پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

پنالتی های از دست رفته ایران در جام ملت های آسیا


پنالتی های از دست رفته ایران در جام ملت های آسیا
یك بار دیگر كابوس پنالتی ها در جام ملت های آسیا برای ایران تكرار شد و تیم ملی ما در سد ضربات پنالتی گرفتار شد و در نهایت با جام چهاردهم خداحافظی كرد. داستان پنالتی ها در جام ملت های آسیا برای ما تازگی نداشت و این برای هفتمین بار بود كه سرنوشت ایران در جام آسیایی با ضربات مرگبار پنالتی تعیین می شد و البته پنجمین شكست را نیز به همراه داشت.
● ایران - عربستان ۱۹۸۴
در نیمه نهایی جام ملت های آسیا ۱۹۸۴ ایران با اینكه از عربستان پیش افتاده بود اما در دقیقه پایانی با یك گل به خودی نتیجه را مساوی كرد و در نهایت كار به ضربات پنالتی كشید. ناصر ابراهیمی كه سرمربی ایران بود، بهروز سلطانی را بیرون كشید و حافظ طاحونی را برای مهار پنالتی های یاران ماجد عبدالله راهی میدان كرد؛ تعویضی كه البته نتیجه بخش نبود و ایران ۵ - ۴ مغلوب شد. شاهرخ بیانی، اصغر حاجیلو، حمید درخشان و جعفر مختاری فر ضربات خود را گل كردند و ضربه پنالتی كاپیتان پنجعلی راهی به دروازه نیافت تا راهی دیدار رده بندی شویم.
● ایران ـ كویت، ۱۹۸۴
دیدار رده بندی جام هشتم هم به تساوی انجامید تا دوباره ضربات پنالتی تعیین كننده تیم سوم جام شود. این بار تعویض دروازه بان در كار نبود و بهروز سلطانی موفق به مهار هیچ كدام از ضربات كویتی ها نشد. جعفر مختاری فر پنالتی چهارم ایران را هدر داد تا ۳ پنالتی حاجیلو، درخشان واحدی نیز حاصلی نداشته باشد و تیم ما به مقام چهارمی بسنده كرد.
● ایران ـ عربستان ۱۹۹۶
در دیدار رده بندی جام ۱۹۸۸ ایران مقابل چین در ضربات پنالتی به برتری رسید و هیچ كدام از پنالتی ها هدر نرفت اما كابوس پنالتی ها در نیمه نهایی جام ۱۹۹۶ به سراغ تیم ملی آمد. داوری مشكوك جمال غندور مصری كار را به ضربات پنالتی كشاند و در دقایق پایانی عابدزاده به جای نكیسا در دروازه قرار گرفت تا به پیروزی ایران كمك كند. علی دایی باتجربه و داریوش یزدانی جوان ضربات خود را هدر دادند و ۳ ضربه باقری، استیلی و پیروانی هم به پیروزی ایران كمك نكرد تا داستان سال ۱۹۸۴ تكرار شود.
● ایران ـ كویت ۱۹۹۶
مثل ۱۲ سال قبل ایران پس از شكست مقابل عربستان، برای مقام سومی مقابل كویت قرار گرفت. باز هم نتیجه یك ـ یك به دست آمد و ضربات پنالتی تعیین كننده شد. برخلاف بازی قبل كه یك بازیكن جوان اولین ضربه را نواخت، این بار كاپیتان مجتبی محرمی مأمور نواختن ضربه اول بود كه آن را راهی اوت كرد و آن خنده معروفش پس از پنالتی یكی از صحنه های تاریخی فوتبال ایران شد! اما درخشش عابدزاده باعث پیروزی ۴ - ۳ ایران شد.
● ایران ـ چین، ۲۰۰۴
برای سومین بار پنالتی های مرگبار مانع راهیابی ما به فینال شد. ابراهیم میرزاپور دروازه بان تیم ملی هیچ توفیقی در مهار پنالتی چینی ها نداشت و فقط تیر دروازه بود كه یك ضربه میزبان را مهار كرد. دایی، مهدوی كیا و نكونام پنالتی های خود را گل كردند. ایمان مبعلی ضربه اش را به تیر افقی زد و ضربه چیپ معروف گل محمدی حكم به شكست ۴ -۳ ایران داد.
● ایران ـ كره جنوبی ۲۰۰۷
به جز سال ۱۹۷۲ در جام هایی كه در شرق آسیا برگزار شده است توفیق زیادی نداشته ایم. حكایت ۲۳ سال قبل این بار در یك چهارم نهایی تكرار شد. تعویض دروازه بان كه البته طالب لو یك ضربه را مهار كرد و مهدی مهدوی كیا مثل كاپیتان پنجعلی پنالتی خود را از دست داد.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید