پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

سوپر استارهای لالیگا و لشمپیونه در جزیره مه آلود!


سوپر استارهای لالیگا و لشمپیونه در جزیره مه آلود!
● نگاهی به دو انتقال پرسر و صدای لیگ برتر
فصل نقل و انتقالات لیگ برتر انگلستان زودتر از تمام لیگهای اروپایی شروع شد و حالا كه باشگاههای اسپانیایی و ایتالیایی دارند روی لیست خریدهایشان فكر می كنند، فوتبال بریتانیا حسابی شلوغ شده و كم كم سبد خرید باشگاهها دارد لبریز می شود. اما طی یكی دو هفته گذشته، دو نقل و انتقال مثل بمب در اروپا سر و صدا كرد. آمدن فرناندو تورس اسپانیایی به بندر آنفیلد و تمام شدن قصه فلورنت مالودای فرانسوی با استمفورد بریجی ها.
● ستاره گلزن اما پر حاشیه!
تابستان پیش را به یاد بیاورید. جایی كه رئالی ها خودشان را كشتند تا كاپیتان جوان و مرد همه كاره رقیب همشهری را به اردوگاه خود بیاورند. كالدرون و كاپلو حتی مبالغ نجومی را برای این انتقال مطرح نمودند، اما سران اتلتیكومادرید به هیچ وجه حاضر نبودند ستاره بی چون و چرایشان را به برنابئو بفرستند. تورس همان جا قراردادش را با راه راههای قرمز و سفید پایتخت تمدید كرد و گفت، نه تنها به رئال نمی رود بلكه حالا حالاها با اتلتیكو می ماند.
اما این ماندن فقط یك فصل طول كشید؛ چون از اواخر فصل رایزنیها برای اضافه شدن یك اسپانیایی دیگر به جمع ماتادورهای لیورپولی آغاز شده بود. رافا بنیتس كه متخصص جمع كردن ستاره های اسپانیایی و آوردنشان به آنفیلد است (كاری كه تخصص ونگر برای فرانسویها و ون گال برای هلندیها بود و هست) می دانست كه هیچ مهاجمی نمی تواند مثل تورس گلزن مشكلات خط حمله اش را حل كند. اما یك مشكل وجود داشت و اینكه سران اتلتیكو برای از دست ندادن او مبلغ بسیار بالایی طلب كردند.
چانه زنیها هم فقط مقداری از مبلغ را كم كرد و قیمت نقل و انتقال تورس زیر ۲۷ میلیون پوند نیامد. و البته كه در تاریخ باشگاه لیورپول چنین رقمهایی غیرقابل باور بود. اما شانس بنیتس زده بود كه مالكان آمریكایی تازه وارد باشگاه اولاً به او كاملاً اطمینان داشتند و در درجه دوم پول خوبی برای خرید بازیكن كنار گذاشته بودند. برای همین بیش از نیمی از این مبلغ به فرناندو تورس تعلق گرفت و او با عنوان گرانترین خرید لیورپولی ها در تاریخ انگلستان پا به جزیره گذاشت.
اینكه جرج ژیلت و تام هیكس سركیسه را این چنین شل كرده اند، نشان می دهد آنها قصد دارند در بدو ورود طلسم ۱۷ ساله قهرمان نشدن لیورپول را بشكنند. كاری كه ابراموویچ با چلسی و گلیزر با منچستریونایتد كرد و حالا واقعاً شاید نوبت این دو آمریكایی آخر پول باشد كه رؤیای آنفیلدی ها را به حقیقت پیوند دهند. هر چند مربی اسپانیایی با این تیم قهرمان چمپیونزلیگ شده، اما برای هواداران آنفیلد اینكه ۱۷ سال دستشان از قهرمانی لیگ برتر دور بوده و در این مدت از آرسنال و منچستر تا چلسی و بلكبرن روی دستشان بلند شده اند، دیگر قابل تحمل نیست.
اما آیا تورس همان مهره گمشده لیورپولی هاست؟ به نظر باید به این پرسش پاسخ مثبت داد. آنها كه با بازیهای بی نظیر او در مادرید آشنایند، با توجه به سبكی كه بنیتس در لیورپول ارائه می دهد و تواناییهای فردی تورس، پیش بینی می كنند او نه تنها بهترین لیورپولی، بلكه یكی از برترینهای فصل لیگ برتر می شود. نگاهی به كارنامه و سوابق او نشان می دهد بنیتس پولها را دور نریخته است.
فرناندو تورس (متولد مارس ۱۹۸۴) جوانترین بازیكن تاریخ باشگاه اتلتیكومادرید (۱۶ سالگی اولین بازی اش را مقابل آلباسته انجام داد) و جوانترین كاپیتان تاریخ آنهاست (در ۱۹ سالگی بازوبند كاپیتانی را بست) به شخصه به یاد نمی آورم كه بازیكنی طی دو سه دهه اخیر در سن زیر ۲۰ سال كاپیتان شده باشد، اما تورس آن قدر نمایشهای خیره كننده ای ارائه كرد و آنچنان قدرت رهبری اش بالا بود كه هیچ كس به این انتخاب اعتراضی نداشت. او ۲۱۴ بار با پیراهن اتلتیكومادرید به میدان رفته كه ثمره اش ۸۴ گل بوده است.
با توجه به اینكه بدانیم او مهاجم صرف نیست و پست تخصصی اش هافبك هجومی است، این تعداد گل بسیار عالی به نظر می رسد. وی همچنین در ۴۰ دیدار تیم ملی اسپانیا ۱۴ گل به ثمر رسانده است و تا قبل از ورود به جزیره محبوبترین بازیكن اتلتیكو و یكی از ۵ بازیكن سرشناس و دوست داشتنی اسپانیا بوده است.
حالا باید دید سرنوشت فرناندو تورس مثل فرناندوی دیگر لیورپول (مورینتس) می شود و آینده فوتبالی اش تباه! و یا او مایكل اوون جدید باشگاه نام می گیرد؟! فراموش نكرده ایم و نمی كنیم كه او آن چنان با حاشیه درآمیخته كه جدا كردن تورس و حاشیه ها از هم تقریباً غیرممكن است.
● تكمیل مثلث خطرناك چلسی
وقتی خوزه مورینیو مطمئن شد كه جایش روی كرسی مربیگری چلسی محفوظ است و خبری از گاس هیدینگ و مارچلو لیپی نخواهد بود، خریدهایش را یكی یكی شروع كرد. البته شك نكنید كه او خیلی محتاط تر عمل می كند تا مثل فصل پیش به خاطر به تور انداختن شوچنكو و بالاك با باران تند انتقادات مواجه نشود. برای همین فعلاً به سراغ سوپر استارها نرفته و سعی كرده خوبهای بی حاشیه را جمع و جور كند.
در این میان چه كسی بهتر از برترین بازیكن لیگ فرانسه؟!
بله، فلورنت مالودا جزو همان طلایی های لشمپیون لیگ است كه طی این چند سال با لیون در فوتبال فرانسه یكه تازی می كردند. جالب نیست كه مالودا در چهار قهرمانی از ۶ قهرمانی پیاپی لیون حضور داشته و در دو تای آخر نقش پررنگی ایفا كرده است؟ البته اینكه تور مورینیو همیشه در لشمپیون لیگ پهن است، شكی وجود ندارد. قبلاً هم دو بازیكن طلایی از لیگ فرانسه راهی چلسی شده بودند؛ دیدیه دروگبا و مایكل اسین و حالا پیش بینی می شود مالودا هم مثل رفقای قدیمی اش روزهای خوبی را در استمفوردبریج داشته باشد.
برای همین هم هست در این روزهایی كه ابراموویچ دیگر مثل گذشته ولخرجی نمی كند، سران لندنی موافقت كرده اند ۵/۱۳ میلیون پوند برای این ملی پوش فرانسوی بدهند.
مالودا در تست پزشكی چلسی شركت كرد و پس از قبولی، از لندن یك راست به ایالات متحده رفت تا به اردوی آبی پوشان در ینگه دنیا بپیوندد.
بد نیست بدانید مالودا یكی دیگر از نسل فوتبالیستهای خیابانی آفریقاست. همان سیاهپوستانی كه به خاطر عدم امكانات و فقر، در كوچه پس كوچه ها دنبال توپ می دویدند. فلورانت مالودا تا ۱۶ سالگی در گینه فرانسوی (كشور محل تولدش) با چهار تا سنگ و یك توپ چهل تكه! فوتبال می زد تا اینكه بازیكن یاب های فرانسوی او را پسندیدند و از سال ۱۹۹۶ در لیگ ۳ و اندكی بعد در لیگ ۲ فرانسه توپ زد. سال ۲۰۰۰ راهی گنگان در لیگ یك لشمپیونه شد و توانست با بازیهای خوبش در جناح چپ همه را متوجه خود كند.
در آن تیم مالودا با دروگبا همبازی بود و در ۹۲ بازی ۱۵ گل به ثمر رساند. سال ۲۰۰۳ لیون، قهرمان فرانسه، او را به خدمت گرفت و سال بعدش اولین قهرمانی اش را به دست آورد و اولین بازی ملی اش را برابر لهستان انجام داد. اوج دوران فوتبالی او فصل پیش بود كه بهترین بازیكن لیگ فرانسه شد و البته در فینال جام جهانی ۲۰۰۶ نیز حاضر بود.
به هر حال خیلی ها پیوستن مالودا به چلسی را تكمیل مثلث رفقای سابق می دانند. به نظر دیدار دوباره اسین و دروگبا و مالودا، مثلث خطرناك سیاه لیگ برتر انگلستان را ایجاد می كند و زنگ خطر را برای حریفان به صدا درمی آورد.
وحید ضرابی نسب
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید