چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

درسی که اسلا‌م‌گرایان ترک می‌دهند


درسی که اسلا‌م‌گرایان ترک می‌دهند
پیروزی اسلا‌م‌گرایان تركیه در برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی، هرچند به یك قمار سنگین شبیه بود، اما در دل خود حاوی یك پیام تعیین‌كننده است. رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه با پذیرش برگزاری انتخابات زودرس، دست به یك ریسك خطرناك زدند، زیرا از عمر پارلمانی كه نزدیك به دوسوم از نمایندگانش از وابستگان به حزب اردوغان بودند، تنها دو سال سپری شده بود.
به نظر می‌رسد حزب اعتدال و توسعه با این درخواست دست به ریسك بزرگی زده بود. حال كه نتایج اولیه آرا از تركیه به گوش می‌رسد، نشان می‌دهد كه اسلا‌م‌گرایان از چه اعتماد به نفس و پشتیبانی وسیعی در تركیه برخوردار‌ند. از سوی دیگر، انتخابات پارلمانی به یك رفراندوم ناخواسته در تركیه بدل شده است. نتیجه انتخابات روشن خواهد ساخت كه جامعه تركیه از چه گرایشی برخوردار و به چه آینده‌ای دل بسته است.
مساله دیگر مضاف بر انعطاف‌پذیری جدید و جالب نظامیان، سازگاری مسلمانان تركیه با دموكراسی در این كشور است. به دلا‌یل مختلف سیاسی، تاریخی و بین‌المللی این تلقی وجود داشت كه تنها احزاب با گرایش راست كه توان سازگاری و همسازی با ایالا‌ت متحده و اتحادیه اروپا را دارند، می‌توانند در تركیه فرمان برانند.این تحلیل از آنجا نشأت می‌گرفت كه تمام دولت‌های ترك كه پس از تشكیل اتحادیه اروپا در آنكارا بر سریر قدرت آمده بودند، وعده پیوستن تركیه به اتحادیه اروپا را طرح می‌كردند.با همین تحلیل ظهور اسلا‌م‌گرایان از منظر برخی سیاستمداران سنتی یك عقب‌گرد محسوب می‌شد.
اما استقرار اسلا‌م‌گرایان در سال‌های اخیر چندین هدف را توأمان مورد ملا‌حظه قرار داد. از یك سو قدم‌های بسیار بلندی برای پیوستن تركیه به اتحادیه اروپا در سایه دولت اسلا‌م‌گرایان برداشته شده است.اوضاع اقتصادی تركیه در این سال‌ها رشد و بهبود محسوسی داشته و تورمی با رقم زیر ۸ درصدی را تثبیت نموده است.
سیاست خارجی تركیه فرآیند معقول و مناسب‌تری را چه در عرصه منطقه‌ای، چه در جهان اسلا‌م و چه در جامعه جهانی پشت سر گذاشته است. سیاست مدبرانه اسلا‌م‌گرایان در عرصه داخلی نیز با توفیقات فراوانی همراه بود. آنها با هوشمندی توانستند از میزان مداخله ژنرال‌ها در فضای سیاسی كشور بكاهند. درس دیگری كه اسلا‌م‌گرایان در صحنه سیاسی تركیه به علا‌قه‌مندان خود می‌دهند، هم‌خوانی منطقی و مناسب عرصه دینداری و نمادهای دموكراتیك است. مسلمانان تركیه مدلی از همزیستی ارائه می‌كنند كه می‌تواند برای بسیاری از جوامع اسلا‌می سازگار و هدفمند باشد؛ اینكه می‌توان هم دیندار و مسلمان بود و هم از دموكراسی به عنوان مهم‌ترین دستاورد بشر سود برد. این درسی است كه اسلا‌م‌گرایان می‌دهند.
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید