چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


چیدمان درست، آرامش را به خانه می آورد


چیدمان درست، آرامش را به خانه می آورد
وسایل زیاد خانه، آپارتمان كوچك، جای محدود و دسترسی آسان به آنچه نیاز داریم، باعث می شود.
نیم نگاهی به گوشه و كنار اتاق و پذیرایی و آشپزخانه بیندازیم، بلكه راه باریكه ای برای جا دادن وسایل مان پیدا كنیم. برخی از اسباب و اثاثیه كهنه و درب و داغان را باید دور بریزیم، اما بعضی از آنها را برای استفاده دوباره باید تعمیر كنیم، برخی از طرح ها و رنگ های اتاق ها را باید عوض كنیم. خلاصه برای راحتی پدر و مادر خانواده و بچه ها می توان خیلی كارها كرد. همیشه هم لازم نیست فكر كنیم فقط یك معمار داخلی یا یك آرشیتكت می تواند با صرف هزینه به ما كمك كند بلكه با دقت و ظرافت و مطالعه و نكته سنجی ها می توان چیدمانی درست، صحیح و راحت از وسایل و لوازم خانه داشت. البته امروزه بازار معماران و طراحان داخلی داغ و پررونق است، بنابراین اگرچه نقش مهمی در چیدمان وسایل خانه دارند اما فقط به شرط داشتن پول كافی می توانید از پیاده كردن طرح ها و ایده های آنها بهره ببرید. در غیر این صورت چندان نگران نباشید. چند توصیه كاربردی و ساده می تواند حلال برخی از مشكلات شما باشد.برای تغییر، خودتان را محدود به روش های معمول نكنید. ابتدا به نحوه چیده شدن وسایل اتاق پذیرایی و خواب با دقت توجه كنید. چیدمان وسایل را طوری تغییر دهید كه از فضا نهایت استفاده را ببرید. مثلاً لازم نیست حتماً میز ناهارخوری وسط اتاق باشد و شما برای یك كتابخانه جایی پیدا نكنید. میز را به گوشه اتاق انتقال دهید و یك جای مناسب برای قفسه كتاب و یك میز و صندلی برای مطالعه فراهم كنید.در ضمن برای مهیا كردن فضای وسیع از تختخواب ها و میز چارپایه كشودار استفاده كنید كه وسایل اضافه و كمتر قابل استفاده را در كشوها جای دهید.
● به نظرات راهگشای خانم ها توجه كنید
یادتان باشد مهمترین نظارت را درباره چیدمان وسایل خانه، خانم ها ارائه می كنند، به فكر اقتصادی و ظریف و دقیق آنها توجه كنید. خانم ها می توانند با هزینه كمتری، زیباترین لوازم و وسایل زینتی را بخرند و جلوه بیشتری به خانه ببخشند. البته باید به راحتی و آسایش آنها نیز توجه كرد. آشپزخانه اپن (OPEN) برای خانه های اروپایی كه اغلب غذای آماده و كم دردسر می خورند، طراحی شده است نه خانه های ایرانی كه در آن آبگوشت و قورمه سبزی بار می گذاریم. بنابراین طراحی و چیدمان خانه و وسایل آن باید برگرفته از فرهنگ خودی باشد.
●به نورپردازی و رنگ آمیزی خانه هم اهمیت دهید
رنگ آمیزی دیوارها باید متناسب با روحیه اعضا، وسایل و اندازه خانه باشد. مثلاً نمی توان آپارتمان كوچك ۴۰ متری را به رنگ قرمز درآورد چرا كه بسیار زود خسته كننده شده و انرژی را از اعضای خانه
می گیرد. لوازم خانه را همرنگ انتخاب نكنید بلكه هماهنگی رنگ را مدنظر قرار دهید.
● چینی های شكسته را دور نریزید
اگر چینی های شكسته را نگه دارید پس از مدتی چند قطعه چینی در طرح ها و رنگ های مختلف خواهید داشت كه می توان از قطعات كوچك و رنگی آنها برای تزئین انواع قاب ها، پایه آباژور، شمعدان، گلدان و آینه استفاده كرد. این امر نشان دهنده ابتكار، خلاقیت و هنر شماست.
● عكس ها را با دقت انتخاب كنید
گوشه و كنار اتاق تان را با عكس بیارایید. اما افراط نكنید. از عكس های خود نیز كمتر استفاده كنید چرا كه در غیر این صورت ناخودآگاه خانه را تبدیل به پرستشگاه خودتان خواهید كرد.
● كمی به هم ریختگی لازم است
هرگز سعی نكنید در تزئین خانه به كمال مطلق برسید. كمی به هم ریختگی خانه شما را زنده جلوه
می دهد.
● جزئیات را دریابید
جزئیات كوچك، تفاوت ایجاد می كنند. رومیزی، زیر بشقابی، گل ها و لوازم روی میز شاید دست و پاگیر به نظر برسد ولی ارزش زحمت دارد.
تزئین حمام و سرویس های بهداشتی با شمع،
نمك های طبی عطرآگین و صابون های خوشبو، زیباتر
می شود.
● اتاق ها را خلوت كنید
اتاق ها را پر از وسیله نكنید. سعی كنید در یك اتاق ساده و خلوت ، غافلگیری های خلاقانه ترتیب دهید.
● ایجاد فضای مخصوص مردانه، آرامش بیشتری به شما هدیه می كند
با یك توافق و مصالحه بین اعضای خانواده می توان بخشی را به مرد خانه تعلق داد. مسلماً اختصاص دادن یك اتاق در خانه كوچك امكانپذیر نیست ولی می توان بخشی از اتاق نشیمن، زیرزمین و یا بخشی از پاركینگ را برای آنها مهیا كرد.استفاده از رنگ های گرم و مبلمان راحت فضایی برای مطالعه و استراحت مردها فراهم
می كند كه این امر در ایجاد آرامش بیشتر در خانه مؤثر خواهد بود.
● موزاییك ها را از یاد نبرید
استفاده از قطعات كوچك و رنگین شیشه، سنگ و كاشی كنار هم (موزاییك) در دیوار و كف خانه به عنوان یك هنر تزئینی زیبایی محیط را چشم نوازتر می كند. در این نقاشی با سنگ، می توان از طرح و حاشیه ساده اما زیباتر بهره گرفت. با توجه به این كه موزاییك در برابر تغییرات محیطی مقاومت دارد از آن درنمای بیرونی نیز می توان استفاده كرد.
● فنگ شویی هم به شما كمك می كند
به كمك فنگ شویی هم می توان فضای داخلی خانه را تغییر داد. یعنی می توان با استفاده از هنر چیدمان، محیط را برای ایجاد تعادل و هماهنگی میان انرژی هایی كه ما را دربرگرفته اند، تغییر داد. آزاد كردن انرژی های راكد در خانه، ما را به احساس آرامش، آسودگی خاطر و اعتماد به نفس بیشتر دعوت می كند. فراهم كردن انرژی بیشتر با اصلاح چیدمان درست وسایل خانه فراهم می شود.
● وسایل اضافی را انبار نكنید
وسایلی را كه مدت هاست بدون استفاده باقی مانده اند و به احتمال زیاد در آینده هم استفاده نخواهند شد، به امید این كه شاید زمانی و روزی به كار آیند، نگه ندارید. لباس، وسایل خانه، اسباب بازی بدون استفاده كودك را دور بریزید و فضا را برای چیدمان وسایل مطابق سلیقه و راحتی خودتان باز كنید.یادتان باشد پس از چیدمان وسایل خانه، مطابق با علاقه اعضای خانواده و برای ایجاد آرامش و انرژی بیشتر در محیط ها، چند شاخه گل طبیعی در معرض دید قرار دهید.
شهناز سلطانی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید