جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

الگو باشید


الگو باشید
کودکان بسیاری و در مواردی تمامی کارهای والدین و دیگر بزرگترها را الگوی خویش قرار داده و از آنها تبعیت می نمایند. بیشتر بچه ها الگوهای انضباطی را در منزل می بینند. در گذشته بچه ها در منزل می دیدند که والدین آنها به حرفهای پدر و مادرشان گوش می دهند و برای حرف آنها ارزش قایل هستند و نیز احترام خاصی به آنها می گذارند.
اما امروزه با پیشرفت سرسام آور تکنولوژی و مخارج سنگین زندگی و هزارویک عامل دیگر ، والدین بیشتر وقت خود را در بیرون منزل می گذرانند و هنگامی هم که در منزل دور هم جمع می شوند ، یا بسیار خسته هستند و یا عصبی و کم حوصله می باشند و در نتیجه آنطور که شایسته است به فرزندان خود نمی رسند.
از طرفی به دلایل مذکور ، امروزه بچه ها می بینند که والدین آنها از پدر و مادر خویش حرف شنوی ندارند و آنها را فناتیک و دارای افکار قدیمی می دانند و بچه نیز همین نوع برخورد را الگوی خویش قرار میدهد و بدون اینکه بتواند این رفتار را تجزیه و تحلیل کند ، در آینده همان را نسبت به والدین خویش اجرا می کند.
در بعضی مواقع هم رفتار ناصحیح والدین با پدر و مادر خویش یا به عبارتی دیگر ، پدر بزرگ و مادر بزرگ فرزندانشان ، باعث ایجاد حس ترحم در نوه ها ، نسبت به پدربزرگ و مادربزرگشان میشود و این حس برای بچه ها مشکلات روحی و روانی بسیاری ایجاد می کند.
بنابراین شما باید سعی نمایید که نمونه ای از بزرگسالان حرف شنو باشید و وقتی والدین تان به منزل شما می آیند ، اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان احترام و حرمت شما را نسبت به آنها ببینند. حتی اگر والدین شما سازگاری کمتری از خود نشان می دهند ، این رفتار شما تأثیر بهتری بر فرزندانتان خواهد داشت و وقتی بالغ شوند ، خودشان مشکلات رابطه شما با والدین تان را در خواهند یافت. آنها احترام باورنکردنی شما نسبت به افراد کم سازگار را نیز دیده و آن را به کار می گیرند.


همچنین مشاهده کنید