چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


اتاقی برای خیال پردازی


اتاقی برای خیال پردازی
اتاق خواب یک کودک اغلب فضایی پر از رنگ و طرح های فانتزی و درخشان است. این اتاق که کودک در آن رشد می کند و به سوی بزرگسالی حرکت می کند بخشی از خاطرات کودکی او را به خود اختصاص خواهد داد.
با کم جمعیت شدن خانواده ها در عصر ما معمولاً هر کودک صاحب اتاق اختصاصی خود است یا دو کودک دارای اتاقی مشترک هستند از این رو اتاق خواب کودکان فضایی خصوصی برای آنها محسوب می شود که علاوه بر جای خوابیدن در سال های کودکی به عنوان فضای بازی و مطالعه و انجام تکالیف مورد استفاده قرار می گیرد و در نوجوانی پذیرایی از دوستان هم سن و سال نیز بر کارکردهای آن افزوده می شود.
بسیاری از مردم معتقدند دکوراسیون اتاق یک کودک حتی می تواند از کاربردهای آموزشی و پرورشی برخوردار باشد. به عنوان مثال استفاده از رنگ های درخشان و زنده و فرم های جذاب برای اتاق کودکان زیر دو سال می تواند محرک خوبی برای رشد و پرورش حواس مختلف کودک باشد. اگرچه نباید در به کارگیری این محرک ها زیاده روی کرد،برخورداری از اتاق اختصاصی برای یک کودک همچنین می تواند امکان ابراز نظر و اعمال سلیقه را برای او فراهم سازد.
کودکان کوچک تر معمولاً با انتخاب رنگ دیوارها یا طرح کاغذ دیواری، پرده و روتختی اتاقشان می توانند در طراحی دکوراسیون این اتاق سهیم باشند. انتخاب رنگ و طرح متناسب با سن و سال و جنسیت کودک می تواند موجب رضایت خاطر او شود. به طوری که از گذراندن اوقاتش در چنین اتاقی لذت برده و احساس آرامش و راحتی داشته باشد. چنین فضایی برای یک کودک چهارساله دوستدار کارتون با تصاویری از شخصیت های جذاب فیلم های کارتونی مزین شده و برای یک دختر ۹ساله با صورتی ها و طرح های گلدار زیبا آراسته شده است.
مطالعات نشان می دهند آویختن نقاشی های کودکان از دیوارها و به نمایش گذاشتن کاردستی های آنان در ایجاد اعتماد به نفس و باور شخصیتی نسبت به توانایی هایشان بسیار موثر است. بنابراین با طراحی صحیح و حساب شده دکوراسیون اتاق یک کودک می توان علاوه بر رفع نیازهای روزمره مانند تامین جای خواب مناسب و فضای بازی و مطالعه به اهداف آموزشی و پرورشی موثری نیز دست یافت. حتی اگر دو کودک از یک اتاق به صورت مشترک استفاده می کنند با استفاده از رنگ و طرح می توان فضای مخصوص به هر یک را مجزا و جدا کرد.
همچنان که بچه ها رشد کرده و بزرگتر می شوند بر اهمیت فضای اتاق خصوصی آنها افزوده می شود چون در سنین نوجوانی و جوانی این اتاق محلی برای مطالعه جدی تر درس ها و رفت و آمد دوستان آنها خواهد بود که نوجوان ها ترجیح می دهند در اتاق خودشان از آنها پذیرایی کنند. از آنجا که بچه ها به سرعت رشد می کنند و سلیقه و نیازهایشان نیز تغییر می کند اگر می خواهید هر ۴-۳ سال یک بار مجبور به ایجاد تغییرات اساسی در اتاق فرزندتان نباشید از ابتدا با دقت و توجه بیشتری وسایل و لوازم اتاق او را خریداری کنید.
از انتخاب طرح ها و رنگ های خیلی کودکانه برای بچه های دبستانی بپرهیزید چون به سرعت از آن دلزده خواهند شد. بخش های مختلف اتاق فرزندتان را به نوعی طراحی کنید که بتوانید با تغییرات جزیی، حال و هوای فضای اتاق او را تغییر دهید.
به عنوان مثال به جای انتخاب یک کاغذ دیواری با طرح های کارتونی بهتر است از کاغذدیواری هایی که زمینه معمولی تری دارند مثل یک کاغذ دیواری با طرح راه راه استفاده کنید و سپس با نصب تصاویر کارتونی، بادبادک های رنگارنگ یا ابرهای کوچک و بزرگ بر روی آن امکان جدا کردن طرح ها و تغییر آنها را برای خود محفوظ نگاه دارید یا دیوارها را با رنگ ساده مناسبی بپوشانید و سپس با حاشیه های کاغذدیواری که طرح دلخواه کودک را داشته باشند آنها را بیارایید. حاشیه های باریک و پهن با طرح های بسیار متنوعی در بازار وجود دارند که می توانید هر زمان لازم بود آنها را از دیوار جدا کرده و طرح جدیدی را به جای آن نصب کنید. همچنین برای پرده و روتختی اتاق هم که به راحتی قابل تعویض هستند می توانید از طرح هایی مناسب با سن و سلیقه کودک استفاده کنید.
در اتاق کودک می توان از رنگ های شاد و درخشان که شاید در هیچ بخش دیگری از خانه قابل استفاده نباشند سود برد. با افزودن کوسن های رنگارنگ، کلاهک آباژور و چیدن عروسک ها و اسباب بازی های مختلف در گوشه و کنار اتاق، رنگ و طرح های قابل تغییر بیشتری را به نمای اتاق اضافه کنید.
مبلمان و لوازم اتاق کودک را هم می توانید از انواعی که قابل تغییر هستند انتخاب کنید به عنوان مثال این روزها تختخواب هایی در بازار عرضه می شوند که از نوزادی تا نوجوانی قابل استفاده هستند. این تختخواب ها دارای نرده متحرک هستند و قسمت پایین تخت به نحوی طراحی شده که امکان بلندتر کردن طول تخت را فراهم می سازد.
بعضی از وسایل مورد نیاز کودکان را هم می توانید از طریق بازسازی مبلمانی که در منزل دارید تهیه کنید. صندلی ها و میزهای قدیمی را با رنگ های شاد و متناسب با وسایل دیگر کودک رنگ بزنید و آن را با نقاشی های دستی، طرح های استنسیل یا مهر بیارایید.
یکی از مهم ترین نیازها در اتاق یک کودک، فضای کافی برای نگهداری از لوازم و وسایل متعدد و ریز و درشت اوست. همین امر تامین جای کافی و مناسب برای این همه وسیله را به یکی از مشکل ترین مراحل طراحی اتاق کودک تبدیل می کند.
اغلب پدر و مادرها اتاق کوچک تر را به کودک اختصاص می دهند حال اینکه این اتاق کوچک باید هر روز وسایل بیشتری از قبیل اسباب بازی ها، کتاب ها، دیسک ها و ده ها وسیله دیگر را که هر روز بر تعدادشان اضافه می شود در خود جای دهد. به همین دلیل در اتاق یک کودک علاوه بر کمد دیواری طبقه بندی شده و یک دراور چند کشو به فضاهای دیگری مثل کشوی زیر تخت یا طبقات دیواری و جعبه ها یا کیسه های اسباب بازی هم نیاز داریم. اگر فضای کافی برای نگهداری از وسایل متعدد و متنوع کودک در دسترس نباشد خیلی زود اتاق کودک نمای مرتب و منظم خود را از دست داده و دچار به هم ریختگی دائمی می شود.
اما این روزها از آنجا که فضای خانه ها عموماً کوچک تر شده است تولیدکنندگان مبلمان و وسایل منزل، روش های ابتکاری متعددی را برای استفاده چندمنظوره از مبلمان و تعبیه کشوها و گنجه هایی در زیر و کنار مبلمان مختلف یافته اند. به علاوه از فضای موجود مثل فضای داخل یک کمد دیواری هم با تقسیم بندی و قفسه بندی مناسب می توان به بهترین نحو استفاده کرد. نصب طبقات چوبی روی دیوارها می تواند فضای مناسبی برای سروسامان دادن و همچنین به نمایش گذاشتن اسباب بازی های مورد علاقه کودک باشد. به طوری که جایی هم برای نگهداری از آنها فراهم می شود.
با ساخت قفسه های کوچک که خانه های متعددی دارند هم می توانید عروسک ها و اسباب بازی های خیلی کوچکی را که نمای جذابی دارند و اغلب در میان اسباب بازی های بزرگتر کودک گم می شوند به صورت مجموعه یا کلکسیونی نگهداری کنید.
سپیده سلیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید