شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

ورزشکار شدن چه آسان!


ورزشکار شدن چه آسان!
چرا ورزش كردن برای بعضی از ما سخت است و گاهی وقت‌ها حس و حال ورزش كردن نداریم؟ در صورتی كه افراد بسیار دیگری را می‌بینیم كه آنقدر علاقه‌مند به ورزش هستند كه انگار ورزش جز عادت‌های روزمره زندگی‌شان شده است. واقعا چطور می‌شود یك نفر همان‌طور كه عادت دارد غذا بخورد، حمام برود، سر یك ساعت خاصی از خواب بیدار شود و عادت دارد كه ورزش كند؟
ورزش كردن اصلا كار سختی نیست. فقط یك استارت و كمی انگیزه می‌خواهد. همه ما حتما بیش از یك بار ورزش كرده‌ایم مگر نه؟ اما چه كسانی عادت كرده‌اند كه همیشه ورزش كنند؟ چه چیز باعث می‌شود برای ورزش كردن انگیزه داشته باشیم؟ چه عاملی پدربزرگ‌ها را به پارك می‌كشاند؟ چه عاملی از یك نفر یك ورزشكار می‌سازد؟ شاید پیش خودتان می‌گویید ما نمی‌خواهیم ورزشكار حرفه‌ای بشویم. درست است ما نمی‌خواهیم ورزشكار حرفه‌ای بشویم، فقط می‌خواهیم بدنی آماده داشته و در طول روز روحیه‌ای شاداب و بدنی سالم داشته باشیم.
بیشتر كسانی كه به ورزش عادت كرده‌اند، این عوامل را انگیزه‌ای برای ورزش كردن می‌دانند:
ـ آمادگی جسمانی
ـ احساس خوب بودن
ـ پرانرژی بودن
ـ لذت بردن از ورزش
ـ اولویت دادن به ورزش
ـ خواب بهتر
ـ احساس هوشیاری
ـ احساس آرامش
ـ كنترل وزن
ـ ظاهر بشاش
بیایید با هم این مقاله را بخوانیم. شاید با رعایت این نكات ورزش كردن برای ما هم به صورت عادت دربیاید:
▪ فهرستی از فعالیت‌های مورد علاقه‌تان تهیه كنید: به خاطر داشته باشید كه هیچ قانونی وجود ندارد كه حتما باید به ورزشگاه بروید یا وسیله‌های ورزشی گران بخرید حتی بدون هزینه كردن هم می‌توانید ورزش كنید. فقط كافی است كمی طرز تفكرمان را از ورزش كردن تغییر بدهیم. ورزش كردن، تنها باشگاه رفتن و حرفه‌ای شدن نیست. هر گونه فعالیت جسمی مثل پیاده‌روی و دویدن، بلند كردن وزنه، بازی تنیس، دوچرخه‌سواری و انجام ورزش‌های هوازی برای ما مفید است.
با یك دوست و همراه به ورزش: جنبه‌های اجتماعی ورزش بسیار مهم است. وقتی با یك دوست و همراه برای ورزش می‌رویم انگیزه‌مان برای پیاده‌روی، ورزش‌های كششی و نرمش بیشتر می‌شود و حتی روحیه‌مان شادتر می‌شود و بیشتر از این كار لذت می‌بریم. در تنهایی ممكن است تنبلی كنیم ولی اگر با دوستی قرار داشته باشیم سر یك ساعت ورزش كنیم، كم‌كم به ورزش كردن عادت می‌كنیم.
▪ ورزش را در اولویت كارهایمان قرار دهیم: بیایید خودمان را عادت بدهیم كه ورزش كردن را هم مانند بسیاری از كارهایی كه در طول روز باید انجام بدهیم برای مثال سركار رفتن، غذا پختن و مسواك زدن و... جزو كارهای روزمره بر خود لازم بدانیم، نه اینكه هر وقت شد و دیگر كاری نداشتیم حالا كمی منت سر خودمان بگذاریم و برویم قدم بزنیم. بعد از اینكه توانستیم به آن عادت كنیم كم‌كم سعی كنیم كه ورزش را در اولویت كارهایی كه باید انجام بدهیم، بگذاریم پس بلافاصله بعد از بیدار شدن و مسواك زدن، حداقل ۱۰ دقیقه ورزش كنیم.
▪ صبح‌ها بیشتر ورزش كنیم: بهترین زمان برای انجام ورزش صبح‌ها است بنابراین برنامه‌های خود را طوری تنظیم كنیم كه برای انجام ورزش هنگام صبح زمان داشته باشیم. ورزش كنیم، دوش بگیریم و با انرژی به سركارمان برویم.
▪ ورزش از خانه تا محل كار: اگر صبح‌ها زمان ورزش كردن را نداریم، سعی كنیم بخشی از مسافت میان خانه تا محل كارمان را پیاده‌روی كنیم. اگر با ماشین به سر كار می‌رویم وسیله خود را دورتر از محل كار پارك كنیم و حتی چند قدمی هم كه شده پیاده‌روی كنیم. اگر اتوبوس سواریم، یك یا دو ایستگاه جلوتر از ایستگاه اصلی پیاده شویم و كمی تا محل كار قدم بزنیم. كافی است كمی و شاید ۱۰ دقیقه زودتر از منزل بیرون بیاییم حتی اگر صبح‌ها زمان این كارها را هم نداشتیم، بعد از كار بلافاصله به خانه نرویم و حداقل مدتی را پیاده‌روی كنیم.
▪ ورزش كنیم حتی اگر خیلی خسته هستیم: مطمئن باشید حتی اگر احساس خستگی هم دارید چنانچه ورزش كنید و نفس عمیق بكشید اكسیژن بیشتری به بدن می‌رسد و هم خستگی‌تان در می‌رود و هم احساس شادابی خواهید داشت.
▪ در مورد فعالیت خود بنویسیم: كاغذی برداریم و مواردی كه برایمان مهم است را یادداشت كنیم. هر اندازه كه ورزش كردیم، یادداشت كنیم. چه مقدار قدم زدیم یا دویدیم و دوچرخه‌سواری كردیم؟ این كار باعث می‌شود هر روز مقدار آن را با هم مقایسه كنیم و روز به روز مدت زمان بیشتری را به ورزش اختصاص دهیم.
▪ از پیشرفت خود مطلع باشیم: جالب است اگر بفهمیم كه چقدر پیشرفت كرده‌ایم. تغییرات ناشی از ورزش در زندگی خود را یادداشت كنیم و ببینیم تاثیر ورزش در ما تا چه حد بوده است؟ برای مثال موجب خواب بهتر ما شده است؟ بهتر می‌توانیم فكر كنیم و تصمیم بگیریم یا نه؟ انرژی بیشتری داریم؟ آمادگی بدنی ما بیشتر شده؟ روحیه‌مان چقدر تغییر كرده یا از افسردگی درآمده‌ایم؟ پزشك برای كاهش چربی و فشارخون، چقدر تشویق‌مان كرده؟
▪ به خودمان جایزه بدهیم! آیا تا به حال كاری كردیم كه خوشحال‌مان كند و بعد به خاطر آن به خودمان جایزه بدهیم؟ خیلی لذت‌بخش است كه آدم كاری بكند كه خودش از خودش راضی باشد بنابراین می‌توانیم بعد از مدتی كه به ورزش كردن عادت كردیم چیزی را كه دوست داریم به خود هدیه بدهیم.
▪ ورزشی را انتخاب كنیم كه از انجام آن لذت می‌بریم و تكرار آن برای ما قابل اجرا و عملی باشد: همه ما باید سعی كنیم به ورزش كردن عادت كنیم و یاد بگیریم كه ورزش كردن هم مثل مسواك زدن، غذا خوردن و مدرسه رفتن، قسمتی از وقت روزانه ما را به خود اختصاص بدهد. پس باید ورزشی را كه دوست داریم و از آن لذت می‌بریم انتخاب كنیم، می‌توانیم دوچرخه‌سورای را انتخاب كنیم. برخی افراد به اشتباه فقط یك نوع ورزش خاص را انتخاب می‌كنند و مدتی هم به انجام آن می‌پردازند برای مثال اسكی، گلف، تنیس، شنا... ولی پس از مدتی به علت تغییر فصل سال، هزینه زیاد تهیه لوازم ورزشی و راه دور منزل تا سالن ورزشی مجبور می‌شوند آن ورزش را ترك كنند و به فراموشی بسپرند. پس سعی كنیم ورزشی را انتخاب كنیم كه به راحتی قادریم آن را انجام بدهیم تا برایمان دردسر ایجاد نكند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید