شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بیماریهای مهم گل رز در دنیا


بیماریهای مهم گل رز در دنیا
رز اغلب ملكه ی گل ها نامیده می شود و مشهورترین گیاه باغی در دنیاست. بدبختانه تعداد زیادی از رزها به تعدادی از بیماریهایی كه ارزش دورنمای آنها را كم می كنند حساس هستند.
در ایالت كنكتیكوت معمول ترین بیماریهای رز شامل لكه سیاه ، سفیدك پودری ، سفیدك دروغی ، سوختگی بوتریتیس ،شانكر ،زنگ ،موزاییك گال طوقه و جراحت های زمستانه است.
سالانه شدت و پراكنش مشكلات با آبوهوا و منطقه و نوع رز تغییر می كند.
می توان از بسیاری از بیماریهای رز با استفاده از كشت مخلوطی از چند كشت ،بهداشت ،مقاوت بیولوژی و آفت كش ها اجتناب كرد یا آنها را كاهش داد.
برای مثال ، علاقه به باغ های قدیمی رز بسیار مشهور است چون آنها به بسیاری از بیماریها و زمستان سخت مقاوم هستند. با یكپارچه سازی درخواست ، اعتماد بر یك نوع كنترل كه بر سایر روشها كاهش دهنده است و معمولا نتیجه ی آن یك مدیریت تاثیر گذار بر بیماریهاست.
● لكه سیاه (Black spot) :
لكه سیاه با قارچی به نام Diplocarpon rosae كه یكی از معمول ترین و مقاوم ترین بیماریهای رز در ایالت كنكتیكوت است ایجاد می شود.
آثار روی برگها شبیه دایره هایی با حاشیه های لبه دار تشخیص داده می شود. اغلب اطراف این نقطه ها هاله ی زرد رنگی وجود دارد. الودگی می تواند در قسمت های زرد برگچه یا تمام برگ ها گسترده باشد.
برگهایی كه زرد شده اند زودتر از موعد می ریزند ،به خصوص درمورد ارقام حساس .گیاهانی كه در وسط فصل برگ زدایی كرده اند ضعیف هستند و دچار كاهش جایگاه شكوفه برای تولید گل می شوند و كیفیت گل ها كاهش می یابند و انها به تنش های محیطی حساس هستند ، به ویژه به خسارت های زمستانه . علائم می توانند روی ساقه ها پیشرفت كنند.
به نظر می رسد كه همچنان كه لكه های ارغوانی رز تبدیل به سیاه می شوند با گذشت زمان تبدیل به تاول می شوند.
وظیفه ی شانكر بقای قارچ در طول زمستان روی منابع منابع مهم اینوكولوم برای آلودگی جدید در بهار است.
اغلب قارچ ها زمستانگذرانی را در خواب هستند .ریزش برگها و گیاهان به صورت آوار است. لكه سیاه معمولا در آبو هوای مرطوب خیلی سخت است .
یكی از پیشنهادات برای مدیریت لكه سیاه استفاده از گیاهان متنوع است. به هر حال از زمانیكه نژادهای مختلف قارچ به وجود آمده اند این است كه مقاوت می تواند متنوع باشد.
بنابراین این مهم است كه گیاهان متنوع شناخته شده در برابر نژادهای قارچ هایی كه در مناطق بخصوصی حاضر هستند مقاومت داشته باشند. برخی از ارقام مقاوم در برابر لكه سیاه David Thompsom ،Coronado، Simplicity ، Las Vegas ، Cary Grant هستند .
لكه سیاه می تواند با برنامه های بهداشتی خوب كه شامل برداشت برگهای آلوده ای كه طی دوره ی رشد ظاهر می شوند و جمع كردن برگهای ریخته شده در فصل پاییز است. بیمار یساقه می تواند سلامتی چوب را در بهار قبل از شكستن جوانه ها كاهش دهد .
داشتن فضای كافی بین گیاهان به ما در مورد تضمین گردش هوا ی خوب كمك می كند . اجتناب از آبیاری بارانی یا آبیاری زود هنگام در روز تاثیر گذار است یا موقعیت مساعد را برای پیشرفت بیماری كاهش می دهد.
در میان تركیبات موجود در ایالت كنكتیكوت تركیبات كاپتان ،تیفانات متیل ، كلروتالونیل ،fixed copper، تری فورین ،سولفور ،پتاسیم بی كربونیت و مانكوزب تائید شده اند.
با مراجعه به برچسب آنها می توانیم از دوز مصرفی و سلامتی آنها پیش آگاهی یابیم.
● سفیدك پودری( powdery mildew) :
سفیدك پودری با قارچ Sphaerotheca pannos var. rosae ایجاد می شود كه یكی از بیماریهای معمول رز در حیات وحش است و به خصوص در رزهای گلخانه ای مسئله ساز است. این بیماری با رنگ سفید كه به صورت پودری روی برگها ،شاخه ها و جوانه ها رشد می كند تشخیص داده می شود.
علائم بیماری به زودی به صورت كلروتیك یا مناطق قرمز یا زخم هایی روی برگهایی كه سرانجام روی آنها مشخصه ی سفید رنگ پودری در حال پیشرفت است ظاهر می شود.
این ویژگی پودری و سفید معمولا روی سطح روی برگها دیده می شود ،اما این می تواند در هر دو سطح رویی و زیری برگ اتفاق بیفتد.
وقتی ساقه های جوان الوده می شوند ممكن است ساقه ها كج و كوله و پیچ خورده شوند .برگ های جوان ممكن است به طرف بالا پیچ بخورند و ممكن است بد شكل شوند.
شكوفه های آلوده به سفیدك پودری اغلب قبل از با شدن می افتند. سفیدك پودری می تواند تحت شرایط خشكی در بهار یا نیمه یتابستان به مدتی كههوا گرم یا نمناك است پیشرفت كند.
بر عكس سایر قارچ ها كه به آب زیادی احتیاج دارند ،سفیدك پودری به رطوبت زیادی در بافت برای ایجاد آولدگی نیاز ندارد.
این قارچ اندامی برای زمستانگذرانی تولید می كند كه كوچك ،سیاه و مل فلفل است به نام كلیستوتسیوم.
وظیفه ی این اندام زمستانگذرانی است كه به این قارچ اجازه می دهد در غیاب گیاه میزبان مناسب بقا داشته باشد.
كلیستوتسیوم در گیاهانی كه ریخته شده اند و اغلب منابع اینوكولوم اولیه در بهار هستند قرار می گیرد.
سفیدك پودری میی تواند در زمستان به صورت هیف یا ریسه های قارچی در جوانه های آلوده زمستان گذرانی كند.
یكی از پیشنهاد ها برای مدیریت سفیدك پودری استفاده از گیاهان مقاوم متنوع است .به هر حال ،از ان جایی كه مقاومت می تواند متنوع باشد چون نژادهای زیادی از سفیدك پودری وجود دارد ، این مهم ات كه گیاهان متنوع شناخته شده در یك منطقه مقاوم باشند.
برخی از ارقام مقاوم به سفیدك پودری شامل : Tropicana،Double Delight ، Sonia ،Queen Elizabeth است.
سفیدك پودر ی ممكن است با یك برنامه ی بهداشتی كه شامل كندن برگهای علائم دار كه زود ظاهر شده اند است كاهش یابد.
برای جلوگیری از انتشار اسپورهای سفیدك پودری روی سایر گیاهان، برگها را باید كند و سریعا داخل یكسری كیسه ی پلاستیكی قرار داد و به جای دیگری برد.
داشتن یك فضای مناسب بین گیاهان برای تضمین جریان هوای خوب و كاهش سطح رطوبت كمك می كند.
قارچ كش ها می توانند مكمل سایر روش های كنترلی سفیدك پودری باشند.در میان تركیبات ثبت شده در ایالت كنكتیكوت thiophanat methyl,chlorothalonil,rtiforne,triadimefon,potassium bicarbonate sulfur,horticultural oil وجود دارند.
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید