جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


هراس محافل اقتصادی آلمان از نفوذ سرمایه‌های خارجی


هراس محافل اقتصادی آلمان از نفوذ سرمایه‌های خارجی
چین به سومین قدرت اقتصادی بزرگ دنیا بدل شده است و می‌کوشد سهام عمده شرکت‌های غربی را به تصاحب خود درآورد.
کشورهای نفت‌خیز نیز با کسب درآمدهای ارزی فراوان سیاستی مشابه چین در پیش گرفته‌اند. آلمان قدرتمندترین اقتصاد اروپا از این روند بیمناک است.
ترس آلمانی‌ها تنها به چین محدود نمی‌شود. هرچند که این کشور با یك‌هزار‌ میلیارد دلار ذخیره ارزی بزرگترین رقیب به حساب می‌آید، اما کشورهای نفت خیز نیز، در نتیجه افزایش بهای نفت خام صندوق‌های اندوخته ارزی خود را پر کرده‌اند و می‌کوشند سهام عمده شرکت‌های غربی را به انحصار خود در آورند. ثبات اقتصادی آلمان، چنین کشورهایی را به خرید شرکت‌های این کشور بیشتر ترغیب می‌کند.
دولت آلمان، مرکزی برای کنترل معاملات کشورهای خارجی ایجاد کرد. این مرکز به ویژه وظیفه دارد از فروش رشته‌های حساسی مثل تسلیحات به کشورهای خارجی جلوگیری به عمل آورد. اکنون، اتحادیه سندیکاهای آلمان خواستار حق مشارکت در این مرکز شده است. «کلاوس ماتکی»، عضو هیات‌مدیره این اتحادیه، در گفت‌وگویی با روزنامه هندلزبلات خواستار آن شد که برای کنترل صنایع مهم استراتژیک یک شورای بازرسی نو ایجاد شود. وی پیشنهاد کرد که سندیکاها و گروه‌های مدافع منافع کارگران آلمان نیز، در این شورا مشارکت داشته باشند. براساس دیدگاه کلاوس ماتکی، شورای بازرسان می‌بایست سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و خرید شرکت‌های آلمانی به وسیله دولت‌های بیگانه را تحت کنترل بگیرد و نتایج این معاملات را بر منافع همه گروه‌های مرتبط با آن به دقت مورد ارزیابی قرار دهد.
این معاملات، علاوه بر کارکنان شرکت‌ها می‌تواند بر وضعیت اقتصادی شهرها و بخش‌هایی نیز که شرکت‌ها در آن واقع شده‌اند اثر نهد. آنگلا مرکل به تازگی اعلام کرد که مرکزی برای حفاظت از رشته‌های مهم و استراتژیک در برابر نفوذ خارجی ایجاد می‌شود. عضو هیات‌مدیره سندیکاها، خواستار آن شد که علاوه بر این، سرمایه‌گذاری‌های خصوصی خارجی در شرکت‌های آلمانی نیز با دقت بیشتری کنترل شوند. نهادهای اقتصادی مهم آلمان، ضمن پشتیبانی از پیشنهادهای اتحادیه سندیکاها، هشدار دادند که به ترس نباید بیش از حد دامن زد. رییس اتحادیه عمده‌فروشان و تجارت خارجی آلمان در این مورد گفت: «من، از تلاش‌های دولت برای حفاظت از صنایع آلمان در برابر نفوذ سرمایه‌های دولتی خارجی پشتیبانی می‌کنم، اما تا آنجا که این امر به صنایع حساس محدود شود». همچنین رییس پارلمان اتاق‌های صنعت و تجارت آلمان نظارت بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی در صنایع حساس را ضروری دانست و گفت: «در عین حال هشدار می‌دهم که نباید در نظم اقتصادی آزاد کشور دخالت شتابزده کرد. بیش از هرچیز حق مالکیت خصوصی نباید به زیر سوال برده شود». حزب دموکرات آزاد که مدافع لیبرالیسم اقتصادی است، از برنامه تازه دولت به عنوان «دیوار حفاظتی تازه» نام برد و با آن مخالفت ورزید. معاون حزب و رییس فراکسیون پارلمانی آن پیشنهاد اتحادیه سندیکاهای آلمان را «ضربه‌ای بر رفاه جامعه آلمان» خواند که از «روح سوسیالیستی» سرچشمه می‌گیرد. این سیاستمدار، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را متهم کرد که با اظهارات خود از تصورات محافلی مثل اتحادیه سندیکاها پشتیبانی می‌کند. وی گفت: «خانم مرکل، با اظهارات اشتباه خود در زمینه حفاظت شرکت‌های آلمانی در برابر سرمایه‌ خارجی، در را به روی چنین نقشه‌های خنده‌داری گشود». از دید رییس حزب دموکرات آزاد، قانون تجارت‌خارجی موجود آلمان به اندازه کافی از ایجاد نفوذ صاحبان سرمایه‌های خارجی در صنایع حساسی مثل تسلیحات جلوگیری می‌کند و نیازی به محدودیت‌های تازه نیست.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید