جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


شورای عالی جامعه حسابداران رسمی در دوره سوم


شورای عالی جامعه حسابداران رسمی در دوره سوم
اقتصاد به عنوان مهمترین نیروی محركه و جهت دهنده روابط بین‌المللی است و حسابداری و شاخه‌های مختلف آن ابزاری بسیار مهم در ایجاد درك صحیح از فعالیت‌های اقتصادی و ارزیابی آنها در سطح داخلی و بین‌المللی به شمار می‌رود، از این‌رو است كه جامعه حسابداران رسمی ایران به عنوان مجموعه‌ای از فعالان و متخصصان امین و كارآمد حرفه حسابداری و حسابرسی، نقشی اساسی در جلب مشاركت و سرمایه‌گذاری مردم و بنگاه‌ها در فعالیت‌های اقتصادی و فرآیند بازار پول و سرمایه و همچنین حركت بنگاه‌های اقتصادی كشور به سمت جهانی شدن و محاوره اقتصادی شفاف، قابل درك و صحیح دارند.
در این بین شورای عالی جامعه حسابداران رسمی به عنوان اصلی‌ترین ركن جامعه از جایگاه حساس و ویژه‌ای برخوردار است و به همین مناسبت در شرایط كنونی، لازم است، افرادی كه عهده‌دار این مسوولیت می‌شوند، ضمن هدف قرار دادن اعتلای حرفه حسابداری و حسابرسی از ویژگی‌های ذیل نیز برخوردار باشند:
۱) اعضای شورا باید تثبیت موقعیت و جایگاه قانونی و حرفه‌ای جامعه را بر خود فرض دانسته و در این راه كوشا باشند.
۲) از توانایی و قابلیت‌های لازم برای ایجاد تعامل سازنده و موثر با مراجع و نهادهای تصمیم‌گیر در دولت برخوردار باشند.
۳) آشنایی با موقعیت و جایگاه نهادهای حرفه‌ای حسابداری و حسابرسی معتبر در كشورهای توسعه‌یافته و نهادهای بین‌المللی حرفه‌ای و برقراری ارتباط با این نهادها.
۴) هدف قرار دادن اعتلای موقعیت و جایگاه جامعه حسابداران رسمی ایران نه تنها به عنوان یك نهاد حرفه‌ای قابل‌اعتماد در كشور بلكه به عنوان یك نهاد حرفه‌ای معتبر در مراجع و نهادهای حقوقی و بین‌المللی.
۵) اولویت دادن منافع عمومی جامعه به منافع فردی و گروهی.
۶) اعضای شورا باید خو را موظف به پاسخگویی در مقابل جامعه بدانند- لازم است شورای عالی جامعه در طول دوره تصدی خود و در پایان هر یك سال، گزارشی از عملكرد و برنامه‌های خود را به اطلاع كلیه اعضای جامعه برسانند و در پایان دوره تصدی نیز، گزارش كاملی از عملكرد سه ساله خود را در مجمع عمومی و قبل از برگزاری انتخابات، اعضای جدید ارائه كند. در این مجمع لازم است، قبل از برگزاری انتخابات گزارش و برنامه‌های پیشنهادی آن برای آینده به مجمع ارائه و به سوالات اعضا پاسخ داده شود.
از اهم برنامه‌های شورای عالی می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:
۱) جلب مشاركت كلیه اعضای جامعه در تصمیم‌سازی‌های شورا و ایجاد امكان بهره‌گیری از نظرات آنان به گونه‌ای كه امكان ارتباط مستمر با نهاد جامعه و به خصوص با كمیته‌های تخصصی فراهم شود.
۲) برنامه‌ریزی برای اطلاع‌رسانی به عموم مردم به منظور ارتقای آگاهی و شناخت عمومی جامعه از حرفه حسابداری و حسابرسی و نقش و اهمیت كار حسابداران رسمی تا جایی كه ضرورت مراجعه به حسابداران رسمی به صورت یك فرهنگ عمومی درآید. این امر باید به عنوان یك اقدام مستمر و به شیوه‌های مناسب و با استفاده از ابزار و تكنولوژی روز به مورد اجرا گذارده شود.
۳) برقراری ارتباط و تعامل سازنده و موثر با مراجع و نهادهای تصمیم‌گیر دولت به منظور اعتلا و تثبیت موقعیت و جایگاه قانونی و ایجاد امكان حضور فعال جامعه حسابداران رسمی در عرصه‌های گوناگون تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌های اقتصادی دولت، از جمله:
▪ در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دولت به بخش‌ غیردولتی به عنوان عنصر كارشناسی و معتمد مردم كه به گزارش‌های مالی واحدها اعتبار می‌بخشد و مردم با اطمینان به این اعتباردهی در فرآیند برنامه‌های خصوصی‌سازی مشاركت خواهند داشت.
▪ در انجام حسابرسی مالیاتی كه جامعه حسابداران رسمی از جایگاه بالایی برخوردار بوده و مرجع تشخیص و تعیین مالیات به عنوان یكی از مهم‌ترین ابزارهای حكومتی شناخته شده است.
▪ الزام انجام دستگاه‌های دولتی و بانك‌ها به رعایت مقررات مربوط به پذیرش صورت‌های مالی اشخاص به شرط رسیدگی توسط حسابداران رسمی
۴) برقراری ارتباط با مجامع حرفه‌ای و تخصصی بین‌المللی و برنامه‌ریزی برای حضور در همایش‌های حرفه‌ای بین‌المللی- لازم است تمهیداتی اتخاذ شود كه زمینه حضور كلیه اعضای علاقه‌مند و حائز شرایط جامعه در اینگونه همایش‌ها فراهم شود.
۵) برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش‌های تخصصی به منظور ارائه آخرین دستاوردهای دانش حرفه‌ای و اشاعه فراگیر كردن معیارها و مبانی حسابداری و حسابرسی روز.
۶) همكاری، مشاركت و سرمایه‌گذاری در مراكز تحقیقاتی و آموزشی به منظور تحقیق و توسعه در فنون حسابداری و حسابرسی و به‌كارگیری تكنولوژی روز حسابرسی دنیا و ساماندهی علمی و توسعه فنون و شاخه‌های نوین حسابداری در كشور.
۷) طرح‌ریزی و استقرار نظام مناسب برای تعیین تعرفه‌ها و بستری مناسب برای ایجاد فضای رقابتی سالم و درخور حرفه به گونه‌ای كه از یك‌طرف ضمن حمایت‌های لازم از اعضای جامعه، حقوق و منزلت اعضا را حفظ و از طرف دیگر زمینه رقابت سالم و درخور حرفه‌ای به گونه‌ای كه از یك طرف ضمن حمایت‌های لازم از اعضای جامعه، حقوق و منزلت اعضا را حفظ و از طرف دیگر زمینه رقابت بر سر قیمت را تا سرحد امكان منتفی سازد.
۸) تبلیغ و اشاعه فرهنگ حسابدهی و حسابرسی و ترویج شرایطی كه زمینه‌ساز الزام دستگاه‌های دولتی و بنگاه‌های اقتصادی به انجام حسابرسی صورت‌های مالی واحدهایشان باشد.
۹) برنامه‌ریزی برای حمایت از اعضای جامعه به منظور تقویت و توسعه گستره فعالیت‌های حرفه‌ای آنها و ایجاد اطمینان برای تداوم فعالیت.
۱۰) ساماندهی فعالیت‌های حرفه‌ای شاغلان انفرادی عضو جامعه حسابداران رسمی به منظور حمایت و پشتیبانی‌های لازم و پیشبرد
امور آنها.
۱۱) تقویت نظارت بر عملكرد موسسات حسابرسی و حسابداران رسمی عضو جامعه به منظور حفظ توان علمی و اجرایی و ارتقای رفتار شایسته اخلاقی حسابداران رسمی و صیانت از منزلت و جایگاه و اعتبار جامعه.
۱۲) پیگیری انجام اصلاحات اساسنامه جامعه حسابداران رسمی با تاكید بر موقعیت جامعه به عنوان یك نهاد خودانتظام و تعیین «مجمع عمومی‌جامعه» متشكل از كلیه اعضا به عنوان بالاترین ركن جامعه.
عیسی شهسوار خجسته
عضو انجمن حسابداران رسمی ایران
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید