پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


گردشگری جهان درنیمه اول ۲۰۰۷_ ۶ درصد رشد داشت


گردشگری جهان درنیمه اول ۲۰۰۷_ ۶ درصد رشد داشت
براساس اعلام سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل (UNWTO) جذب جهانگردان و گردشگران در سطح جهان در فاصلهء ژانویه تا آوریل ۲۰۰۷ با رسیدن به ۲۵۲ میلیون نفر نسبت به سال گذشته به میزان شش درصد معادل ۱۵ میلیون نفر اضافه شده است.
بر اساس این گزارش، رشد جذب جهانگردان آسیا و منطقهء اقیانوسیه با ۹ درصد افزایش چشمگیرترین رشد را نشان داده است و پس از آن آفریقا و خاورمیانه با هشت درصد و اروپا با شش درصد در رده‌های بعد قرار گرفته‌اند. با وجود آن كه جذب گردشگر قارهء آمریكا از بقیهء مناطق كم‌تر و معادل چهار درصد بوده ولی نسبت به پیش‌بینی قبلی كه این رقم را دو درصد در نظر گرفته بود نشانهء مثبتی از رشد گردشگری در این قاره است.
گرچه این نتایج مربوط به ماه‌های آغازین سال است و جذب گردشگر معمولا در نیم‌كرهء شمالی به طور معمول در نیمهء دوم سال كاهش می‌یابد، سازمان جهانی گردشگری اطمینان دارد كه به شرط عدم ایجاد رویداد غیرمترقبه‌ای رشد پیش‌بینی شدهء ۱۴ درصدی برای كل جهان در سال ۲۰۰۷ به تحقق خواهد پیوست.
فرانچسكو فرانجیالی دبیر كل سازمان جهانی گردشگری گفت: «این رشد قوی اهمیت روزافزون بین گردشگری، تغییرات جوی و فقرزدایی را نشان می‌دهد. رشد مناسب و پایدار در بخش گردشگری باعث تامین كلی صادرات و اشتغال در اقتصاد جهانی به خصوص در كشورهای فقیرتر خواهد شد ولی این اقدام باید_ به طوری جدی و موزون توام با كاهش تولید دی‌اكسیدكربن صنعتی شود. با در نظر داشتن این موازین ما برنامه‌ای را برای جست‌وجوی راه‌ها و ابزار مناسب به منظور توفیق بخش گردشگری در دستیابی به نتیجهء مطلوب در سال‌های آتی طراحی كرده‌ایم. ما انتظار داریم كه این روند با نشست داووس در اكتبر سال جاری همراه با برنامهء محیط زیست سازمان ملل و حمایت مجمع جهانی اقتصاد با جدیت شروع شود.»
● عوامل رشد گردشگری
چند عامل در رشد گردشگری در چهار ماه آغاز سال تاثیر مثبت داشته‌اند و احتمالا در ماه‌های آتی به حفظ آن كمك خواهند كرد.
رشد سرمایه‌های جهانی بدون شك نقش مهمی در این رابطه ایفا كرده است. ایجاد بازارهای جدید و اقتصاد شكوفا به طور كلی و در آسیا به طور خاص باعث حفظ توانایی فوق‌العادهء آن بوده است. در همین حال در قارهء اروپا و به ویژه در آلمان رشد اقتصادی به طور دلگرم‌كننده‌ای رو به افزایش بوده است. با افزایش درآمدهای قابل هزینه و عواملی مانند توسعهء خطوط هوایی ارزان قیمت و در نتیجه امكان مسافرت عدهء بیش‌تری از مردم به نظر می‌رسد گردشگری بین‌المللی سال آینده رشد فراتر از حد پیش‌بینی شده را پیش رو داشته باشد.
فرانجیالی اشاره كرد: «شناخت سهم گردشگری در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال به معنای آن است كه این مساله به طور روز افزونی مورد توجه حكومت‌ها به ویژه در مناطق در حال توسعه قرار گرفته است. افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، بازاریابی، بهبود اقتصادی، توسعهء بازارهای محلی، آزادسازی_ نقل و انتقال هوایی، افزایش همكاری بین‌المللی و رشد همكاری بخش عمومی و خصوصی عوامل اصلی كمك به گسترش صنعت توریسم بوده‌اند.»
گرچه اروپا با رشد شش درصد بالاترین میزان گردشگر و مهم‌ترین مقصد گردشگری شناخته شده و میزان رشد جذب گردشگران در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ در این منطقه از میزان متوسط جهانی خیلی پایین‌تر نبوده است. این رشد در چهار ماه اول سال ۲۰۰۷ حتی اوج بیش‌تری نشان داده كه با تداوم رشد در اقتصاد جهانی همراه بود. در این رشد اقتصاد جهانی، سهم اروپا با بالا بودن میزان تولید ناخالص داخلی در منطقهء‌یورو چشمگیرتر بوده است.
آسیا و منطقهء اقیانوسیه با رشد ۹ درصد بهترین عملكرد منطقه‌ای را در چهار ماه اول سال ۲۰۰۷ در سطح جهان داشته و نقش خود را به عنوان یكی از موتورهای گسترش گردشگری بین‌المللی مستحكم‌تر ساخته است. بالاترین افزایش در جذب گردشگران در جنوب آسیا ۱۲۲ درصد) ذكر شده است درحالی كه جنوب شرق و شمال شرق آسیا با رشد ۹ درصد، رشد مطلوب سال ۲۰۰۶ خود را تداوم بخشیده‌اند. فقط منطقهء اقیانوسیه با رشد دو درصدی از قافلهء جهانی عقب مانده است.
قارهء آمریكا با رشد چهار درصد و افزایشی دو برابر نسبت به سال گذشته، سال ۲۰۰۷ را آغاز كرد. این منطقه از درخشش گردشگری در آمریكای مركزی با رشد هفت درصد و آمریكای جنوبی با رشد ۹ درصد بهره‌مند شد. آمریكای شمالی با رشد چهار درصد نسبت به سال قبل كه این میزان فقط یك درصد بود وضعیت مطلوب‌تری را به نمایش گذاشت، البته این روند عمومیت كافی نداشت. منطقهء كارائیب با رشد منفی دو درصد تنها منطقه‌ای از جهان بوده است كه در چهار ماه نخستین سال ۲۰۰۷ كاهش جذب گردشگر داشته كه نشانگر تاثیر كاهش جذب گردشگر از ایالات متحده به بسیاری از مقصدهای منطقه است.
نتایج ابتدایی مربوط به چهار ماه آغاز سال ۲۰۰۷ نشانگر افزایش بیش از حد پیش‌بینی ورود گردشگر بین‌المللی به خاورمیانه است. افزایش هشت درصد نسبت به رقم مشابه سال ۲۰۰۶ یعنی شش درصد رشد مطلوبی را نشان می‌دهد. مناطقی مانند مصر با رشد ۱۴ درصد افزایش غیرقابل تصوری داشته است. با وجود این ممكن است به علت محدودیت اطلاعات در دسترس، نتایج نهایی با اعداد اعلام شده متفاوت باشد.
آفریقا با رشد هشت درصد، روند جذب گردشگر خود را همچنان در سال ۲۰۰۷ ادامه داده، گرچه نسبت به رشد ۱۰ درصدی سال ۲۰۰۶ قدری با كاهش همراه بوده است. دورنمای كوتاه‌مدت گردشگری در این قاره روند رو به رشدی را نشان می‌دهد به خصوص در آفریقای زیر صحرا رشد امیدواركننده‌ای به چشم می‌خورد و با تاكید روزافزون بر منابع انسانی و توسعهء محصولات گردشگری می‌تواند مشاركت بیش‌تری در فقرزدایی به عهده داشته باشد.
● دورنمای گردشگری
بررسی‌های گروه كارشناسان سازمان جهانی گردشگری با توجه به آمارهای موجود از سپتامبر ۲۰۰۴ كه یكی از سال‌های شاخص جذب گردشگر بوده حاكی از آن است كه چشم‌انداز گردشگری بسیار امیدواركننده به نظر می‌رسد. با پیش‌بینی رشد اقتصادی پنج درصدی برای سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ كه برای پنجمین سال متوالی بالاتر از حد متوسط پیش‌بینی شدهء درازمدت است، رفاه اقتصادی بدون شك یكی از دلایل این چشم‌انداز امیدواركننده بوده است.
اروپا و آمریكای شمالی به فصل اوج گردشگری خود نزدیك می‌شوند و همین امر باعث تقویت خوش‌بینی در زمینهء رشد گردشگری می‌شود. فقط با در نظر گرفتن چشم‌انداز جاری اقتصاد اروپا و جهان و بدون توجه به اشتیاق گردشگران برای مسافرت دلیلی برای كاهش چشمگیر رشد گردشگر بین‌المللی به مقصد اروپا در چند ماه آینده وجود ندارد. نگرانی منطقه كارائیب و بخش‌هایی از آمریكای شمالی راجع به فصل توفانی ۲۰۰۷ و نیز عدم اعتماد به طرح رشد گردشگری در نیم‌كرهء غربی قابل درك است. در آسیا و منطقهء اقیانوسیه دورنمای چهار ماه آینده مطلوب _به نظر می‌رسد. دورنمای كوتاه‌مدت گردشگری برای آفریقا روندی رو به رشد را نشان می‌دهد، درحالی كه در خاورمیانه برحسب منطقه به شدت متغیر است. گرچه خاورمیانه دچار تنش‌های فراوان است، این منطقه برحسب آمارهای سال ۲۰۰۶ و چهارماههء نخست ۲۰۰۷ در مقصدهایی مانند مصر، اردن و یا كشورهای حاشیهء خلیج‌فارس رشد چشمگیری در جذب گردشگر نشان داده است.
مترجم: مرضیه خادم شریف
منبع: UNWTO.ORG
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید