جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

امنیت نوزاد


اگر شما علاوه بر یک نوزاد، فرزند دیگری دارید که از او بزرگتر است، به او یاد دهید که یک سری محدودیت ها را نسبت به نوزاد رعایت کند و به او بگویید که نوزاد چقدر آسیب پذیر و ناتوان است و باید با او آرام رفتار کند. به چه جاهایی نباید دست بزند و چگونه از خواهر یا برادر خود در مقابل کودکان دیگر مراقبت کند.
کودک سه یا چهار ساله برای فهم خیلی از چیزها هنوز کوچک است. او نمی داند که خوردن شکلات یا آبنبات نوزاد را مانند او خوشحال نمی کند و ممکن است حتی برای جان نوزاد خطر آفرین باشد. بنابراین شما باید تمام نکات ایمنی را به کودک خود تذکر داده و به او بگویید که غذای نوزاد فقط شیر است.
به او یاد دهید که :
۱)- هیچگاه بدون کمک یک بزرگتر نوزاد را بغل نکند و یا تغییر جا ندهد.
۲)- در هنگام خواب روی نوزاد را با پتو نپوشاند و اگر فکر میکند بچه سردش است، شما را باخبر کند.
۳)- به نوزاد هیچ غذایی ندهد و هیچ چیز به دهان او نگذارد.
۴)- قبل از دادن هر نوع اسباب بازی به نوزاد، از شما کسب تکلیف کند.
۵)- قبل از بازی با نوزاد حتماً دستانش را بشوید.
۶)- هیچ چیز روی صورت نوزاد نگذارد.
به خاطر داشته باشید که کودکان زیر هشت سال حتماً باید نشسته نوزاد را بغل کنند و برای اینکار کودک بزرگتر را روی راحتی نشانده و اطراف وی را پر از بالش و کوسن کنید و سپس کودک را به بغل او دهید.
به او تذکر دهید که شکم کودک را زیاد فشار ندهد و در مقابل رفتار کودک عصبانی نشود و شما نیز چانچه کودک بزرگتر نتوانست به درستی کارش را انجام دهد عصبانی نشوید و به هیچوجه به او پرخاش نکنید ، بخصوص در حضور اعضای فامیل یا دیگر افراد ، بلکه دوباره یا حتی برای چندمین بار نحوه صحیح در آغوش گرفتن کودک را به او یاد دهید. او با بغل کردن نوزاد به خوبی می فهمد که نوزاد چقدر ظریف و آسیب پذیر است.


همچنین مشاهده کنید