شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


آقا کریم ! شما کجا ، مالیات کجا؟


آقا کریم ! شما کجا ، مالیات کجا؟
كریم باقری را از خیلی وقت پیش می‌شناسم، زمانی كه تازه توسط محمود یاوری به تیم‌ملی فوتبال جوانان دعوت شد و جوانان ایران با گل سرنوشت ساز او به سوریه در ورزشگاه شهید شیرودی جواز حضور در مسابقات مرحله نهایی قهرمانی جوانان آسیا در امارات را به‌دست آوردند.
اتفاقا همراه تیم‌ملی جوانان به امارات رفتم و با كریم از ابتدای حضورش در فوتبال حرفه‌ای ارتباط خوبی داشتم. فراموش نمی‌كنم زمانی كه بازیكنان تیم‌ملی پس از دریافت پاداش به بازار دوبی می‌رفتند، كریم اهل بازار رفتن نبود و همواره چمدانش سبك‌تر از بقیه بود. او آینده‌نگر بود و با همین آینده‌نگری تمام پله‌های ترقی فوتبال را به خوبی طی كرد. هفته گذشته وقتی خبر انتخاب كریم را به عنوان یكی از خوش‌حساب‌ترین مودیان مالیاتی خواندم دریافتم كه او هنوز هم اهل حساب و كتاب است و برای همه كارهایش برنا‌مه دارد.
ـ آقا كریم، شما كجا ، مالیات كجا؟
بالاخره ما هم در این مملكت زندگی می‌كنیم و باید نسبت به سایر امور هم حساس باشیم.
ـ اما بیشتر فوتبالیست‌ها با ثبت قرارداد‌های صوری و ذكر مبالغ پایین سعی می‌كنند به نوعی از مالیات فرار كنند؟
هر كس مسوول كار‌های خودش است. من كاری به دیگران ندارم ولی دوست دارم همه كار‌هایی كه انجام می‌دهم روی برنامه و روی اصول خاص خودش باشد.
ـ چگونه به این موضوع رسیدی كه باید مالیات پرداخت كنی؟
درست است كه ما همیشه درگیر فوتبال هستیم اما در كنار فوتبال باید به زندگی‌ هم برسیم. وقتی وارد زندگی شدید با بسیاری از نهاد‌های دیگر سرو‌كار پیدا می‌كنید كه مالیات هم جزیی از همین نهاد‌‌هاست. فكر نمی‌كردم كاری كه انجام می‌دهم این‌قدر بازتاب داشته باشد.
ـ اتفاقا خیلی بازتاب بیشتری داشته به‌خصوص كه شما به عنوان یكی از بر‌ترین‌‌ها هم انتخاب شدید؟
من می‌گویم پرداخت مالیات مثل پرداخت فیش آب و برق و گاز است. یعنی جزو وظایف ما است و به زندگی ما و جامعه ارتباط دارد. اگر كسی مالیات پرداخت نكند جای تعجب دارد.
مثل اینكه اوضاع و احوال مالی خوب است كه اینگونه با توپ پر صحبت می‌كنید؟
اگر بگویم كه وضعمان خراب است كه بی‌انصافی و ناشكری است. من همیشه خدا را شكر كرده‌ام و به خاطر اینكه همیشه لطف خداوند شامل حال من و خانواد‌ه‌ام شده شاكر و سپاسگزارم. اما باور كنید بحث مالیات ارتباطی به اوضاع و احوال مادی آدم‌ها ندارد. هركسی به اندازه خودش و در حد توانی كه دارد مالیات می‌دهد و امیدوارم روزی به آنجا برسیم كه همه داوطلبانه نسبت به پرداخت مالیات اقدام كنند.
ـ فكر می‌كنید فواید پرداخت مالیات چیست؟
با نگاهی به تاریخ متوجه می‌شویم كه همه كشور‌ها از روی مالیات اداره می‌شده‌اند و اكنون نیز كشور‌هایی كه سیستم مالیاتی خوب و منسجمی دارند پیشرفت كرده‌اند، چراكه پیشرفت هر كشور ارتباط مستقیمی بحث درآمد‌های دولت‌ها دارد. مالیات هم بخشی از درآمد‌های با دولت است كه باید به آن توجه خاص صورت بگیرد.
وقتی مالیات پرداخت می‌كنید چقدر امیدوار هستید كه پرداخت آن به آبادی و آبادانی كشور كمك كند؟
خیلی زیاد.‌ به هر حال وقتی شما از امكانات رفاهی كشور استفاده می‌كنید باید در توسعه این امكانات هم سهیم باشی كه مالیات یكی از راه‌های توسعه امكانات رفاهی است.
با توجه به حضور شما در فوتبال آلمان و انگلیس، آیا آنجا از فوتبالیست‌ها مالیات می‌گرفتند؟
بله، خیلی هم دقیق. اصلاً در متن قرار‌دادی كه بین بازیكن و باشگاه به امضا می‌رسد، بندی مخصوص مالیات وجود دارد كه باشگاه از بازیكن كسر می‌كند و آن را تحویل مسوولان مالیاتی می‌دهد. باشگاه موظف است كه یك برگه از پرداخت مالیات بازیكن را به خود بازیكن بدهد و اگر باشگاه تخلف كند جرایم سنگین برایش منظور می‌كنند.
ـ و توصیه‌ات به سایر فوتبالیست‌ها و ورزشكاران در خصوص مالیات چیست؟
فوتبالیست‌ها به‌خصوص فوتبالیست‌های معروف و ملی‌پوش همانگونه كه در بسیاری از موارد الگوی جوانان محسوب می‌شوند در این بخش نیز باید الگوی جامعه باشند.
وقتی فوتبالیست‌ها و ورزشكاران در آبادی و آبادانی كشور از راه پرداخت درست و بموقع مالیات سهیم باشند بالطبع سایر مردم نیز تشویق و ترغیب می‌شوند تا به این سمت روی بیاورند و این خود بهترین تبلیغ برای كمك به سازندگی كشورمان است.
ـ راستی سوال فوتبالی نمی‌پرسید؟
باشد برای یك وقت دیگر.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید