پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تکراری ترین بازی تاریخ جام ملت های آسیا


تکراری ترین بازی تاریخ جام ملت های آسیا
ایران و كره جنوبی برای چهارمین بار متوالی در مرحله یك چهارم نهایی جام ملت های آسیا به مصاف هم می روند. از سال ۱۹۹۶ كه مرحله حذفی یك چهارم به مسابقات اضافه شد تا امروز یكی از ۴ مسابقه ثابت این مرحله مصاف ایران- كره جنوبی بوده و جالب اینكه هر تیم یكی در میان بازی را برده و امیدواریم كه این روال تكرار نشود، چرا كه این بار نوبت كره جنوبی است!
دیدار ایران- كره جنوبی در تاریخ جام ملت های آسیا بیش از هر مسابقه دیگری تكرار شده است. ۲ قدرت سنتی آسیا ۵ بار در جام ملت های آسیا با هم روبرو شده اند كه سهم ایران ۳ برد و كره جنوبی ۲ برد بوده است. دیدار امروز ششمین رویارویی ۲ تیم است. دیدار عربستان- چین نیز ۴ بار تكرار شده است.
از ۵۳ گلی كه كره جنوبی در جام ملت های آسیا دریافت كرده است، ۱۳ گل آن یا به عبارتی ۲۵ درصد آنها را گلزنان ایرانی وارد دروازه این تیم كرده اند. همچنین از ۴۰ گل خورده ایران در جام ملت ها، ۱۱ گل از مهاجمان كره جنوبی بوده است، یعنی ۲۷ درصد!
ایران تاكنون ۶ بار در جام ملت های آسیا شكست خورده كه ۲ بار آن از كره جنوبی بوده است: در جام ۱۹۸۸ با نتیجه صفر-۳ و در جام ۲۰۰۰ با نتیجه یك-۲. در مقابل از ۱۳ شكست كره جنوبی ۳ بار آن توسط ایران رقم خورده است، با نتایج ۴-۳ و ۶-۲ و ۲- یك.
۲ تیم برای بیست و یكمین بار در طول تاریخ به مصاف هم می روند. در ۲۰ دیدار گذشته سهم هر تیم ۸ برد بوده و ۴ بازی نیز به تساوی انجامیده است. ایران ۲۵ گل و كره جنوبی ۲۹ گل به ثمر رسانده اند. نخستین دیدار ۲ تیم سال ۱۳۳۷ و در بازیهای آسیایی توكیو بود كه كره جنوبی ۵- صفر برنده شد، ضمن آنكه بهترین برد ایران نیز همان ۶-۲ معروف در جام ملت های ۱۹۹۶ بوده است.
علی دایی با ۴ گل و علی كریمی با ۳ گل بهترین گلزنان ایران مقابل كره جنوبی بوده اند. هر ۲ بازیكن در جام ملت های آسیا گل های خود را به این تیم زده اند. كریمی، هاشمیان و عنایتی كه آخرین گل های ایران را مقابل كره جنوبی به ثمررسانده اند در تركیب امروز تیم نیز حاضر هستند.
كره جنوبی پس از پیروزی در بازی دوستانه سال ،۱۳۵۰ به مدت ۱۷ سال در حسرت پیروزی مقابل ایران ماند تا اینكه در جام ملت های ۱۹۸۸ بالاخره با ۳ گل این طلسم را شكست. این باخت سنگین ترین شكست ایران در جام ملت های آسیا بوده است.
مهدی مهدوی كیا كاپیتان تیم ملی كه چهارمین حضورش در جام ملت های آسیا را سپری می كند با حضور در بازی امروز و انجام هفدهمین بازی خود در این جام ركورددار قاره آسیا می شود. این ركورد قبلاً در اختیار علی دایی بود كه كیا در بازی مقابل مالزی با آن برابری كرده بود.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید