شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شاعر سیاستمدار


شاعر سیاستمدار
رجب طیب اردوغان، رییس حزب عدالت و توسعهء تركیه ( AK ) ۲۶ فوریهء سال ۱۹۵۴ در شهر استانبول به دنیا آمد.نخست‌وزیر ۵۳ سالهء تركیه از خانواده‌ای گرجستانی‌ الاصل و مهاجر به دنیا آمده است. او در ۱۳ سالگی به استانبول آمد و در مدرسه مذهبی امام خطیب سپس در دانشگاه مرمره در رشتهء اقتصاد و علوم اداری به تحصیل پرداخت.
طی دههء ۱۹۷۰ اردوغان برای شركت حمل و نقل شهرداری ( IETT ) كاركرد و فعالیت سیاسی خود را با عضویت در حزب نجات ملی كه رهبری آن را اربكان برعهده داشت،آغاز كرد.در دههء ۱۹۷۰ تركیه دچار تنش سیاسی شد و در نهایت سال ۱۹۸۰ ارتش كودتا كرد و بعد از آن فعالیت احزاب سیاسی از جمله حزب نجات ملی ممنوع و اربكان به دادگاه نظامی كشیده شد.پس از كودتا، اردوغان از شركت حمل و نقل استعفا داد و در بخش خصوصی به فعالیت پرداخت.سال ۱۹۸۳ از شدت تنش‌های سیاسی كاسته شد و چون اربكان از فعالیت سیاسی منع شده بود، اعضای پیشین حزب نجات ملی حزب رفاه را تاسیس كردند كه اردوغان با عضویت در آن بار دیگر وارد فعالیت سیاسی شد. طی سال‌های پایانی دههء ۱۹۸۰ حزب رفاه، اردوغان را بارها نامزد انتخابات پارلمانی كرد اما تا سال ۱۹۹۱ نتوانست آرای كافی كسب كند.در انتخابات محلی ۲۷ مارس ۱۹۹۴ اردوغان از سوی اربكان و با رای حزب، شهردار استانبول شد.حزب رفاه برای نخستین‌بار بزرگ‌ترین حزب تركیه بود و اردوغان شهردار استانبول بزرگ و رییس شورای كلانشهر استانبول شد.در همین دوران او به فردی مردم‌گرا و مدیری لایق مشهور و به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر تركیه به سیاستمداری پرطرفدار تبدیل شد.
توسعهء زیرساخت‌های استانبول و بهبود حمل و نقل این شهر جزو برنامه‌های او بود.طی همین دوره بر محبوبیت او افزوده شد.سال ۱۹۹۷ حزب رفاه غیرقانونی اعلام شد و آن را تهدیدی برای ماهیت سكولار حكومت تركیه دانستند در نتیجه فعالیت آن غیرقانونی بود اما سال ۱۹۹۸ اردوغان سخنران دایمی جلسات این حزب بود كه توسط اعضای آن به طور مخفیانه تشكیل می‌شد به این ترتیب در این سال او به زندان محكوم شد. اردوغان در چهاردهم آوت ۲۰۰۱ رهبری اعضای جناح محافظه‌كار میانه‌رو در حزب رفاه را برعهده گرفت و حزب عدالت و توسعه را تشكیل داد. هدف او بنیان‌گذاری سیاست میانه‌رو و محافظه‌كارانه در چارچوپ دموكراسی سكولار تركیه بود.
● نخست‌وزیری اردوغان
در انتخابات پارلمانی سوم نوامبر سال ۲۰۰۲ حزب عدالت و توسعه با وجود مخالفت‌های گستردهء احزاب سنتی به سبب وضعیت اقتصادی ۳/۳۴ درصد آرا رابه دست آورد و طبق قانون تخصیص كرسی‌های پارلمان توانست در مقایسه با دیگر احزاب ‌كرسی بیش‌تری كسب كند به این ترتیب اردوغان به نخست‌وزیری انتخاب شد.یكی از مهم‌ترین دلایل موفقیت اردوغان طی چند سال اخیر موفقیت‌های اقتصادی دولت او بوده چرا كه حزب عدالت و توسعه تقریباً در تمام حوزه‌های اقتصادی عملكرد خوبی داشته است.در دوران نخست‌وزیری او متوسط رشد اقتصادی تركیه ۳/۷ درصد بوده، سرانهء درآمد نیز دو برابر شده و اصلاحات چشم‌گیری در اقتصاد صورت گرفته است.
اردوغان هرگز از مشروبات الكلی استفاده نكرده در دورانی كه شهردار استانبول بود نوشیدن این مشروبات را در رستوران‌ها محدود كرد. همچنین طی چند سال گذشته مالیات‌های مضاعفی را برای مصرف سیگار و الكل وضع كرده است.در انتخابات پارلمانی روز یكشنبه حزب عدالت و توسعه ۴۶ درصد آرا را كسب كرد. انتظار می‌رفت، ارتش به شكل غیرمستقیم از گسترش نفوذ این حزب جلوگیری كند اما ظاهراً اوضاع تركیه به قدری تغییر كرده كه ارتش به صلاح خود نمی‌داند مانند گذشته بر سیاست نظارت دستوری داشته باشد.اردوغان سیاستمداری پرطرفدار از خانواده‌ای نسبتا فقیر است. پدر او جزو نگهبانان ساحل در شهر ریزا در سواحل دریای سیاه تركیه بود و رجب در كودكی به همراه چهار برادر و خواهر خود زندگی چندان مرفهی نداشتند. اردوغان در نوجوانی به فروش لیموناد و كنجد در خیابان‌های استانبول می‌پرداخت تا پول بیش‌تری به دست آورد.
پیشینهء پرافت‌وخیز سیاسی و پایبندی او به ارزش‌های اسلامی جذابیت‌خاصی برای مردم داشته است اما دلبستگی‌های اردوغان به اسلام و شعرهایی كه در این زمینه سرود از عوامل اصلی زندانی شدن او بود.
مشهورترین شعر او این است:مساجد سربازخانه‌های ما، گنبدهای آن كلاه‌خود ما، مناره‌های آن سرنیزه‌های ما و مومنان سربازان ما هستند. او به دلیل سرودن این شعر در بین مردم و نیز برگزاری غیرقانونی جلسات حزبی به ۱۰ ماه زندان محكوم شد اما تنها چهار ماه در زندان ماند.
ترجمه از محمدعلی آذری‌نیا
منبع:Wikipedia.com ،آسوشیتدپرس
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید