پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


سه نکته مهم برای ترویج یک محصول یا خدمات جدید


سه نکته مهم برای ترویج یک محصول یا خدمات جدید
معرفی یك محصول یا خدمت جدید می‌تواند كار پردردسر و نیز هیجان‌انگیزی باشد، به خصوص كه زمان زیادی را صرف برنامه‌ریزی برای این كاركرده باشید، اما راه‌های متعددی وجود دارد تا از پیشبرد این كار و این روند به طور موفقیت‌آمیز و روان، مطمئن شد.
● آیا بازار هدف را می‌شناسید؟
بازار هدف همان مشتریانی هستند كه شما محصول را برای آن‌ها طراحی، تولید و یا آماده كرده‌اید. در واقع قبل از طراحی و تولید محصول باید این سوال را از خود می‌پرسیدید. به هر حال برای آن كه بازار هدف خود را معین كنید بهتر است به این سوالات قبل از هر اقدام دیگری پاسخ‌دهید.
۱)مشتریان این محصول در چه ردهء سنی هستند؟
۲)مشتریان این محصول از چه سطح درآمدی برخوردارند؟
۳)مشتریان این محصول از چه خصوصیات فرهنگی برخوردارند؟
۴)آیا مشتریان این محصول مردان هستند یا زنان؟
۵)آیا مشتریان این محصول عموم مردم هستند یا از صنف خاصی هستند؟
با شناخت بازار هدف بهتر می‌توانید به طراحی و تولید محصول متناسب با نیازهای مشتری بپردازید. علاوه بر این وقتی بدانید كه مشتریان چه انتظارات و توقعاتی دارند بهتر می‌توانید نسبت به ترویج كالای خود و نقاط تمایز آن متناسب با توقعات مشتریان اقدام كنید. در واقع در مرحلهء ترویج شما به همان نكاتی تاكید می‌كنید كه مشتریان منتظر آن هستند.
● آیا از روش مناسب شناساندن محصول اطلاعی دارید
برای اثربخشی هر چه بیش‌تر هزینه‌های ترویج باید در نظر داشته باشید كه محصول شما در مرحلهء معرفی است بنابراین با توجه به سه نوع تبلیغات آگاهی‌‌دهنده، یادآوری كننده و ترغیب كننده كه باید متناسب با چرخهء عمر محصول انتخاب شوند، اقدام كنید.
۱) تبلیغات (آگاهی ‌دهنده)
الف)متناسب با مصرفی و یا صنعتی بودن محصول نسبت به انتخاب رسانه اقدام كنید. به عبارت دیگر از آن‌جا كه محصولات و خدمات مصرفی دارای حوزهء گسترده‌تری از مشتریان هستند، بنابراین انتخاب رسانه‌های پرپوشش مناسب‌تر است، اما برای محصولات و خدمات صنعتی باید از رسانه‌های تخصصی مورد استفادهء دست‌اندركاران آن صنعت خاص، استفاده كرد.
ب)متناسب با مخاطب خود محتوای پیام را تنظیم كنید این تناسب شامل مبانی عقلی، احساسی و هنجارهای اجتماعی است.
ج)زمان برقرار كردن ارتباط با مخاطب خود را حتما بررسی كنید. بهترین زمان برای ارتباط با مخاطب زمانی است كه وی آماده و نیازمند پذیرش پیام شما باشد. مهم‌ترین هنر یك مدیر تبلیغات پیدا كردن این زمان ایده‌آل است.
۲)فروش مستقیم
الف-شناساندن محصول یا خدمت جدید را می‌توان از طریق نیروهای فروش كه به فروش محصولات قدیمی اشتغال داشته و در ارتباط مستقیم با مشتری هستند به طور اثربخش‌تری به اجرا درآورد.
۳)ایجاد انگیزه‌های تشویقی
متناسب با محصول در چهار زمینه می‌توان برای مشتری ارزش‌آفرینی و ایجاد انگیزه و علاقه كرد.
الف)هزینه‌های تفحص، بررسی، تحقیق و مقایسه را برای مشتری به حداقل برسانید.
ب)قیمت كالا را درست تعیین كنید.
ج)هزینهء تهیه، تامین و آمادهء مصرف شدن كالا را برای مشتری كاهش دهید.
د)فراغ بال و آسودگی روانی پس از خرید كالا را برای مشتری فراهم آورید.
۴)روابط عمومی
استفاده از تكنیك‌های بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی موازی و بازاریابی همتایی۱۱)
۵)بازاریابی مستقیم
▪ تماس مستقیم با مشتریان هدف.
● آیا می‌دانید رضایت مشتری چگونه تامین می‌شود
تامین رضایت مشتری از آن‌جا اهمیت دارد كه موجب تضمین دیگر فعالیت‌های ذكر شدهء بالا از جمله خرید مجدد و توصیهء محصول شما به دیگران می‌شود. سرمایه‌گذاری برای جلب رضایت مشتری حتی اگر همین دو نتیجهء ذكر شده را در پی داشته باشد، ارزش آن را دارد تا نسبت به آن اقدام شود به خصوص كه بازگشت سرمایه (ROI) چنین اقدامی، بسیار سریع و نرخ سود آن اعجاب‌انگیز است.
محمد سالاری
پی‌نوشت‌:
۱-كتاب بازاریابی بدون تبلیغات
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید