چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


زمین لرزه در بازار مسکن


زمین لرزه در بازار مسکن
دولت در حالتی خوشبینانه نوید خانه دار شدن مردم را می دهد و به سیاست اجاره ۹۹ ساله زمین با قیمت های بسیار کم دلخوش است که زمینی برای ساخت و ساز در پایتخت و کلانشهر ها وجود نداشته تا در یک دوره طولانی در اختیار انبوه سازان قرار گیرد.
در شهر بزرگی مانند تهران آمار ساخت و ساز به دلیل تراکم جمعیت به جای افقی، عمودی رشد کرده و خانه های کلنگی یکی پس از دیگری قلع و قمع می شود و مسوولان دولتی برای برون رفت از بحران ایجاد شده، واگذاری زمین هایی که وجود خارجی ندارد را به منزله راهکار مطرح می کنند.
سعیدی کیا در حالی آمار فاقدین مسکن را ۵۰ درصد اعلام می کند و به تعاونی های مسکن امیدوار است که بازار آشفته مسکن با رکود قیمت ها در سطح بالا رو به رو شده است و سهم قیمت زمین در واحد های مسکونی و تجاری از ۷۰ درصد فراتر رفته است.
البته وزیر مسکن چندی پیش از کاهش سهم قیمت زمین در نرخ مسکن خبر داد اما اجرای این مهم با توجه به شتاب قیمت مسکن فراتر از توان مالی مردم چگونه محقق خواهد شد، جای سوال دارد زیرا اغلب مردم به این باور اقتصادی رسیده اند که قیمت هر کالایی که افزایش یافت با توجه به تورم هر ساله دیگر کاهش نمی یابد بنابراین افت نرخ مسکن نیز غیرممکن به نظر می رسد.
البته مسوولان دولتی به هدایت قیمت ها همچنان دلخوش بوده و نگرانی های ایجاد شده را برطرف تلقی می کنند اما شوک ایجاد شده با تزریق دوباره وام ها ممکن است بازار مسکن را دچار زمین لرزه کند.
البته سعیدی کیا می گوید؛ مشکل مردم در زمینه مسکن را درک می کنم اما این یک کار دوطرفه بوده و دولت بستر را فراهم کرده و مردم هم باید وارد شوند. انتظار وزیر مسکن و شهر سازی از مردم در حالی مطرح می شود که وضعیت نابسامان قیمت مصالح ساختمانی و نحوه عرضه آنها به ویژه سیمان و تیر آهن، رشد نقدینگی سرگردان و شرایط و دستمزد نیروی انسانی ارتباطی به مردم نداشته و دولت مسوولیت ساماندهی موارد ذکر شده را برعهده دارد.
البته سعید ی کیا از برنامه های گسترده دولت در حوزه زمین، سرمایه، نیروی کار، مصالح و فناوری خبر داده و معتقد است دولت برای تامین مسکن افراد با درآمد های مختلف برنامه ریزی کرده و با این برنامه ها حتماً قیمت مسکن کنترل شده و مردم صاحب خانه می شوند زیرا دولت با اجاره ۹۹ ساله زمین با قیمت های بسیار کم که برای هر واحد مسکونی حداکثر ۲۰ هزار تومان می شود سعی کرده قیمت زمین را از مسکن حذف کند، این در حالی است که به اعتقاد برخی از نمایندگان مجلس دولت باید مراقبت های ویژه یی داشته باشد تا پرداخت وام های ۹۹ ساله مسکن با اولویت بندی و وضعیت مشخص انجام شود و در این مسیر رانت خواری و سودجویی اتفاق نیفتد.
در همین حال ولی آذروش عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران نیز تصمیم دولت برای ساخت حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر و روستا را با توجه به مصالح ساختمانی و نیروی انسانی زیاد دانسته و گفت؛ با بررسی های کارشناسی که در مجلس انجام شده اجرای این مهم با توجه به شرایط مصالح ساختمانی و نیروی انسانی ممکن است با مشکل روبه رو شود.
سیاست بی محابای دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی و حذف قیمت زمین از نرخ مسکن بدون در نظر گرفتن شرایط اجرای آن ساماندهی وضعیت آشفته مسکن را با اما و اگر رو به رو خواهد کرد زیرا نبود زمین کافی در کلانشهرها از یک سو و بلاتکلیفی وضعیت سیمان و عرضه سایر مصالح ساختمانی از سوی دیگر توسعه ساخت و ساز مسکن را ابهام آمیز جلوه داده و احتمال شکستن رکود قیمت ها و رشد ناگهانی را قوت خواهد بخشید.
در همین حال بحث شرکت تعاونی مسکن نیز سوال بر انگیز شده است. عملکرد نامناسب تعاونی های مسکن در خانه دار کردن کارمندان دولت را هنوز هیچ یک از کارمندان از خاطر نبرده اند، بازار فروش زمین ها از سازمانی به سازمان دیگر بدون هیچ اقدامی برای ساخت و ساز ایستایی تعاونی ها را بیش از پیش تقویت کرد.
مدیر کل تعاون استان تهران در حالی طرح اجرای واگذاری مسکن ۹۹ ساله اجاره یی با وام ۱۵ میلیون تومانی را تشریح می کند که انگاره منفی بسیاری از مردم نسبت به بوروکراسی وام ها و گزینشی کردن افراد در شرکت های تعاونی هنوز به قوت خود باقی است. از این رو برخی از کارشناسان مسکن از نحوه اجرای این طرح با ماهیت ۹۹ ساله بیمناکند در عین حال نارضایتی گروهی از انبوه سازان به دلیل اجاره یی بودن زمین و نبود مالکیت قطعی نیز غیر قابل انکار است زیرا سرمایه گذاران نگرانند در صورت سرمایه گذاری و توسعه ساخت و ساز با تغییر قوانین و بلاتکلیفی زمین ها رو به رو شوند، در چنین شرایطی طرف مقابل دولت قرار داشته و انبوه سازان از هیچ کانالی نمی توانند بهره بگیرند.
گمانه های ایجاد شده در بازار مسکن با توجه به شرایط ایجاد شده و وعده های اعلام شده بار دیگر هشدار برخی از فعالان را مبنی به احتمال شوکی دیگر در بازار مسکن تشدید کرده است.
بدین ترتیب باید منتظر زمین لرزه های جدیدی در بازار مسکن باشیم.هشدار کارشناسان را جدی بگیرید، شوک در انتظار بازار مسکن است.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید