جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

جام ملت های آسیا در اسارت «گرما»


جام ملت های آسیا در اسارت «گرما»
در پایان مرحله یك چهارم نهایی فوتبال جام ملت های آسیا ۲۰۰۷ و در فاصله كمی تا برگزاری دور نیمه نهایی این مسابقات اكثر ناظران متفق القول اند كه تأثیرگذارترین فاكتور در این پیكارها، عامل گرما و رطوبت و شرجی بودن هوا در هر ۴ كشور محل برگزاری رقابت ها (مالزی، تایلند، اندونزی و ویتنام) بوده و این عامل حتی از سرسختی ایویكا اوسیم مربی بوسنیایی ژاپن و كارهای عجیب و باارزش آلفرد ریدل مربی اتریشی تیم ملی ویتنام نیز اثر بیشتری را بر جای نهاده و به واقع این جام را به اسارت خود درآورده است.
اگر قرار باشد تیم هایی از این مسأله بهره برده باشند، آن تیم ها به ۴ كشور میزبان تعلق داشته اند، زیرا در آن فضا و محیط رشد كرده و به آن خو گرفته اند. هرچند ۴ امتیازی شدن تایلند، ویتنام و ۳ پوئنی شدن اندونزی در پایان مرحله گروهی و صعود ویتنام به مرحله حذفی در درجه اول محصول و مولود مهارت های فنی و تلاش زیاد نفرات تیم بود، اما شكی نیست كه آشنا بودن آنها با شرایط اقلیمی هم سهم مهمی را به خود اختصاص داده بود و به همان میزان تیم های میهمان از این قضیه رنج می بردند و مسائل مذكور را رقیب اصلی خود در این پیكارها می یافتند. امیر قلعه نویی سرمربی ایران كه تیمش دیروز در یكی از حساس ترین مسابقات در مرحله یك چهارم نهایی در خاك مالزی روبروی كره جنوبی قرار گرفت، گفته است: «برای ما بزرگترین مشكل گرما و رطوبت هوای كوالالامپور بوده و به نظر من این مسأله كیفیت بازی های اینجا را تنزل بخشیده است.»
● جان به لب
یكی از تیم هایی كه در این خصوص آزار زیادی دید و به زحمت از مرحله گروهی صعود كرد و فقط با برد ۰-۴ روز آخر در برابر تایلند به یك چهارم پایانی رسید و در این مرحله پریروز روبروی ژاپن قرار گرفت، استرالیا بود. این تیم در مسابقه اول خود جان به لب شد تا بتواند با عمان ۱-۱ كند و سپس در دیدار با عراق با قاطعیت و در حالی ۱-۳ تسلیم شد كه اصلاً خوب بازی نكرده و بر اثر رطوبت هوای بانكوك آشكارا تحلیل رفته بود. شونسوكه ناكامورا ستاره و بازی ساز تیم ژاپن كه تیمش كمتر از رقبای فوق از مشكلات مورد بحث رنج برد، قبول دارد كه رنج های استرالیا در دو دیدار اولش تا حد زیادی از مسائل زیستی برمی خاسته و به محض تفوق نسبی استرالیایی ها براین مسائل، تیم شان نیز شروع به ارائه نمایش هایی بهتر كرده است. او می گوید: «استرالیا تنها تیم آسیایی بود كه در جام جهانی آلمان از گروهش بالا آمد و به یك هشتم نهایی رسید و وقتی این تیم در جام ملت های آسیا به چنین روزی می افتد، شك نكنیدكه مسائل زیستی و جغرافیایی تأثیرگذاری آشكاری بر روی آن داشته و رنگ و روی تیم را گرفته است.» لوكاس نیل مدافع سرشناس استرالیا هم كه فوتبال باشگاهی خود را در انگلیس ودر باشگاه بلك برن این كشور پیگیری می كرده است نیز همین برآورد را دارد. او كه بر اثر عصبانیت ناشی از شكست ۱ـ۳ استرالیا در برابر عراق و در دقایق پایانی آن دیدار از زمین اخراج شد، می گوید: «به هر مسابقه ای كه در این جام نگاه كنید، متوجه می شوید كه نفرات دو تیم در ۱۰ ، ۱۵ دقیقه پایانی توانی برایشان باقی نمانده است و خسته و از نفس افتاده اند و لباس هایشان بر اثر تعرق كاملاً خیس شده است و آرزو می كنند كه بازی هر چه سریعتر تمام شود.»
● حتی در ساعات شب
همه مسائل فوق در حالی روی داده است كه برگزاركنندگان جام ملت ها كوشیده اند شماری قابل توجه از مسابقات و بویژه بازی های سانس دوم را در ساعات شب و پس از غروب آفتاب انجام بدهند تا فشار گرما بر روی بازیگران تیم ها كاهش یابد و مشكلی كه گفتیم تا سر حدامكان كمتر شود. با وجود این گاه در ساعات شب نیز گرمای هوا به ۳۷ درجه بالغ شده و رقم قابل توجهی از میزان و حجم رطوبت و شرجی هوا كاسته نشده است. برعكس فقط دقایقی بعد از شروع مسابقات لباس بازیگران تیم ها همان طور كه پیشتر هم گفتیم بر اثر گرمای مفرط خیس و آب از آن روان شده و این امر طبعاً در بخش های پایانی مسابقات وسیع تر و چشمگیرتر بوده است. «لی چون سو»، هافبك تهاجمی سرشناس كره جنوبی می گوید: «اینجا (جاكارتا، پایتخت اندونزی) هوا چنان گرم است كه برای اكثر بازیگران حضور در تمامی ۹۰دقیقه یك مسابقه نزدیك به غیرممكن است و اگر مربیان با علم به این قضیه اكثر نفرات تیم را عوض نمی كنند، به این سبب است كه قانون فوتبال اجازه تعویض بیش از ۳ نفر را به آنها نمی دهد.»
● ایران مقاوم تر بود
فقط معدودی از تیم ها توانسته اند خود را با شرایط سخت زیستی در كشورهای فوق وفق بدهند و ضایعات مورد بحث را به حداقل برسانند و یكی از آنها ایران است و این كار را نیز به لطف برنامه های مدون و پیگیر بدن سازی و آمادگی جسمانی خود صورت داده اند. ایران در هر ۳ دیدار خود در مرحله گروهی هر چه از زمان بازی بیشتر سپری شد، فزون تر بر مسابقه اشراف یافت و از همین طریق توانست عقب افتادگی های خود در دو دیدار اول را جبران كند و از زیر بار شكست بگریزد. همین وضعیت تا حدی در تیم های ژاپن، چین و در مقاطعی از تیم های عربستان و ازبكستان هم رؤیت شد، ولی اكثریت با موارد و تیم هایی بوده است كه كم آورده و نتوانسته اند خود را با شرایط سخت آب و هوایی شرق آسیا در این موقع از سال وفق بدهند.
● نیاز جدی
باز به حرف های قلعه نویی رجعت می كنیم: «وقتی ما به مالزی می آمدیم با این آگاهی و پیش زمینه بود كه شرایط زیستی در اینجا دشوار و نفسگیر است و به همین خاطر از آغاز برنامه های تطبیقی خود را با اینجا جدی گرفتیم و با وسعت به آن پرداختیم. برخی از كار ما ابراز تعجب كردند و بر این باور بودند كه این كارها اضافی است، اما این چیزی بود كه با توجه به شرایط خاص و غیر عادی موجود در كوالالامپور جداً به آن نیاز داشتیم. این مسأله ای است كه ما برای حفظ سلامتی بازیگرانمان و جلوگیری از تعرق جانكاه نفراتمان طی این مسابقه ها به آن محتاج بودیم و تیم ما باید از هر جهت به لحاظ بدنی ساخته و پرداخته می شد تا از این بابت كم نیاورد.» با این حال تعداد تیم هایی مثل ایران در این مسابقات زیاد نبوده است.
وصال روحانی
منبع: New StraitTimes
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید