شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نام غول‌های IT از کجا آمد؟


نام غول‌های IT از کجا آمد؟
در طول سال‌های گذشته شركت‌های زیادی وارد بازار فناوری اطلا‌عات دنیا شده‌اند كه برخی از آنها اكنون تبدیل به غول‌های بزرگی شده‌اند كه كسی را یارای رقابت با آنها نیست و یكه‌تازی آنها در این دنیای رو به رشد همچنان چشمگیر است. در این گزارش روند نامگذاری تعداد زیادی از شركت‌ها كه امروزه در محاوره روزمره مردم نیز به كار می‌رود و جزیی از كلمات كاربردی آنها نیز شده است، بررسی شده است.
● Adobe
یك شركت نرم‌افزار رایانه‌ای است كه در سال ۱۹۸۲ راه‌اندازی شد و اسم آن برگرفته از نام رودخانه‌ای است كه از پشت منزل موسس آن، جان وارناك عبور می‌كند.
● ‌Apple
اپل در سال ۱۹۷۶ زمانی كه موسس آن یعتی‌استیو جابز تنها ۲۱ سال داشت، فعالیت‌های مقدماتی خود را آغاز كرد. میوه مورد علا‌قه موسس و بنیانگذار شركت اپل، سیب بود و بنابراین اسم شركتش را نیز اپل (به معنی سیب) گذاشت.
● ‌Cisco
سیسكو یك شركت مركزی جهانی است كه در زمینه طراحی و فروش فناوری‌های شبكه‌ای و ارتباطی در چهار زیرشاخه فعالیت می‌كند. یك زوج همكار در دانشگاه استنفورد به نام‌های لن بوساك و سندی لرنر در سال ۱۹۸۴ این شركت را ثبت كردند و نام آن را سیسكو‌، مخفف شده كلمه سانفرانسیسكو كه یكی از بزرگ‌ترین شهرهای آمریكا است، نهادند.
● ‌Google
گوگل یك شركت سهامی عام آمریكایی است كه در زمینه جست‌وجوی اینترنتی و تبلیغات آنلا‌ین فعالیت می‌كند. این شركت كه از یك پروژه تحقیقاتی در سال ۱۹۹۶ آغاز شد، توسط آقایان لری پیچ و سرجری برین راه‌اندازی شد. گوگل، در ریاضی نام عدد بزرگی است كه از عدد یك با صد تا صفر جلوی آن تشكیل شده است. موسسین سایت و موتور جست‌وجوی گوگل به شوخی ادعا می‌كنند كه این موتور جست‌وجو می‌تواند این تعداد اطلا‌عات (یعنی یك گوگل اطلا‌عات) را مورد پردازش قرار دهد.
● Hotmail
این سایت یكی از سرویس‌دهندگان پست الكترونیكی در صفحات وب است كه در سال ۱۹۹۵به‌عنوان نخستین سرویس مبتنی بر وب آغاز به كار كرد. هنگامی كه مدیر پروژه برنامه می‌خواست نامی برای این سایت انتخاب كند، علا‌قه‌مند بود تا نام انتخاب شده مانند سایر سرویس‌دهندگان پست‌الكترونیك به كلمه ‌mail ختم شده و روی وبی بودن آن نیز تاكید شود، بنابراین نام ‌Html را انتخاب كرد.
● ‌HP
این شركت بزرگ‌ترین شركت فناوری اطلا‌عات در دنیا است كه به دلیل تولید پرینتر، رایانه‌های شخصی و سرورهای عظیم آن شهرت یافته است. فعالیت‌های مقدماتی شكل‌گیری این شركت در سال ۱۹۳۹ شروع شد اما در سال ۱۹۴۷ پا گرفت.
این شركت توسط دو نفر به نام‌های بیل هیولت و دیو پاكارد تاسیس شد. این دو نفر برای اینكه شركت هیولت پاكارد یا پاكارد هیولت نامیده شود، مجبور به استفاده از روش قدیمی شیر یا خط شدند و نتیجه هیولت‌پاكارد از آب در آمد.
● ‌Intel
این شركت در سال ۱۹۶۸ توسط گوردن ای‌مور و رابرت نویس راه‌اندازی شد و از آنجایی كه این شركت از بدو تاسیس با تاكید روی ساخت مدارات مجتمع ایجاد شد، نام آن را اختصار عبارت INTergrated ‌Electronicss یعنی ‌INTEL نام نهادند.
● ‌Microsoft
نام این شركت كه اكنون با ۷۶ هزار نیرو در ۱۰۲ كشور فعالیت می‌كند و سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۵ سال‌های آغازین شكل گیری آن بوده است، ابتدا به صورت ‌MICROcomputer SOFTwaree نوشته می‌شد ولی به مرور زمان به صورت فعلی در آمد كه مخفف آن است. دلیل نامگذاری شركت به این اسم نیز آن است كه بیل گیتس موسس شركت، آن را با هدف نوشتن و توسعه نرم‌افزارهای میكروكامپیوترها تاسیس كرد.
● Motorola
شركت موتورولا‌ با هدف درست كردن بی‌سیم و رادیوی اتومبیل، كار خود را آغاز كرد. از آنجایی كه مشهورترین سازنده بی‌سیم و رادیوهای اتومبیل در آن زمان شركت ‌victoria بود، پال كالوین موسس این شركت، اسم شركتش را موتورولا‌ گذاشت تا علا‌وه بر داشتن مشابهت اسمی كلمه موتور نیز به نوعی در اسم شركتش وجود داشته باشد.
● Oracle
موسسین شركت اوراكل یعنی لری الیسون و باب اوتس قبل از تاسیس شركت، روی پروژه‌ای برای ‌ CIA كار می‌كردند. این پروژه كه اوراكل نام داشت، بنا بود تا با داشتن مقادیر زیادی اطلا‌عات بتواند جواب تمام سوال‌های پرسیده شده توسط اپراتور را با مراجعه به مخزن اطلا‌عات بدهد. اوراكل در اساطیر یونانی الهه الهام است. این دو نفر پس از پایان این پروژه شركتی تاسیس كرده و آن را به همین اسم نامگذاری كردند.
● Red Hat
مارك اوینگ موسس این شركت، در دوران جوانی از پدربزرگش كلا‌هی با نوارهای قرمز و سفید دریافت كرده بود ولی در دوران دانشگاه آن را گم كرد. زمانی كه نخستین نسخه این سیستم‌عامل آماده شد، مارك اوینگ آن را همراه با راهنمای كاربری نرم‌افزار در اختیار دوستان و هم‌دانشگاهیانش قرار دارد. نخستین جمله این راهنمای كاربری، درخواست برای تحویل كلا‌ه قرمز گم شده بود.
● ‌Sony
یك شركت چندملیتی ژاپنی است كه در تولید لوازم الكترونیكی از جمله ویدئو، بازی‌های رادیویی، محصولا‌ت فناوری اطلا‌عات و وسایل ارتباطی پیشرو بوده و از كلمه لا‌تین ‌Sonus به معنای صدا مشتق شده است.
● ‌SUN
این شركت توسط چهار تن از فازغالتحصیلا‌ن دانشگاه استنفورد تاسیس شد و مخفف عبارت ‌Standford Univercity Network است.
● Xerox
زیراكس در سال ۱۹۰۶ آغاز به كار كرد و در ابتدا تجهیزات و كاغذهای چاپ عكس را تولید كرد. كلمه ‌Xer در زبان یونانی به معنای خشك است و این برای تكنولوژی كپی كردن خشك در زمانی كه اكترا كپی كردن به روش‌های فتوشیمیایی انجام می‌گرفت، فوق‌العاده حائز اهمیت بود.
● ‌Yahoo

شركت سهامی عام آمریكایی است كه یك سرویس اینترنت جهانی است كه سطح وسیعی از محصولا‌ت و سرویس‌ها را مانند پورتال وب، موتورهای جست‌وجو، دایركتوری یاهو، یاهومیل، خبر و ارسال نامه‌های الكترونیكی را شامل می‌شود. این شركت هم توسط جری یانگ و دیوید فیلو در سال ۱۹۹۴ آغاز به كار كرد. این كلمه برای نخستین بار در كتاب سفرهای گالیور مورد استفاده قرار گرفته و به معنی شخصی است كه دارای ظاهر و رفتاری زننده است. موسسین سایت جری یانگ و دیویدفیلو نام سایتشان را ‌Yahoo گذاشتند چون فكر می‌كردند خودشان هم اینطوری هستند.
فاطمه ملكی
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید