شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بازی شروع شد


بازی شروع شد
اكثر مربیان برای رسیدن به مراحل بالاتر برای خود استراتژی خاصی دارند و این نكته را می توان برای كادر فنی تیم ملی كشورمان هم قائل بود. حالا ما به عنوان سرگروه در مالزی مانده و منتظر بازی با كره جنوبی هستیم. از نظر جدول و نتیجه ما بهترین جایگاه را كسب كرده ایم اما از نظر غنای بازی و كیفیت كار تا چه حد می توان برای گذر از این مرحله برای تیم ملی شانس عبور از كره و حضور در جمع ۴ تیم برتر آسیا را قائل شد؟
بدون شك كره جنوبی هم مثل ما و تا حدودی بدتر از ما به مرحله بعد رسیده، آنها شوك لازم را به خود دیده اند و حالا با هوشیاری و بیداری كامل منتظر مصاف با ما هستند.
اكثر پیش بینی ها درست از آب درآمده و تیم هایی در دور یك چهارم حاضر هستند كه از قبل انتظارش می رفت.
نكته ای كه در این میان قابل ذكر است اینكه مربیان كره جنوبی ۲۷۰ دقیقه فوتبال ما را در مالزی زیرنظر داشته و به شناخت كافی از نقاط قوت و ضعف ما رسیده اند. همین پوئن و امكان هم برای گروه آنالیزور تیم ملی كشورمان وجود داشته و حالا باید دید كه در بحث شناخت از حریف و آنالیز كردن آن مردان روی نیمكت كدامیك از این ۲ تیم بهتر عمل می كنند.
ما هر اندازه كه به داشته ها و ستاره های خود متكی باشیم باز هم نباید از بحث شناخت از حریف غافل شویم. كره یك تیم سرعتی است كه فوتبال را منظم بازی كرده و با فوتبال پیشرفته دنیا آشنایی كامل دارد، ما اگر بخواهیم مثل ۳ بازی گذشته مقابل آنها ظاهر شویم مطمئناً به بن بست خواهیم خورد.
با كند كردن آهنگ بازی و گرفتن سرعت آنها باید منتظر فرصت ها باشیم و در واقع مثل اكثر دیدارهای ما مقابل كره جنوبی تیمی موفق خواهد بود كه بتواند میانه میدان را مال خود كند.
در ۳ دیدار گذشته خط میانی ما كند حركت كرده و در تصمیم گیری های خود نیز با مكث بیش از اندازه ظاهر شده است.
اصرار به حمل توپ و متكی بودن به كارهای انفرادی در مقابل حریف سرعتی برای ما دردسرساز خواهد بود، هر چند به این نقیصه ضعف گل نزدن مهاجمان تیم ملی در ۳ دیدار گذشته را نیز باید اضافه كنید.
تیم ملی كشورمان اگر می خواهد در مقابل كره برنده باشد باید در چینش خط دفاع هم تجدید نظر كند، حضور یك مدافع به عنوان سوییپر برای پوشش دادن به عمق دفاع ضروری به نظر می رسد، چرا كه دیروز در مقابل مالزی به عنوان ضعیف ترین تیم گروه هم ما در یك یا ۲ صحنه ناهماهنگی را در این خط دیدیم و آنچه مسلم است اینكه در دور یك چهارم آن هم در مقابل حریفی كاملاً حرفه ای به نام كره حق اشتباه نداریم و اگر بخواهیم مثل دیدار مقابل ازبكستان و چین در نیمه دوم به فكر جبران اشتباه و تغییر نتیجه باشیم به مراتب كار دشوارتر خواهد شد. در مقابل كره باید اولین حربه و تاكتیك تیم ملی این باشد كه گل نخورده و منتظر اشتباه حریف باشد و باز ذكر این نكته ضروری است كه كره دیگر مالزی، چین و ازبكستان نیست كه در طول ۹۰ دقیقه به دفعات مرتكب اشتباه شوند.
همانطور كه نام كره جنوبی برای ما انگیزه، دلهره و حساسیت را در پی دارد برای حریف هم همین نگاه جاری است. هم كره و هم تیم ملی كشورمان با چهره ای متفاوت از نظر دوندگی، جنگندگی و نوع بازی مقابل هم ظاهر خواهند شد. اگر تیم ملی به ویژه لژیونرهایش بیش از ۳ دیدار گذشته در خدمت كار گروهی باشند، می توان به شكست دادن كره امیدوار بود.امید این است كه در تقابل اندیشه های ۲ نیمكت ما كم نیاورده و در نظم داخل زمین هم بهتر از ۳ دیدار گذشته ظاهر شویم.
علی قراخانلو
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید