شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


محبوب‌ترین قهرمان‌های کامپیوتری


محبوب‌ترین قهرمان‌های کامپیوتری
نشریه معتبر اینترتینمت ویكلی در تازه‌ترین فهرست «ترین‌ها»ی خود، ۱۰ شخصیت محبوب كامپیوتری سینما را انتخاب كرده كه در صدر آن شخصیت كینگ‌كنگ از فیلم «كینگ‌كنگ» (۲۰۰۵) ساخته پیتر جكسون دیده می‌شود.
● كینگ‌كنگ، «كینگ‌كنگ» (۲۰۰۷)
بررسی شخصیت: كنگ این فیلم نسخه به‌روز شده میمون غول‌پیكر فیلم كلاسیك و سیاه وسفیدی است كه در سال ۱۹۳۳ ساخته شد. در حقیقت پیتر جكسون با تماشای «كینگ‌كنگ» در ۹ سالگی به فیلمسازی علاقه‌مند شد.
دلایل محبوبیت: تا به حال هیچ شخصیت انیمیشنی دیگر تا این حد طبیعی و واقعی به نظر نرسیده است. او همچنین قادر است احساساتش را بدون بیان هیچ كلمه‌ای به زیبایی نمایش دهد. در چهره این گوریل عظیم‌الجثه می‌توان خشم، محبت، بهت، ترس و... را دید. هر تماشاگری با دیدن فیلم پیتر جكسون، این موجود را تحسین می‌كند و مدام نگران عاقبت كار او و محبوبه‌اش «آن دارو» است.
دیوی جونز، «دزدان دریایی كارائیب: سینه مرد مرده» (۲۰۰۶) و «دزدان دریایی كارائیب: در انتهای دنیا» (۲۰۰۷)
بررسی شخصیت: ناخدای كشتی اشباح موسوم به «فلایینگ داچمن»، مردی بی‌رحم و خبیث، با چهره‌ای شبیه هشت‌پا و چنگكی به جای دست و اشتهایی سیری‌ناپذیر برای تسخیر روح‌های بیشتر (به ویژه كاپیتان «جك اسپارو» و خدمه كشتی‌اش) و افزودن بر تعداد خدمتگزارانش.
نوآوری: خلق شخصیت دیوی جونز یك نوآوری جدید در زمینه تصاویر متحرك بود. این شخصیت بر مبنای نقش‌آفرینی بازیگر توانای بریتانیایی، بیل نای، شكل گرفته است. با این حال نای سر صحنه و در كنار دیگر بازیگران ایفای نقش كرد، نه مقابل پرده آبی، بدین ترتیب او با چهره واقعی‌اش در فیلم بازی كرد و ظاهرش بعدا ساخته شد.
● گالوم، «ارباب حلقه‌ها: دو برج» (۲۰۰۲)
بررسی شخصیت: موجودی با ریشه‌های تا حدودی انسانی (او در حقیقت هابیتی است كه پوسته‌ای روغنی رویش كشیده شده است)، با ظاهری نفرت‌انگیز و شبیه مار. گالوم پس از آنكه به تسخیر یكی از حلقه‌ها درآمد، به درون جنگل‌های تاریك خزید و با فرودو و سام در سفر به كوهستان «دوم» همراه شد. گالوم شخصیتی پیچیده، ترسناك و كمی آزاردهنده دارد.
نوآوری: گالوم با فناوری «ثبت حركت» (Motion-Capture) شكل گرفته است. پیتر جكسون، كارگردان فیلم و گروه همكارش برای ثبت حركات اندی سركیس، حسگرهای فراوانی روی بدن او نصب و از او فیلمبرداری كردند، سپس بدن و صورت گالوم را روی حركات او قرار دادند.
● بامبلبی ، «ترانسفورماتورها» (۲۰۰۷)
بررسی‌شخصیت: كوچك‌ترین،دوست‌داشتنی‌ترین و زمینی‌ترین در میان «ترانسفورماتورها» كه در حقیقت جاسوسی در میان «روبوت اتومبیل»های قهرمان است. وظیفه «بامبلبی» حفاظت از سام ویتویكی (با بازی شیا لابوف) در برابر «دسپتیكون ها» شیطان‌صفت است. او برای این كار خود را به شكل اتومبیل «چوی كامارو» مدل ۱۹۷۷ سام درمی‌آورد، اما بعدا به یك «كامارو» مدل ۲۰۰۸ تغییر شكل می‌دهد.
▪ دلایل محبوبیت: بامبلبی ، بازیگوش و دوست‌داشتنی، اگرچه از پیچ و مهره ساخته شده اما قلبی انسانی و مهربان دارد. او سام را در راه رسیدن به محبوبش یاری می‌دهد، احساساتش را با موسیقی (كه از طریق رادیوی او پخش می‌شوند) بیان می‌كند و آن‌چنان به سام وفادار است كه حتی پس از پایان نبرد، زمین را ترك نمی‌كند.
یودا، «جنگ‌های ستاره‌ای: اپیزود
● حمله كلون‌ها» (۲۰۰۲)، «جنگ‌های ستاره‌ای: اپیزود ۳ ـ «انتقام سیت» (۲۰۰۵)
بررسی شخصیت: پس از سه بار حضور عروسكی («امپراتوری ضربه می‌زند»، «بازگشت جدای» و «شبح تهدید»)، این شخصیت كوتوله و پرحرف در «حمله كلون‌ها» و «انتقام سیت» تولدی دوباره دارد و تبدیل به یك «جدای» بلندپرواز و جوان می‌شود. در این دو فیلم یودا از قید و بند عروسك‌گردان و نخ‌های آویزان رها شده و بدین ترتیب واقعی‌تر به نظر می‌رسد. او همچنین بهترین بهره را از صدای فرانك می‌برد. فرانك پیش از این نیز به جای شخصیت‌های عروسكی معروف صحبت كرده بود.
▪ دلایل محبوبیت: از آنجا كه می‌دانیم پس از این دو فیلم دوران تاریكی فرا خواهد رسید، تماشای سرخوشی‌های «یودا» موهبت بزرگی است. حداقل این حسن‌ را دارد كه در دو قسمت آخر این «جدای» را واقعی‌تر می‌بینیم.
● تی - ۱۰۰۰، «نابودگر ۲: روز داوری» (۱۹۹۱)
بررسی شخصیت: مدل تكامل‌یافته‌ای از یك «نابودگر» قدیمی كه از فلز مایع ساخته شده است. «تی - ۱۰۰۰» از آینده می‌آید و ماموریت دارد «جان كانر» (ادوارد فرلانگ) را بكشد اما برای این كار باید «تی - ۸۰۰» (آرنولد شوارتزینگر) را از سر راه خود بردارد. این موجود شیطان‌صفت با توانایی فوق‌العاده خود در تغییر شكل، می‌تواند خود را به صورت یك زن، كفپوش ساختمان و همچنین یك پلیس هلی‌كوپترسوار اهل لس‌آنجلس (رابرت پاتریك) درآورد. «تی - ۱۰۰۰» شخصیتی واقعا هراس‌انگیز است.
دلایل محبوبیت: تی - ۱۰۰۰ بی‌رحم، علاقه‌ای بی‌حد و حصر به تغییر شكل دارد. برای خلق این روبات ساخته شده از فلز مایع، متخصصان شركت «ایندستریال لایت‌اند مجیك» در یك فرآیند منحصر به فرد، ابتدا تصاویر این موجود را قبل و بعد از تغییر شكل در كامپیوتر ‌ساختند و سپس با محاسبات دقیق ریاضی، نحوه انجام این تغییر شكل را به بهترین نحو طراحی ‌كردند.
● وودی و باز لایتیر، «داستان اسباب بازی» (۱۹۹۵)
بررسی شخصیت: وودی عروسك كابوی (با صدای تام هنكس) و باز لایتیر عروسك فضانورد (با صدای تیم آلن) برای تبدیل شدن به «اسباب‌بازی محبوب» صاحب‌شان اندی، وارد نبرد می‌شوند اما سیر حوادث و هنگامی كه پای «سید»، پسر همسایه كه اسباب‌بازی‌ها را شكنجه می‌كند به میان می‌آید، این دو به دوستانی صمیمی تبدیل می‌شوند.
نوآوری: نخستین فیلم بلند تمام دیجیتالی. «داستان اسباب‌بازی» نخستین فیلمی بود كه كمپانی پیكسار برای دیسنی ساخت. این فیلم متشكل از ۱۱۴۲۴۰ فریم، ۶۰۰ میلیارد بایت (داده‌های فیلم حجمی برابر ۱۰۰۰ سی دی دارند)، ۱۶۰ میلیارد پیكسل است و تولید آن نتیجه ۸۰۰ هزار ساعت كار با كامپیوتر بود. این حركت پیشروی پیكسار، استودیوهای دیگر را نیز متوجه قابلیت‌های انیمیشن‌های دیجیتالی كرد و بدین ترتیب آثاری موفق چون «عصر یخبندان» و فیلم‌های «شرك» خلق شدند.
● مرد شنی، «اسپایدرمن ۳» (۲۰۰۷)
بررسی شخصیت: برگرفته از یكی از شخصیت‌های داستان‌های مصور انتشارات مارول. فلینت ماركو (با بازی تامس هیدن چرچ)، یك زندانی فراری است كه وقتی به درون یك شتاب‌دهنده الكترونیكی شنی می‌افتد، توانایی تغییر حالت به صورت موجودی ساخته شده از شن را می‌یابد.
▪ نوآوری: متخصصان جلوه‌های ویژه برای خلق «مرد شنی»، ۱۲ نوع شن مختلف را آزمایش كردند و نتایج آزمایش‌ها به كامپیوتر منتقل شد تا یكی از منحصر به فردترین تصاویر تاریخ سینما شكل گیرد. در صحنه‌ای از فیلم كه «اسپایدرمن» به سینه «مرد شنی» مشت می‌زند، از كیك‌بوكسور حرفه‌ای باكستر هامبی، كمك گرفته شد تا این صحنه تاثیرگذارتر شود.
● دایناسور تی - ‌ركس، «پارك ژوراسیك» (۱۹۹۳)
بررسی شخصیت: پیش از سال ۱۹۹۳ نیز تصاویر زیادی از این دایناسور در كتاب‌های مصور دوبعدی و همچنین فیلم‌های زیادی درباره «سرزمین گم‌شده» دایناسورها در ماقبل تاریخ، دیده بودیم اما هیچ‌كدام آنچنان كه باید باورپذیر نبودند.
تی‌ - ركس كامپیوتری كه توسط متخصصان «ایندستریال لایت‌اند مجیك» ساخته شد، باعث ورود یك فیلم ماقبل تاریخی به فهرست فیلم‌های ماندگار تاریخ سینما شد.
دلایل محبوبیت: با نگاهی به فیلم‌هایی كه درباره دوره ژوراسیك ساخته شده‌اند، دایناسور این فیلم واقعی‌ترین نمونه‌ای است كه تا به حال مشاهده شده است (تی - ‌ركس شاد و شنگول «شبی در موزه» را می‌توان یك استثنا دانست). تی - ‌ركس استیون اسپیلبرگ، با پوششی بسیار طبیعی و حركات متقاعدكننده‌اش تبدیل به الگویی برای تمام فیلم‌های ترسناك دایناسوری پس از خود شد.
● كاسپر روح مهربان، «كاسپر» (۱۹۹۵)
بررسی شخصیت: روح دوست‌داشتنی و معروف كتاب‌های مصور هاروی در دنیای واقعی - یا بهتر بگوییم دنیای پس از مرگ - همراه با سه عموی بدجنس خود، ظاهر می‌شود. كریستینا ریچی و بیل پولمن، همبازی‌های واقعی این اشباح هستند.
▪ دلایل محبوبیت: سازندگان فیلم افتخار می‌كنند كه «كاسپر» و عموهایش نخستین شخصیت‌های كاملا دیجیتالی هستند كه در یك فیلم بلند ظاهر شده‌اند. به گفته براد سیلبرلینگ، كارگردان فیلم: «این شخصیت‌ها می‌بایست توسط انیماتورهای ایندستریال لایت‌اند مجیك به شكلی قابل باور در كامپیوتر ساخته می‌شدند. آنان برای این كار هیچ الگویی در اختیار نداشتند و باید از صفر شروع می‌كردند. » كاسپر علاوه بر اینكه راه را برای ساخت شخصیت‌های كارتونی و دیجیتالی بعدی (مانند «اسكوبی دو» و «جار جار بینكس») همواره كرد، خود نیز شخصیتی بود كه قابلیت‌های یك موجود زمینی و ماورایی را با هم داشت.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید