساعت این صدا را می‌شنود، چه وضعیتی دارد. آمار گواهی می‌دهد كه بسیاری از دندانپزشكان در سنین پیری و بازنشستگی دچار وزوز گوش می‌شوند. به دندانپزشكان توصیه می‌شود كه برای محافظت از گوش‌هایشان، از گوشی‌های محافظ استفاده كنند.
● مچ‌ها را دریاب
اگر زیاد از دست‌تان كار بكشید و مخصوصا مچ دست‌تان را به كار بیش از حد وادار كنید، عصبی در مچ دست شما ممكن است آزرده شود و عارضه‌ای به نام نشانگان تونل مچ دست را ایجاد كند. دندانپزشكان نیز از گروهی هستند كه بدون رحم و انصاف از مچ دست‌شان كار می‌كشند. با آزرده شدن اعصاب مچ دست، علامت‌هایی شبیه بی‌حسی، خواب رفتن و گزگز كردن انگشتان دست به‌وجود می‌آید. فشار بر عصب مچ دست در خانم‌های دندانپزشك سه برابر بیشتر از آقایان دیده می‌شود. دندانپزشكان چاق بیشتر درگیر این بیماری می‌شوند. اگر این بیماری در مراحل اولیه شناسایی شود می‌توان آن را مداوا و از پیشرفت آن جلوگیری كرد. برای مبتلایان به این بیماری نوعی مچ‌بند ساخته می‌شود تا در موارد خفیف بیماری به هنگام شب‌ روی مچ بسته شده و از حركت آن در طول خواب جلوگیری كند. به افرادی كه مرتب از مچ‌هایشان استفاده می‌كنند، پیشنهاد می‌شود كه در فواصل معین به دست‌شان استراحت دهند تا فشار از عصب‌های ناحیه مچ دست آنها برداشته شود. در موارد شدید این عارضه، تزریق دارو به داخل تونل كارپال و نیز جراحی پیشنهاد می‌شود.
● خراشی بر روح
محققان گروهی از دندانپزشكان را تحت بررسی قرارداده‌اند و آنها را افرادی تحت استرس، عصبی و ناآرام یافته‌اند. سختی ارتباط میان بیمار و دندانپزشك، فشار ویزیت‌های هر بیمار، مشكلات تكنیكی و ارتباطات با پرسنل مطب، نارضایتی‌های شغلی همگی عواملی هستند كه ایجاد استرس می‌كنند. تعداد ساعت‌هایی كه دندانپزشكان در هفته كار می‌كنند نیز نسبت مستقیمی با استرس و ناآرامی روحی آنها دارد. بیش از یك سوم دندانپزشكان چاق هستند، نزدیك به ۶۰ درصد آنها عصبی، خشن و یا افسرده‌اند، حدود ۵۸ درصد از آنها از سردردهای مرتب شكایت كنند، اختلال خواب دارند و بدون دلیل خاصی همیشه خسته‌اند و اینها همه به فشارهای روحی ناشی از كار شدید دندانپزشكی برمی‌گردد.
● حرف آخر
و اما سخن آخر اینكه دندانپزشك بودن سخت نیست اما ظاهرا اینكه فردی یك دندانپزشك پركار و سالم باقی بماند كمی مشكل است بنابراین لطفا اگر شما هم در گروه دندانپزشكان بسیار فعال هستید، مراقب خودتان باشید و به توصیه‌های زیر عمل كنید:
۱) لطفا كمی ساعت‌های كارتان را كم كنید.
۲) ورزش كنید. شنا را فراموش نكنید و ماهیچه‌های بدنتان را قوی نگه دارید
۳) با كمك روش‌های تمركز، آرامش را به روحتان برگردانید و خودتان را از فشارهای شدید عصبی برهانید.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید