پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

امان از پنالتی


امان از پنالتی
▪ گل‌ها: لی چون سو، کیم سانگ سیک، چو جائه جین و کیم جونگ وو در ضربات پنالتی برای کره- زندی و عنایتی در ضربات پنالتی برای ایران
▪ داور: علی البدواوی
▪ کمک‌ها: محمد سعید و اله‌وردیف
▪ اخطار: معدنچی از ایران- اوه بئوم سئوک از کره‌جنوبی
▪ ورزشگاه: بوکیت جلیل کوالالامپور، مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌ها،‌ یکشنبه ۳۱/۴/۸۶،‌ ساعت ۱۳:۵۰
▪ تماشاگر: ۱۱ هزار نفر
▪ بازیکنان ایران: حسن رودباریان (۱۱۹ وحید طالب‌لو)، محمد نصرتی، رحمان رضایی، سیدجلال حسینی، جواد نکونام، علی کریمی، آندرانیک تیموریان، مهرزاد معدنچی (۶۲ فریدون زندی)، مهدی مهدوی‌کیا، وحید هاشمیان (۸۸ رضا عنایتی) و رسول خطیبی
▪ سرمربی: امیر قلعه‌نوعی
▪ بازیکنان کره‌جنوبی: لی وون جائه، کیم جین کیو، کیم سانگ سیک، کیم چی وو، اوه بئوم سئوک، کانک مین سو، کیم جونگ وو، سون دائه هو (۱۰۶ کیم دو هیون)، لی چون سو، لی دون گوک (۴۶ چو جائه جین) و یئوم کی هون (۸۰ چوک سونگ کوک)
▪ سرمربی: پیم وربیک
دیدار تیم‌های ملی ایران و کره‌جنوبی در ورزشگاه بوکیت جلیل برگزار شد و دو تیم با آرایش‌های مخصوص به خود پا در بازی یک چهارم نهایی مسابقات جام ملت‌های آسیا گذاشتند. امیر قلعه‌نوعی از آنجا که این بازی به هیچ عنوان شوخی‌بردار نبود تیم‌ملی کشورمان را با سیستم ۲-۵-۳ سنتی خود به میدان فرستاد و با سه تغییر در خط دفاع و هافبک، تیمی با صلابت‌تر از قبل را راهی میدان کرد. کره‌ای‌ها نیز در میان سر و صدای بلند هواداران خود با آرایش ۳-۳-۴ به میدان آمدند تا با اندیشه‌های سرمربی هلندی خود مقابل تیم ما ایستادگی کنند.
تیم‌ملی کشورمان در حالی پای در این بازی گذاشته بود که از انگیزه بسیار بالایی برای کسب نتیجه آن برخوردار بود و عدم ریسک مربیان در بکارگیری نفرات حاکی از این ادعا بود. چرا که محمد نصرتی بالاخره به آخرین نقطه دفاعی ایران بازگشته بود و مهدوی‌کیا در همان نقش سانتر- فوروارد به کار گرفته شده بود.
با سوت داور این دیدار علی البدواوی ایران همانند تیری از چله‌کمان رها شد و رو به تهاجم همه جانبه آورد اما این بار با حضور معدنچی در جناح چپ فقط روی بال راست خود برنامه‌ریزی نکرده بود و بسته به آرایش دفاعی حریف مدام دست به تغییر جناح بازی می‌زد. تیم‌ملی ایران در حملات خود سعی در سرعت دادن به توپ داشت و با تکیه بر فرارهای تند و تیز خطیبی به‌عنوان مهاجم چپ، تیم‌ملی سعی در کسب موقعیت داشت ضمن اینکه وحید هاشمیان دیگر مهاجم کشورمان با حرکات بدون توپ خود اقدام به فضاسازی برای او می‌کرد.
اتخاذ این شیوه بازی با اتکا بر بازی مقتدرانه نکونام و تیموریان باعث شد تا در چندین صحنه خطیبی ضدحملاتی را از جناح چپ طراحی کند اما آفسایدگیری‌های به‌موقع دفاع ۴ نفره و هماهنگ کره مانع از تحقق حملات تیم‌ملی ایران شد.
کره‌ای‌ها هم بیکار نبودند و در شرایطی که راه‌های نفوذ را از راست و چپ بسته می‌دیدند رو به کارهای قطری و شوت از پشت هجده قدم آوردند که یک بار عدم تعامل مهاجم کره‌ای در دقیقه ۱۹ و یک بار نیز با درخشش حسن رودباریان دروازه کشورمان بسته ماند. بارش باران هم در زمین بازی در چندین صحنه بازیکنان ایران را دچار مشکل کرد به صورتی که لغزش رحمان رضایی در توپ ارسالی کره‌ای‌‌ها به پشت دفاع می‌توانست باعث به‌وجود آمدن موقعیت گل برای آنها شود که حضور به‌موقع جواد نکونام برای پوشش مانع از این اتفاق شد.
فرار دیدنی مهدوی‌کیا از جناح راست و توی سر توپ بی‌نقص او که منجر به ورودش به هجده قدم کره‌ای‌ها شد وی را در موقعیت مناسبی برای شوتزنی قرار داد که ضربه آرام پای کاپیتان ایران به آرامی از کنار دیرک عمودی سمت راست کره به اوت رفت.
پس از این اتفاق ایران رفته‌رفته بر توپ و میدان تسلط بیشتری یافت و کره را در لاک دفاعی محبوس کرد. تیم‌ایران در این دقایق صاحب چندین کرنر و ضربه ایستگاهی هم شد اما ارسال پاس‌های کوتاه به دیرک اول کار را برای دفع از سوی کره‌ای‌ها راحت کرده بود و آنها چندین بار موقعیت‌های خطر را با این شکل دور کردند. در دقیقه ۴۱ مهدی مهدوی‌کیا با پا به توپ شدن ازمیانه میدان توپ را پشت هجده قدم به هاشمیان سپرد که وی پس از رد و بدل کردن توپ با کریمی وارد هجده قدم کره شد و در حالی که مدافعان زیادی را به خود مشغول کرده بود توپ را به علی کریمی سپرد تا هافبک ایران با دروازه‌بان کره‌ای‌ها در حالتی تک‌به‌تک قرار گیرد اما قدری تعلل کریمی و قدری دقت دروازه بان کره در خروج تند و تیز باعث شد این موقعیت مبدل به گل اول دیدار نشود و ضربه علی کریمی با برخورد به گلر به میدان برگردد.
استرس در ساق بازیکنان کره پس از این اتفاق کاملاً نمایان شد. علی کریمی در آخرین دقیقه از وقت‌های قانونی نیمه اول هم از پشت هجده قدم با فضایی که پیدا کرده بود، مجدداً اقدام به دریبل زدن بازیکنان کره‌ای کرد تا وارد محوطه خطر آنها شد که پاس عرضی او را خطیبی با وجود یار مستقیم خود نتوانست مبدل به گل اول ایران کند؛ هرچند که دفع ناقص دفاع کره هم توپ را مقابل پاهای مهدوی‌کیا قرار داد تا ضربه مجدد کاپیتان ایران هم با بدشانسی به دفاع گرفته و روانه کرنر شود.
در نیمه مربیان باتوجه به نتیجه تساوی به‌دست آمده در نیمه اول دو تیم کاملاً محتاط بازی را آغاز کردند و هیچ‌گونه کار بی‌هدفی از سوی بازیکنان دو تیم دیده نمی‌شد. تیم‌ملی کشورمان در دقایق ۴۹ و ۵۰ دو بار شانس خود را از روی هوا و سرزنی‌های هاشمیان سنجید اما لی‌وون جائه، دروازه‌بان باتجربه کره‌ای‌ها مانع از گل‌شدن این توپ‌ها شد. در دقیقه ۵۷ ایران به شدت مورد خطر قرار گرفت به شکلی که سانتر مواجه کره‌ای‌ها از جناح چپ دفاع ایران با اشتباه محض سیدجلال حسینی به لی‌دونگ گوک رسیدو شوت سرکش او را در حالی که مقابل دروازه ما به زمین برخورد کرد، حسن رودباریان به زحمت روانه کرنر کرد.
نفوذها از جناح چپ تیم‌ملی باعث شد تا قلعه‌نوعی دست به تغییر بزند و معدنچی که خسته به نظر می‌رسید و الحق هم تلاش زیادی در نیمه اول به خرج داده بود را بیرون کشیده و فریدون زندی را جایگزین او کند. در دقیقه ۶۶ نفوذ ملی‌پوشان کشورمان از جناح راست باعث ارسال توپی تند و تیز از سوی نکونام پیش‌تاخته شد که دفاع کره این توپ را جلوی پای هاشمیان سریعا دور کرد. شاگردان قلعه‌نوعی در دقیقه ۶۸ هم می‌توانستند گل خود را به ثمر برسانند چرا که فرار سریع خطیبی از کمند آفساید با خروج لی‌وون جائه مصادف شد و خطیبی با دریبل‌زدن دروازه‌بان کره می‌توانست دروازه خالی را باز کند که پوشش به موقع و همراه با خطای دفاع حریف مانع از شوتزنی خطیبی شد.
پس از این اتفاقات بازی قدری متعادل‌تر و آرام‌تر دنبال می‌شد و دو تیم بیشتر سعی در حفظ توپ و طراحی حملات مطمئن‌تر داشتند. تیم‌ملی ایران با قدرت بازیسازی آندرانیک و علی کریمی سعی در نفوذ به هجده قدم حریف داشت و با پاس‌های عمقی سعی در کار با توپ در این منطقه داشت.
در دقیقه ۸۶ پاس عرضی زندی از روی ضربه ایستگاهی دو ضرب از فاصله ۴۰ متری دروازه کره روی پای نکونام جفت و جور شد که ضربه سنگین او را لی وون جائه با سختی از آن خود کرد. فریدون زندی در هشتادونهمین دقیقه از زمان بازی با فرار سریع خود توپ قطری و رو به جلویی را میان مدافعان کره برای عنایتی تازه به میدان آمده ارسال کرد که دفاع سراسیمه کره‌جنوبی این توپ را به بدن عنایتی کوبید و ضربه کنار دروازه را از آن خود کرد. نکونام هم در آخرین دقیقه از وقت‌های اضافه سانتر مواج کره‌ای‌ها را از روی دیرک دوم دروازه ما با سر به بیرون زد تا چهره بسیار پرفروغ خود را با اضافه‌شدن به دفاع بیش از پیش نمایان کند و کار به وقت‌های اضافه کشیده شود.
● وقت‌های اضافه
دو تیم در وقت‌های تلف‌شده بسیار محتاط‌تر از قبل بازی می‌کردند و تنها در دفاع پرتعداد ظاهر می‌شدند مگر اینکه کرنر یا ضربه‌ای ایستگاهی به دست می‌آمد تا هافبک‌ها هم به جمع مهاجمان اضافه شوند. در دقیقه ۹۶ کرنر کره‌ای‌ها توسط لی‌ وون هو به شکل خطرناکی از داخل شش قدم ایران عبور کرد و اگر کوچک‌ترین اثری روی آن گذاشته می‌شد قطعاً گل به سود کره‌ای‌ها به ثمر رسید اما با خوش‌شانسی از سمت مقابل راهی اوت شد.
در آخرین دقیقه از وقت‌های تلف‌شده نیمه اول علی کریمی باز هم با تکنیک ناب خود نگاه‌ها را مقهور هنرنمایی خود کرد و با از پیش‌رو برداشتن چندین بازیکن کره‌ای توپ خوبی را برای نکونام در پشت هجده قدم مهیا کرد که ضربه این هافبک پیش‌تاخته زوزه‌کشان از کنار دیرک عمودی سمت چپ دروازه لی وون جائه به اوت رفت.
تیم‌ملی کشورمان می‌توانست در شروع نیمه دوم وقت‌ها هم به گل برسد اما درخشش دروازه‌بان کره‌جنوبی مانع از گلزنی مهدوی‌کیا و خطیبی شد. پس از این صحنه بازی با افت ویژه‌ای روبرو شد و نشان از آن داشت که دو تیم خود را آماده ضربات پنالتی می‌کردند و حتی تعویض طالب‌لو و جایگزینی او به جای رودباریان حاکی از این ادعا بود تا بالاخره کار به ضربات پنالتی کشیده شد.
در این ضربات بدشانسی گریبانگیر تیم‌ملی کشورمان شد و در نهایت با گل‌نشدن توپ‌های مهدوی‌کیا و خطیبی با وجود تک‌توپی که طالب‌لو از شماره ۸ کره‌ای‌ها گرفت، شکست تیم‌ملی کشورمان رقم خورد تا با خاطره‌ای تلخ از جام ملت‌ها خداحافظی کنیم.
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید