سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


خانه هایی چه بزرگ


خانه هایی چه بزرگ
خصوصا اگر شاغل باشیم و در شهرهای بزرگ زندگی كنیم كه در این صورت مجبوریم برای رسیدن از محل كار تا خانه ساعت‌ها ترافیك و مسافت را تحمل كنیم. این ساعت‌های كوتاه در خانه بودن ما را غافل كرده از این چهاردیواری كه این روزها خیلی كوچك شده و برای داشتن آن باید از سدهای فولادینی گذشت؛ چهاردیواری‌ای كه خواسته و ناخواسته برای ما حكم یك خوابگاه را پیدا كرده است اما چگونه می‌توان یك خانه را فراموش كرد. یك خانه هر چند نقلی و خیلی كوچك ،وقتی خانواده‌ای ایرانی قرار است در آن زندگی كنند، خانواده‌ای كه عادت كرده‌اند به در كنار هم نشستن و طعم چای و لقمه پنیر را با هم تجربه‌ای دوباره كردن! خانواده‌ای كه زن ایرانی‌اش هنوز مادر گلدان‌های بسیاری است و مادربزرگش اگر نوری در چشمانش مانده باشد با دست‌های پیرش دندان‌موشی‌ها را ردیف می‌كند كنار دایره سفید رومیزی و پدربزرگ به شاخه‌های درخت پرگیلاس فكر می‌كند، آن وقت است كه این خانه، خانه نقلی و كوچك فراتر از یك خوابگاه صرف می‌شود. خانه‌ای كه با ابعاد كوچكی كه دارد روح بزرگ زندگی در گوشه گوشه‌اش به چشم می‌آید.
برای پی بردن به اهمیت كار طراحان داخلی (دكوراتورها) كافی است این گفت‌وگوی كوتاه را در ذهنتان مرور كنید. گفت‌وگویی كه اصولا در بدو ورود به این خانه جدید بین افراد در می‌گیرد:
ـ فكر كنم نزدیك به ۸۰ متر هست!
ـ نه اشتباه می كنی اگر ۹۰ نباشد ۸۷ متر هست.
ـ اینجا بیشتر از ۶۰ متر نیست.
ـ نه!
بله و دقیقا اینجا ۵۸ متر است یعنی حدود ۳۰ متر كمتر از آن چیزی كه به ذهن شما می‌رسد. البته گناه از ضعف ریاضیات و حساب و كتاب‌های شما نیست بلكه كار، كار دكوراتورهای حرفه‌ای است كه از فضا به بهترین شكل استفاده می‌كنند و باعث می‌شوند در بیننده این تصور ایجاد شود كه فضا از آنچه هست بزرگ‌تر به نظر بیاید.
اولین نكته‌ای كه البته این روزها فاش شده مربوط به رنگ‌هاست. رنگ‌هایی كه بر دیوارها می‌نشیند. رنگ‌هایی كه اگر سفید (و یا جزو خانواده این رنگ باشد) خنثی و یا كم‌مایه باشد نور را منعكس می‌كند و دیوارها را از لحاظ بصری به عقب می‌برد. البته می‌توان بر شدت عقب‌روی این دیوارها با ریزه‌كاری‌هایی از رنگ‌های تیره كه باعث ایجاد تضاد فضا می‌شود افزود و هم فضا را بزرگ‌تر از آنچه هست، كرد و هم اینكه خانه را از حالت یكنواختی و بی‌روحی بیرون آورد. فراموش نكنید هر چقدر رنگ‌ها از درخشندگی و شفافیت‌ بیشتری برخوردار باشند به دلیل انعكاس بیشتر نور، فضا زنده‌تر و بزرگ‌تر به نظر می‌آید. یكی از این رنگ‌ها استخوانی روشن است كه علاوه بر داشتن شفافیت و روشنی می‌تواند همخوانی بسیاری با رنگ‌های وسایل خانه داشته باشد.
بعد از دیوارها نوبت به كفپوش‌ها می‌رسد. كفپوش‌هایی كه امروز انواع مختلفی دارند از انواع سرامیك گرفته تا پاركت‌های طرح چوب تا انواع و اقسام موكت‌ها.
درباره كفپوش هم باید بدانید اگر از رنگ‌های تیره استفاده كنید فضا را فشرده‌تر و اگر از رنگ‌های روشن استفاده كنید مثل سفید فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهید. بنابراین اگر یك فضای بزرگ (مثل اتاق نشیمن) دارید كه نمی‌خواهید با وسایل زیاد آن را پركنید، استفاده از كفپوش‌های تیره و رنگ چوب مناسب است و اگر می‌خواهید فضای بزرگ داشته باشید (تصویر فضای بزرگ منظور است) كفپوش‌های روشن استفاده كنید اما یك مشكل در این زمینه شما را دنبال می‌كند و آن هم اینكه دیوارها و كف زمین با هم یكی می‌شوند و خانه حالت یكنواخت می‌گیرد. برای حل كردن این مشكل می‌توانید از قالیچه‌های كوچك استفاده كنید كه زیر مبل‌ها و روی زمین قرار می‌گیرند.
از دیوار و كف زمین كه بگذریم می‌رسیم به مبلمان و نحوه قرارگیری وسایل در خانه كه مهم‌ترین نقش را در این زمینه ایفا می‌كنند. انتخاب رنگ مبل اختیاری است اما اگر رنگ‌های روشن مثل سفید و كرم را انتخاب كنید فضا زنده‌تر و بزرگ‌تر به نظر می‌آید. مبلمان هم هر چقدر به دیوارها نزدیك‌‌تر باشند و تركیب منحنی داشته باشد، باعث می‌شود فضا هدر نرود.
نكته مهم دیگر در انتخاب مبل‌ها می‌تواند طرح آنها باشد، دقت كنید طرح مبلمان شما هر چقدر ساده‌تر باشد و طرح و رنگ‌های شلوغ و مختلف نداشته باشد در ایجاد تصور فضای بیشتر به شما كمك می‌كند. اگر هم فكر می‌كنید با این كار باعث می‌شوید خانه‌تان خالی از هرگونه طرح و رنگ شود و می‌خواهید با انتخاب مبلمان با طرح‌های درشت و رنگی از این موضوع جلوگیری كنید باید بدانید به جای این كار می‌توانید از پارچه و رنگ مورد علاقه خود كوسن‌های كوچك و رنگین تهیه كنید تا از این راه هم به فضا رنگ ببخشید و هم جای زیادی را اشغال نكنید.
هر چند امروز تهیه و خرید پرده هزینه زیادی می‌برد و شما برای اینكه هزینه پرده را كم كنید چوب پرده‌ها را در ارتفاع پایین‌تری از سطح زمین می‌زنید اما این صرفه‌جویی باعث می‌شود سقف كوتاه‌تر و فضای خانه به نظر دلگیر بیاید. اگر هم گیره مخصوص بستن پرده را با فاصله بیشتری از كنار پنجره قرار دهید تا هنگام كنار زدن پرده، شیشه‌ها نمایان نور بیشتری وارد شود و شما باز هم فضا را چند سانتیمتری تخیلی می‌كنید.بهتر است كمی هم درباره نصب تابلوها تجدیدنظر كنید و به جای اینكه سعی كنید دقیقا تابلو را وسط دیوارها نصب كنید خلاف این كار را انجام دهید و تابلوها را كمی با فاصله از وسط دیوار نصب كنید با این كار ناخودآگاه توجه بیننده را از اندازه‌گیری دیوارها پرت می‌كنید.
در انتخاب تابلوهای عمودی و افقی هم بهتر است نوع عمودی را به نوع افقی ترجیح دهید چرا كه تابلو به صورت عمودی حس بلندی سقف را به بیننده القا می‌كند.
درباره طرح این تابلوها هم سعی كنید طرح‌های شلوغ را به حداقل برسانید و اگر هم طرح شلوغی را انتخاب كردید برایش حاشیه‌ای عریض و سفید و قابی باریك در نظر بگیرید تا این طرح شلوغ در كادری آرام بسته شود و فضا را بیش از آنچه هست تنگ و شلوغ نكند. شاید بارها و بارها، وقتی وارد خانه‌ای شده‌اید به اشتباه خواسته‌اید وارد این فضاهای مجازی شوید، فضاهایی كه به وسیله نصب آینه‌ها در نقاط مختلف خانه ایجاد شده‌اند و با انعكاس تصویر و نور، فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. هرچند ما این آینه‌ها را در سالن‌های پذیرایی و نزدیك در ورودی دیده‌ایم اما اگر شما آشپزخانه‌ای باریك و كوچك دارید می‌توانید با استفاده از یك آینه بزرگ در انتهای آن عمق بیشتری به فضا بدهید.
از دیگر مكان‌هایی كه می‌توانید به خوبی در آن از وجود آینه استفاده كنید پشت قفسه ویترین و كتابخانه است.
برداشتن درهای زیادی داخل خانه و استفاده از درهای شیشه‌ای هم می‌تواند محیط كوچك خانه‌های ما را بزرگ كند و از طرفی امكان رفت و آمد آسان‌تری را برای شما ایجاد كند.
اصلا چه اهمیتی دارد كه فضای خانه ما چه اندازه به نظر برسد؟ چه اهمیتی دارد كه اتاق نشیمن ما چگونه است؟ رنگ پرده‌ها و دیوار‌ها مناسب انتخاب شده یا نه؟ چرا باید خانه‌هایی زیبا داشته باشیم! چرا بعضی‌ها حتی به دكوراسیون حمام و سرویس بهداشتی خود اهمیت می‌دهند؟ اگر بدانیم انرژی ما در بدو ورود به خانه می‌تواند دو برابر شود و یا كلا از بین برود این سوال‌ها را نمی‌پرسیم.
به عقیده طراحان داخلی یكی از مهم‌ترین عواملی كه باعث نگرانی و پریشانی حال ما پس از گذراندن یك روز كاری می‌شود، حضور در فضایی است كه هیچ‌گونه هماهنگی در نوع چیدمان و رنگ‌آمیزی آن دیده نمی‌شود.
اگرچه ممكن است به نظر بی‌اهمیت بیاید اما تناسب رنگ‌ها می‌توانند در شادی و سرزندگی ما اهمیت بسزایی داشته باشند. آدم‌های سرد و بی‌حال اگر دقت كنید حتی محیط زندگی شبیه خودشان دارند. چیدمان خانه یك چیدمان تكراری و از پیش تعیین شده است كه ممكن است طی سالیان سال هیچ‌گونه تغییری نكنند، وسایل رنگ ندارند و یا همگی رنگ‌های سرد و بی روحی هستند كه نشانی از گرما در آن خانه‌ها نمی‌توان یافت. این خانه را مقایسه كنید با خانه افرادی كه شاد و سرزنده هستند. هرچند ممكن است خانه این گروه به قول معروف ریخت و پاش باشد اما می‌توان از رنگ‌ها و نوع وسایل به روحیه افراد خانواده پی برد.
داشتن یك خانه زیبا و حتی علاقه‌مند بودن به داشتن یك خانه كوچك اما پرروح و گرم می‌تواند نشانه سلامت روحی ما و امید به زندگی باشد در حالی كه اگر هیچ علاقه‌ای به نوع محیط زندگی خود نداشته باشیم می‌توانیم پی به نوعی یأس درون خودمان ببریم. یأسی كه شاید نشانگر عدم علاقه‌مندی ما به زندگی با افراد دیگر خانواده است!
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید