چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


کلبه


کلبه
● سلیقه کودکانه
تزئین حمام و دستشویی به طوری که برای کودکان جذاب باشد، علاقه آنان به پاکیزگی و نظافت را تقویت می کند و در عین حال شادی و جذابیت خاصی به خانه می دهد. از فرزندانتان بپرسید که دیدن چه چیزی بیش از همه برایشان جالب است. مثلا یک کتاب یا داستان خاص را دوست دارند؟ حیوانات و ماهی ها را می پسندند یا به جنگل علاقه دارند؟ یافتن مواد تزئینی-کاربردی مانند حوله، پرده حمام و جای صابون و مسواک با تم مورد علاقه کودکان کار مشکلی نیست. برای تزئین دیوار هم می توانید از توانایی خود در طراحی یا از تصاویر آماده استفاده کنید.
به یاد داشته باشید که تماشای چند کاتالوگ و مجله و همچنین گشت و گذار در فروشگاه ها می تواند نیروی خلاقه شما را تحریک کرده و انتخاب های درست تری در مقابلتان قرار دهد. مهمترین نکته این است که شما وسایلی را برای اتاقی می خرید که "هر روز" و "به دفعات" آنها را می بینید، پس با دقت و توجه به سلیقه جمعی خانواده مواردی را انتخاب کنید که زود شما را دلزده نکرده و تا مدت ها برایتان جذاب باشند.
● آشپزخانه دلخواه
برای صرفه جویی در وقت و پولتان یک شوینده ارزان و قابل دسترسی را بشناسید; چند قاشق غذاخوری سرکه را به همراه ماده شوینده در ماشین ظرفشویی بریزید. هنگام شستن ظروف با دست نیز مقداری سرکه به ماده شوینده اضافه کنید. سرکه چربی و لکه را سریع تر پاک می کند.
▪ براق کننده ظروف شیشه ای
اگر ظروف شیشه ای (بلور، کریستال و ...) را در محلول آب و سرکه بخیسانید، به خوبی براق و تمیز خواهند شد.
▪ تمیز کننده قهوه جوش و کتری
اگر قهوه جوش یا کتری، جرم بسته یا آلوده شده، برای پاک کردن آن لازم نیست به مواد شیمیایی متوسل شوید. کافی است مقدار مساوی سرکه سفید و آب را با هم مخلوط کنید و درون ظرف بریزید و اجازه دهید بجوشد. زمان لازم برای جوشیدن محلول به سختی جرم بستگی دارد. با این شیوه می توانید به سادگی از شر این رسوبات نجات یابید.
▪ جلا دهنده ظروف و سطوح برنجی
برای این کار، با پارچه ای آغشته به روغن زیتون سطح مورد نظر را مالش دهید. سپس یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان سرکه سفید حل کنید و به میزان کافی به آن آرد بیفزایید تا حالت خمیری پیدا کند. خمیر را با پارچه ای نرم روی سطوح بکشید. سپس وسیله را با آب بشویید و خشک کنید تا برق بیفتد.
این روش را هم امتحان کنید; مقداری سرکه خالص را روی سطح ظرف بریزید. نمک را روی آن بپاشید و با پارچه مالش دهید. سپس با آب گرم بشویید و با پارچه خشک کنید تا وسیله جلا یابد.
در این زمینه، خمیر آب لیمو و جوش شیرین هم موثر است; اما آن را روی سطوح ظرف بمالید و پنج دقیقه بگذارید بماند. سپس با آب گرم بشویید و با دستمال تمیز خشک کنید تا ظرف نو و براق شود.
▪ تمیزکننده ظروف و وسایل برنزی
اگر وسایلی از جنس برنز در منزل دارید و برای تمیز کردن آنها با مشکل مواجه شده اید، نگران نباشید. با تهیه این خمیر از این مشکل رها خواهید شد. یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان سرکه سفید بریزید و به آن آرد کافی بیفزایید تا به صورت خمیر در آید. خمیر را بر سطح مورد نظر بمالید و پانزده دقیقه تا یک ساعت آن را به حال خود رها کنید. سپس با آب گرم و تمیز آن را بشویید و خشک کنید. این فرمول برای تمیز کردن سطوح و ظروفی که از جنس کروم هستند نیز موثر است.
▪ جلا دهنده ظروف و وسایل مسی
پاک کردن وسایل مسی گاهی دردسر ساز است. در این زمینه، مخلوط سرکه و نمک به یاری شما می آید. کافی است وسیله را به همراه یک قاشق غذاخوری نمک، یک فنجان سرکه سفید و مقداری آب به مدت چند ساعت در ظرفی بجوشانید. سپس آن را با محلول صابون و آب داغ بشویید و در نهایت آب بکشید و خشک کنید.
شیوه دیگر این است که یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان سرکه سفید حل کنید و به آن آرد بیفزایید تا حالتی خمیری بیابد. خمیر را روی سطوح ظرف بمالید و پانزده دقیقه تا یک ساعت آن را کنار بگذارید سپس با آب گرم ظرف مسی را بشویید و با پارچه نرم و تمیز آن را خشک تا براق شود.
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید