جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


استنسیل؛ تزئین سریع دیوار


استنسیل؛ تزئین سریع دیوار
یکی از روش های بسیار ساده و مقرون به صرفه برای آراستن دیوارهای منزل استفاده از طرح های استنسیل است. با این روش نه تنها دیوارها بلکه سطوح دیگری مانند درهای ورودی، کمدهای دیواری، کابینت های آشپزخانه، کاشی های حمام و دستشویی و کف های چوبی و حتی میزها و برخی دیگر از اشیای منزل را نیز می توان زینت بخشید.
امروزه طرح های استنسیل متنوعی به صورت آماده قابل خریداری و تهیه هستند اما بریدن طرح های خاص دلخواه یا طرح های برگرفته از طرح مبلمان و پرده های اتاق نیز عملی و آسان است و شما می توانید به راحتی طرح مورد نظر خود را به صورت استنسیل بریده و آماده کنید. اگر طرح مورد پسندتان را در میان استنسیل های آماده پیدا نکردید یا قصد دارید طرح خاصی را از میان طرح ها و اشکال به کار رفته در مبلمان اتاق روی دیوار اجرا کنید، می توانید به وسیله یک کاتر تیز و یک قطعه طلق استنسیل آن را بسازید. برای این کار به یک کاتر تیز، یک قطعه طلق روغنی، یک قطعه کاغذ کاربنی و مقداری کاغذ الگوی شفاف نیاز دارید.
ابتدا طرح مورد نظر را روی کاغذ الگو کپی کنید. سپس آن را روی طلق قرار داده کاغذ کاربنی را در میان طلق و کاغذ الگو بگذارید. بهتر است گوشه های کاغذ الگوی حامل طرح را با چسب نواری روی طلق بچسبانید تا هنگام انتقال طرح به طلق کاغذ حرکت نکند و طرح جابه جا نشود. با کشیدن یک مداد یا خودکار روی خطوط، طرح آن را به طلق منتقل کنید. طرح هایی که برای استنسیل در نظر می گیرید باید به شکلی باشند که همیشه فاصله کافی در میان قسمت های بریده شده استنسیل باقی بماند.پس از انتقال طرح روی طلق با استفاده از کاتر با دقت قسمت هایی از طرح باید رنگ زده شوند را بریده و از صفحه طلق جدا کنید.
ابتدا قسمت های کوچک تر و ظریف تر طرح را ببرید و سپس روی قسمت های بزرگتر طرح که باید بریده شوند کار کنید، در گوشه ها و زوایای طرح به جای چرخاندن کاتر، طلق را بچرخانید و دقت کنید فواصل میان بخش هایی که خالی می کنید بریده نشوند. اگر طرح مورد نظر شما از چند رنگ تشکیل شده، برای هر یک از رنگ ها یک استنسیل جداگانه آماده کنید.
به این ترتیب که به تعداد رنگ های به کار رفته در طرح خود صفحات طلق در نظر بگیرید و طرح مورد نظر را بر روی آنها منتقل کنید سپس در هر یک فقط بخش هایی که با یک رنگ خاص رنگ آمیزی می شوند را بریده و جدا کنید. ابتدا یکی از بخش های طرح را که با یک رنگ، رنگ آمیزی می شود بر روی دیوار استنسیل کنید و پس از خشک شدن آن یک بار دیگر و با طلق دیگر بخش های بعدی طرح را با رنگ دوم رنگ کنید و به همین ترتیب ادامه دهید تا طرح کامل شود و تمام رنگ های آن روی دیوار منتقل شده باشد.
برای اجرای یک حاشیه از طرح های استنسیل روی دیوار پس از آماده شدن طلق ابتدا جای مورد نظر برای اجرای طرح را روی دیوار مشخص و علامت گذاری کنید تا حاشیه در یک خط کاملاً صاف و افقی و موازی با خطوط اتصال دیوارها با سقف و زمین باشد. از یک گوشه دیوار شروع کنید و با استفاده از چسب های نواری کاغذی که به رنگ زمینه دیوار آسیب نمی رسانند طلق را در امتداد مسیر علامت گذاری شده روی دیوار بچسبانید.
بهترین و مناسب ترین رنگ برای استنسیل، رنگ های لاتکس هستند. مقداری از رنگ را در یک بشقاب کوچک بریزید و سپس سر قلم موی استنسیل را که قلمی با سر گرد و مدور است در رنگ فرو ببرید. ابتدا با قلم مو چند ضربه روی یک قطعه کاغذ باطله بزنید تا رنگ اضافی قلم گرفته شود و سپس با قلم مو قسمت های خالی شده در طلق را رنگ کنید.
پس از رنگ کردن تمام قسمت های خالی شده طلق آن را با دقت و به آرامی از دیوار جدا کنید. دو طرف طلق را با یک قطعه دستمال پارچه ای تمیز کنید تا رنگ های اضافی که روی طلق مانده پاک شوند و سپس دوباره آن را در امتداد قسمت های رنگ شده به دیوار بچسبانید و به همان ترتیب بخش های خالی شده طلق را رنگ کنید.
حاشیه های استنسیل را می توانید در قسمت های مختلفی از دیوار اجرا کنید؛ در قسمت بالای دیوار بلافاصله زیر محل تلاقی دیوار با سقف حدود ۳۰ سانتی متر پایین تر از سقف در وسط یا یک سوم ارتفاع دیوار یا در قسمت پایین دیوار بلافاصله قبل از محل تلاقی دیوار با زمین. همچنین از این حاشیه ها برای تزئین دور شومینه و قاب پنجره ها و درها نیز می توان سود برد.
برای تزئین درها، کابینت ها و مبلمان چوبی با طرح های استنسیل روش کار مانند اجرای استنسیل روی دیوار است اما به جای رنگ های لاتکس از رنگ های آکریلیک استفاده می شود. برای تسریع کار می توانید از رنگ های اسپری نیز استفاده کنید، اما نتیجه کار با قلم مو معمولاً تمیزتر و زیباتر است.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید