جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تمام اشتباهات سرمربی


تمام اشتباهات سرمربی
● اشتباه در انتخاب آرایش تیمی، پنالتی زن و دروازه بان
سال ۹۶ علی دایی آخرین ضربه پنالتی ایران را به اوت زد تا در نیمه نهایی جام ملت ها عربستان به فینال مسابقات برسد. سال ۲۰۰۴ نوبت به یحیی گل محمدی رسید تا با ضربه چیپ توپ را به گلر چین تحویل بدهد و ایران فینال جام ملت ها را از دست بدهد. تنها سه سال پس از آن رسول خطیبی بود که باز پنالتی را خراب کرد. این بار گلر کره جنوبی، توپ خطیبی را گرفت تا تیم ملی ایران برای سومین مرتبه در ۱۰ سال گذشته با شکست در ضربات پنالتی از جام ملت های آسیا کنار برود، اما این بار مرد شکست خورده کسی نبود که پنالتی را به دست گلر کوبیده. این بار باید سراغ کسی رفت که پنالتی زن را انتخاب کرده.
دایی در سال ۹۶ بهترین پنالتی زن ایران بود. او همیشه به سمت راست ضربه می زد و گل می شد و تنها آن یک بار ضربه را به چپ زد. مبعلی هم در سال ۲۰۰۴ پنالتی زن یک لیگ برتر بود. شاید برای همین برانکو در ثانیه های پایانی او را به زمین فرستاد تا پنالتی کلیدی ایران را گل کند، اما این بار در وضعیتی به رسول خطیبی پنالتی داده شد که اصلاً سابقه خوبی در پنالتی زدن نداشت.
او زمانی که در پاس بود به خاطر اصرار روی زدن ضربات پنالتی در لیگ با همایون شاهرخی مشکل پیدا کرد. او در حالی که در پاس نکونام و بیاتی نیا بودند، سرخود پشت ضربات پنالتی می رفت و پنالتی ها را خراب می کرد. خطیبی حتی در سپاهان هم پنالتی زن خوشنامی نبود، اما قلعه نویی چهارمین پنالتی تیمش را به او داد.
در حالی که نکونام اصلاً پنالتی نزده بود و نصرتی هم پنالتی زن مطمئنی است. به هر حال با این تصمیم همه به یاد جدال سه ماه پیش قلعه نویی و مایلی کهن در ۹۰ افتادند. مایلی کهن، قلعه نویی را متهم کرده بود به اینکه رسول خطیبی فقط به خاطر اینکه قیمتش بالاتر برود به تیم ملی دعوت شده. در آن روزها قلعه نویی رئیس سازمان فوتبال استقلال بود و شایعه شده بود که او خطیبی را به استقلال هم می آورد. روز گذشته وقتی قلعه نویی، خطیبی را پشت پنالتی فرستاد همه به یاد آن درگیری تاریخی افتادند.
هرچند که چند ساعت پس از پایان مسابقه جریان پنالتی زدن خطیبی لو رفت. گویا قلعه نویی از بازیکنان می پرسد چه کسی می خواهد پنالتی بزند و در وضعیتی که چند نفر از فوتبالیست های تیم ملی از پنالتی زدن عذر خواسته بودند، خطیبی داوطلب شد. البته قلعه نویی پیش از آغاز ضربات پنالتی هم تماشاگران ایرانی را غافلگیر کرده بود. او در ثانیه های پایانی طالب لو را جای رودباریان به زمین فرستاد. این همان اشتباهاتی بود که مایلی کهن سال ۹۶ انجام داد. او نکیسا را بیرون کشید و عابدزاده را به زمین فرستاد و تیم باخت.
البته آن اشتباه ۱۰ سال پیش اتفاق افتاد ولی حالا پس از گذشت این همه سال، در وضعیتی که در کلاس های مربیگری C آسیا هم توصیه می کنند در این شرایط بهتر است بازیکن زودتر به زمین بیاید تا با جو بازی آشنا شود. قلعه نویی باز هم این اشتباه را تکرار کرد. ایران باز هم در پنالتی باخت و باز همه چیز را می توان به فاکتور اتفاق و شانس در پنالتی ارتباط داد ولی در این بین نباید فراموش کرد که تیم امیر قلعه نویی ۱۲۰ دقیقه در زمین بی هدف بازی کرد تا خود خواسته کار ما به پنالتی و شانس بکشد.
● حرف ها
▪ خطیبی
ضربات پنالتی هم جزئی از بازی است اما با گل نشدن این ضربه شرمنده مردم شدم. بازیکنان تیم ملی تلاش بسیاری انجام دادند تا بازی را با پیروزی پشت سر بگذارند و کار به ضربات پنالتی نکشد اما این اتفاق روی نداد. به هر حال در ضربات پنالتی شانس دخیل است و نمی توان منکر این موضوع شد. ما با این شکست شرمنده مردم شدیم، چراکه تیم ما لیاقت حضور در جمع ۴ تیم برتر این رقابت ها را داشت. ای کاش در ضربات پنالتی بدشانسی نمی آوردیم و این دیدار را با پیروزی پشت سر می گذاشتیم.
▪ رودباریان
به نظر کادر فنی در مورد تعویضم احترام می گذارم. از نظر بازی بهتر از حریف بودیم و تنها با بدشانسی مغلوب شدیم.
▪ وحید طالب لو
تمام تلاشم را برای موفقیت ایران انجام دادم. تمام تلاشم را انجام دادم تا در پنالتی موفق باشم، یک پنالتی را نیز دفع کردم، اما آن برای پیروزی ایران کافی نبود. ما توانایی قهرمانی در جام ملت های آسیا را داشتیم، اما متاسفانه برابر کره ناکام ماندیم. با این حال بازی خوبی انجام دادیم و به نظر من تیم ایران ایستاده، مرد.
▪ معدنچی
ایران بهتر از کره بود، اما با بدشانسی شکست خورد. کره جنوبی تیم خوبی بود، اما تیم ایران شایسته پیروزی در این بازی بود. دوست ندارم این شکست را توجیه کنم، اما همه شاهد بودند که ما تیم بهتری بودیم و تنها شانس با ما یار نبود. زمانی که بازی به صد و بیست دقیقه می کشد رفته رفته ضریب اشتباه بازیکنان بالا می رود.
ایران تیم برتر زمین بود، اما فرصت های زیادی را از دست دادیم، به عنوان مثال موقعیتی که برای کریمی و نکونام ایجاد شد فرصت بسیار خوبی بود. در پنالتی نیز مانند همیشه بدشانس بودیم.
▪ وحید هاشمیان
تیم کره برای کسب نتیجه مساوی و کشاندن بازی به ضربات پنالتی آمده بود و خود آنها نیز به این اعتقاد داشتند که تیم ایران از آنها بهتر است. شانس با ما یار نبود. اگر شوت جواد نکونام و حرکت زیبای علی کریمی تبدیل به گل می شد، قطعاً ما پیروز میدان بودیم. در مجموع ایران تیم برتر میدان بود و با بدشانسی از رقابت ها خداحافظی کرد.
▪ پیم فربیک
در روزی بسیار دشوار، ایران را پشت سر گذاشتیم. مشخص است که بازی بسیار سختی بود و ما روز سختی را چه به لحاظ روحی و چه به لحاظ فیزیکی پشت سر گذاشتیم. ایران در نیمه نخست برتر بود و ما مثل آنها نبودیم؛ اما، در نیمه دوم توانستیم فرصت های بیشتری را ایجاد کنیم و در وقت اضافه معلوم بود، بازیکنان دو تیم خسته هستند. افتخار می کنم که بازیکنانم مردم کره را خوشحال کردند. فکر می کنم که بازیکنان اگر همین گونه خوب پیش بروند، به دیدار نهایی صعود می کنند.مهم نیست که کدام تیم بهتر بود. ما فرصت های زیادی داشتیم و من از عملکرد بازیکنانم رضایت دارم که جلوی بازیکنان تکنیکی نظیر کریمی را گرفتند و ما توانستیم سرعت ایران را مهار کنیم.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید