جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نسل طلایی فوتبال با مربی وطنی سوخت


نسل طلایی فوتبال با مربی وطنی سوخت
رسول خطیبی که دو سال پیش با هدر دادن یک پنالتی در دقایق آخر بازی حساس استقلال - سپاهان در لیگ برتر، زمینه قهرمانی تیم امیر قلعه نویی را فراهم کرد، با هدر دادن چهارمین پنالتی تیم ایران، باعث حذف ایران در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا در کوالالامپور شد.
او که از بازیکنان مورد علاقه سرمربی تیم ملی است، پس از دو بازی ضعیف مقابل ازبکستان و مالزی، در ترکیب تازه تیم ایران به عنوان مهاجم دوم، وحید هاشمیان را همراهی می کرد و در حالی که بعد از ۱۲۰ دقیقه کوچک ترین حرکت مثبتی در خط حمله ایران نکرد با یک ضربه ناشیانه توپ را به دو پای «لی وون جائه» دروازه بان کره کوبید و پایان کار یکی از ناهماهنگ ترین تیم های ملی ایران در چند سال اخیر را به نام خود ثبت کرد.
خطیبی سمبل به هم ریختگی تاکتیکی تیمی بود که در بازی کره برای سومین بار تغییر سیستم داد. او که شماره ۱۰ علی دایی، بازیکن تاریخ ساز ایران را پس از ۱۱ سال حاکمیت مطلق او به تن کرده بود، این تورنمنت را درست مثل علی دایی (در جام جهانی) به پایان رساند؛ بدون گل زده.
بازی ایران - کره جنوبی، در شرایطی آغاز شد که حدود ۱۰ هزار تماشاچی ایرانی و کره ای در ورزشگاه بزرگ بوکیت جلیل در مالزی، دو غول سنتی آسیا را ۱۲۰ دقیقه تشویق کردند؛ اما پس از ضربات پنالتی کره ای ها که در طول بازی سازماندهی بهتری داشتند، پیروزی را به همراه بازیکنان و کادر فنی هلندی - ایرانی شان جشن گرفتند.
کره تیمی جوان و کم تجربه بود که در مقایسه با ایران ضعیف و کم مهره به نظر می رسید با این حال آنها سازمان یافته و منظم بودند و در جنگ مقابل ایران که فرصت های خوبی برای گلزنی داشت، لحظه ای پا پس نکشیدند. پیم فربیک سرمربی کره در پایان بازی به خبرنگار گفت؛ «این مسابقه ای بود که هیچ کدام از دو تیم مستحق برد یا باخت نبودند.» این در حالی بود که امیر قلعه نویی در طول کنفرانس مطبوعاتی از عملکرد تیمش دفاع کرد و نمایش ایران در بازی دیروز را با عبارت «سنجیده ترین بازی ایران در این مسابقات» ستود. امیر قلعه نویی و پیم فربیک در گفت وگوی روز قبل از مسابقه شرایط متفاوتی داشتند و به گفته ناظران AFC، حرف های سرمربی کره جنوبی در گفت وگو با خبرنگاران نشان می داد که برتری ایران را پذیرفته است. اما او که در پایان مسابقه بازی را از همتای ایرانی اش برده بود، گفت؛ «از اینکه ایران را با تمام بازیکنان جام جهانی اش برده ایم، خوشحالم.»
ایران که با ستارگانی مثل علی کریمی، مهدی مهدوی کیا، وحید هاشمیان، رحمان رضایی و... پای به مسابقات گذاشته بود، در ۴ مسابقه ای که به میدان رفت، نسبت به تیم برانکو ایوانکوویچ، تیم ناهماهنگ تری بود و به نظر با اتکا به توانایی تک چهره ها پای به رقابت ها گذاشته بود. راهبردی که گرچه باعث موفقیت تیم ایران در مرحله مقدماتی شد، اما در بازی دیروز، با بداقبالی سرمربی تیم به بن بست خورد.
امیر قلعه نویی که در کنفرانس مطبوعاتی مرتباً از بدشانسی تیمش گفت شاید به دو فرصتی اشاره می کرد که علی کریمی روی حرکات فردی و نبوغ خود برای رسول خطیبی و جواد نکونام فراهم کرد. اما شانس اول با اهمال خطیبی به هدر رفت و شانس دوم نیز با حسرت طرفداران ایران از کنار تیر افقی دروازه بیرون رفت. قلعه نویی می گوید؛ «رودباریان در طول بازی حتی یک بار هم شیرجه نرفت و ما حاکم بازی بودیم.»
او البته تا حدی درست می گفت. اما مهم تر از برتری نسبی ایران که با توجه به توانایی فردی و فیزیکی بازیکنان قابل تصور بود، ناهماهنگی و بازی دیمی و دورهمی ایران بود که شلوغ ترین کادر فنی تاریخ را داشت. تیمی که هرگز به ۱۱ نفر اصلی خود نرسید و قدرت استعدادهای خارق العاده خود مثل حسین کعبی، مهدی مهدوی کیا و علی کریمی را هدر داد. سه بازیکنی که در دوره پیش باعث سرافرازی ایران شدند، اما در این رقابت ها هرگز در شرایط تکرار نمایش قبلی خود قرار نگرفتند. سرمربی ایران مهدوی کیا را به پست دفاع راست برده و کریمی را در نقاط مختلف مورد آزمایش قرار داد.
حسین کعبی هم پس از فصلی درخشان با پرسپولیس فقط ۴۵ دقیقه بازی کرد.ایران به نظر توانایی شکست کره را داشت. اما درست در زمانی که یکی دو تعویض می توانست شرایط را به سود ایران بازگرداند سرمربی تعویض آخر خود را برای ورود وحید طالب لو به جای حسن رودباریان نگه داشت. قلعه نویی می گوید؛ «وحید در تمرینات ۱۷ پنالتی را گرفته بود و می دانست اگر بازی به پنالتی بکشد به زمین می آید.»
او در پاسخ به انتقاد خبرنگار جام جم که عقیده داشت کادر فنی با ورود طالب لو یک تعویض تهاجمی را هدر داد، سری تکان داد و گفت؛ «ما در آن لحظه حاکم میدان بودیم و نیازی به تعویض مهاجمان نبود.» با این حال با مروری بر ۱۵ دقیقه پایانی مسابقه می شود نتیجه گرفت که سرمربی ایران مثل سرمربی کره به دنبال برپایی ضیافت پنالتی ها بود. اما طالب لو که در دقیقه ۱۱۹ جانشین رودباریان شد، فقط یک پنالتی را دفع کرد.
شیرجه ای که پس از هدر رفتن پنالتی مهدوی کیا امید را به تیم بازگرداند اما بعد از گل عنایتی که پنالتی سوم را به ثمر رساند، رسول خطیبی پنالتی خود را هدر داد تا با گل بازیکن کره، سفیدهای ایران روی زمین خیس بوکیت جلیل دراز بکشند و کار را به عکاسانی بسپارند که به دنبال پیدا کردن قابی برای تلفیق پیروزی و شکست این دو تیم بودند.
برای ثبت تصاویری شامل گریه بازیکنانی مثل مهدوی کیا و شادی لی وون جائه دروازه بان کره جنوبی. دو کاپیتانی که در نبرد قبلی دو تیم در جام ملت های آسیا ۲۰۰۴ حاضر بودند. مهدوی کیا که به صورت غیرمنتظره ای پنالتی ایران را هدر داد، پس از بازی دوشادوش امیر قلعه نویی زمین را ترک کرد و حاضر به گفت وگو با مطبوعات نشد.
او که دوست داشت پس از علی دایی در کسوت کاپیتان جام ملت ها را بالای سر ببرد، در طول مسابقات تلاش بسیاری برای حفظ وحدت بازیکنان در تیمی کرد که برخی از چهره هایش سرمربی را قبول نداشتند. مهدوی کیا یکی از مهم ترین چهره های نسلی درخشان است که با وجود صعود به جام جهانی هیچ جامی نبردند. آنها که حالا به حضور عراق، کره، ژاپن و عربستان در نیمه نهایی جام ملت های آسیا می نگرند و تاسف می خورند.
اینکه این رقابت ها پایان کار قلعه نویی در تیم باشد هنوز مشخص نیست. او در پاسخ به سوالی درباره آینده می گوید؛ «تیم باخته. من ۲۴ ساعت بعد تصمیم خودم را اعلام می کنم.» او که به تازگی قرارداد خود با تیم ملی را تمدید کرده بود، در کنفرانس مطبوعاتی از انصراف برخی بزرگان تیم از زدن ضربات پنالتی حرف زد. کسی که احتمالاً علی کریمی بود. بازیکنی که لنگ لنگانZone Mixed را به سمت اتوبوس ترک کرد و در پاسخ به خبرنگاران اعلام کرد در تهران حرف می زند. می خواستیم از او که به همراه تیم امشب به تهران بازمی گردد درباره جمله آخر قلعه نویی سوال کنیم. او گفت؛ اگر اشکالی بوده از کوچینگ من بوده،» این جمله کلیدی احتمالاً تنها نقطه اشتراک خبرنگاران و سرمربی تیم ملی بود.
پژمان راهبر
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید