شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۹۶ بردیم، ۲۰۰۰ باختیم، ۲۰۰۴ بردیم، ۲۰۰۷ باختیم


۹۶ بردیم، ۲۰۰۰ باختیم، ۲۰۰۴ بردیم، ۲۰۰۷ باختیم
▪ ورزشگاه بوكیت جلیل كوالالامپور
▪ ایران صفر (۲ در ضربات پنالتی) گل ها: فریدون زندی و رضا عنایتی
▪ كره جنوبی صفر (۴ در ضربات پنالتی) گل ها: لی چون سو، كیم سونگ سیك، چو جائه جین، كیم یونگ وو
▪ داور: علی حمد البداوی (امارات) كمك ها: سعید محمد (مالدیو) بگنج الله بردیف (تركمنستان)
▪ اخطار: مهرزاد معدنچی (ایران) اوه بیم سوك (كره جنوبی)
▪ تماشاگر: ۳ هزار نفر
▪ ستاره میدان: لی وون جائه (كره جنوبی)
▪ ایران: حسن رودباریان (وحید طالب لو ۱۱۹)، رحمان رضایی، سیدجلال حسینی، محمد نصرتی، مهدی مهدوی كیا، آندرانیك تیموریان، جواد نكونام، علی كریمی، مهرزاد معدنچی (فریدون زندی ۶۲)، وحید هاشمیان (رضا عنایتی ۸۷) و رسول خطیبی
▪ سرمربی: امیر قلعه نویی
▪ كره جنوبی: لی وون جائه، كیم جین كیو، كیم سانگ سیك، كیم چی وو، اوه بیم سوك، كانگ مین سو، كیم جونگ وو، سون دائه هو( كیم دو هیون ۱۰۶)، لی چون سو،لی دونگ گوك (چوجائه جین۴۶)، یئوم كی هون (چوی سونگ كوك ۷۸)
▪ سرمربی: پیم وربیك
نفرین بر این نوبت! چرا كه طبق پیش بینی نسبتاً خرافی فوتبالدوستان حرفه ای و باتوجه به تقابل ۲ تیم در مسابقات قبلی كه یك در میان مقابل كره جنوبی برنده و بازنده بودیم این بار نوبت باخت ما از كره بود و چقدر این اتفاق تلخ بدموقعی افتاد. تیمی كه همه از آن به عنوان بهترین تیم تاریخ كشورمان یاد می كردند در مرحله یك چهارم نهایی در ضربات شوم پنالتی قافیه را به حریف باخت تا از راهیابی به مراحل بالاتر باز بماند.
تیم ما همانطور كه در اخبار آمده بود و همانگونه كه پیش بینی می شد با ۳ تغییر و البته تغییر در آرایش سیستم به میدان رفت. امیر قلعه نویی كه در بازیهای مقدماتی علاقه وافرش را به سیستم ۳-۳-۴ نشان داده بود در این دیدار و باتوجه به خصوصیات تهاجمی كره به روش
۲-۵-۳ روی آورد. محمد نصرتی نفر اول خط دفاعی و آخرین بازیكن ما در عقب زمین شد، معدنچی به عنوان پیستون چپ به كار گرفته شد و خطیبی، عنایتی را كنار زد تا با حضور او در كنار هاشمیان زوج خط حمله سپیدپوشان اینچنین شكل بگیرد.
از همان دقایق ابتدایی بازی معلوم بود كه چقدر كار حساس است و هر ۲ تیم تا چه اندازه حساسیت موضوع و حضور در ادامه تورنمنت را درك كرده اند. بدون شك كوچكترین اشتباه حكم به صعود یكی و حذف دیگری می داد و البته بازیكنان بزرگ و باتجربه ۲ تیم در ۲ سوی میدان این نكته را به خوبی فهمیده بودند. این نكته كاملاً در ضربات ساده و معمولی بازیكنان هر ۲ تیم نیز نمود عینی داشت و دقت حرف اول را در حركات تركیبی و تیمی هر ۲ دسته می زد. این موضوع حتی روی حركات ریسكی و انفرادی مردان تكنیكی ما نیز تأثیرگذار بود و كمتر دیده شد كریمی، خطیبی و ... اقدام به دریبل و نفوذ به قلب دفاع حریف كنند.
همین حساسیت ها موجب شد در ۲۴ دقیقه اول بازی هیچ صحنه خاصی روی دروازه ها رخ ندهد. البته در ۱۵ دقیقه نخست دوبار فرار یاران ما از تله آفساید با اشتباه كمك داور بازی نافرجام مانده بود تا بدشانسی سپیدپوشان از همان دقایق ابتدایی مشخص شود. دقیقه ۲۳ و ۲۴ دو موقعیت پیاپی كره ای ها هدر رفت.
یك بار مهاجم كره در محوطه جریمه به علت لغزندگی زمین سر خوردو نتوانست ضربه نهایی اش را بزند و در نوبت بعد شوت سانگ سیك درون دستان رودباریان آرام گرفت. اولین موقعیت خطرناك ما را هم كاپیتان كیا روی دروازه كره رقم زد. پاس جواد نكونام به كیا در سمت چپ خط دفاعی حریف رسید و او با كنار زدن مدافع كره ضربه ای با پای چپ به توپ زد كه البته این شوت كم جان دروازه لی وون جائه را تهدید نكرد.
در دقیقه ۴۲ چیزی نمانده بود كه گل اول بازی با سماجت هاشمیان و حركت نفوذی او شكل بگیرد اما ضربه نهایی كریمی كم جان بود و توسط دروازه بان حریف برگشت داده شد تا نفرات حاضر روی نیمكت ما آهی به نشانه حسرت بكشند.
در دقیقه پایانی نیمه اول، مانور علی كریمی پشت محوطه جریمه رقیب توپ را به خطیبی رساند اما با تعلل او توپ به مهدوی كیا رسید تا ضربه نهایی كاپیتان تیم ما با بدشانسی به مدافع حریف برخورد كند و راه بیرون را پیش بگیرد.
اولین خطر جدی در نیمه دوم را اما كره ای ها رقم زدند. در دقیقه ۵۴ دفع ناقص نصرتی توپ را در اختیار چوجائه جین قرارداد و ضربه فنی او با برخورد به دست های رودباریان به بیرون رفت. در دقیقه ۶۹ بازی پاس خوب فریدون زندی كه جایگزین معدنچی در جناح چپ شده بود به خطیبی رسید و او در محوطه جریمه حریف پس از جای گذاشتن وون جائه با خطای مدافع كره ای نقش بر مین شد تا این موقعیت ایده آل نیز هدر رود.
در ۲ دقیقه آخر بازی هر ۲ تیم بیشتر جانب احتیاط را رعایت كرده و كمتر بدون پشتوانه حركات تهاجمی و نفوذی انجام می دادند و اینچنین كمتر صحنه ای روی دروازه ها خلق می شد. در فاصله
۳ دقیقه تا پایان بازی شوت از راه دور جواد نكونام در آغوش لی وون جائه آرام گرفت تا این موقعیت نیز تبدیل به گل نشود. در لحظات پایانی هم یك بار توپ ارسالی زندی به پای عنایتی برخورد كرد اما از كنار دروازه به بیرون رفت تا همچنان قفل دروازه ها بسته بماند.
تمام لحظات بازی در ۳۰ دقیقه وقت های اضافه هم مثل ۲۰ دقیقه پایانی وقت معمول دنبال شد و كمتر موقعیت خطرناكی روی دروازه ها خلق شد. یك بار كرنر كره ای ها در دقیقه ۹۹ خطرساز شد و توپ از جلوی دروازه رودباریان عبور كرد تا دروازه ما هم به شدت تهدید شود. در دقیقه ۱۰۵ حركت زیبای كریمی و مانور او توپ را به نكونام رساند اما شوت زمینی او با فاصله ای اندك به بیرون رفت.
۳ دقیقه پس از این صحنه خطرناك هم مهدی مهدوی كیا می توانست گل برتری ما را ثبت كند اما شوت او باز هم راهی به چارچوب نیافت تا ضربات كشنده پنالتی، تیم برتر و صعودكننده به جمع ۴ تیم پایانی را معرفی كند.
در ضربات پنالتی اما امیرقلعه نویی، وحید طالب لو دروازه بان پنالتی گیرش را جایگزین رودباریان كرد تا اینچنین به فكر برتری در این ماراتن نفسگیر باشد. در این ضربات فریدون زندی و رضا عنایتی برای ما گل زدند اما در میان تعجب و حیرت ضربات مهدوی كیا و خطیبی توسط لی وون جائه دفع شد تا یك پنالتی هم كه توسط طالب لو دفع شد نتواند حكم به برتری ما دهد و كره با برتری ۲-۴ به جمع ۴ تیم پایانی و مصاف با عراق برسد.
با این حساب در چهارمین تقابل كره جنوبی و ایران در مراحل یك چهارم نهایی جام ملت های آسیا همان رسم پیروزی یكی در میان رعایت شد تا كره برنده این بازی نفسگیر باشد و در مرحله نیمه نهایی رو درروی عراق بایستد.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید