پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

هیچ کس «استرالیای آسیایی» را دوست ندارد


هیچ کس «استرالیای  آسیایی» را دوست ندارد
این روزها خبرهای جالبی از اردوی استرالیا در ویتنام به گوش نمی رسد. هر چند «كانگوروها» به جمع ۸ تیم برتر آسیا در جام ملت ها راه پیدا كرده اند اما هیچ كس از شیوه بازی آنها راضی نیست؛ نه مربی، نه بازیكنان، نه فدراسیون و نه تماشاگران.
انتظار از تیمی كه در جام جهانی آلمان بازیهای درخشانی به نمایش گذاشت و به دور بعد صعود كرد، بیشتر از اینها است. بازی درخشان و تساوی شگفت آور مقابل برزیل كجا و تساوی با تیم درجه دوم عمان كجا! پیروزی بر ژاپن ۲۰۰۶ تا شكست مقابل عراق ۲۰۰۷ راه درازی است كه استرالیا در یك سال گذشته طی كرده است. تیم گاس هیدینك با تیم دستیارش گراهام آرنولد، تفاوت های زیادی دارد.
حتی درهم شكستن تایلند میزبان با ۴ گل هم باعث نمی شود مشكلات این تیم را نادیده گرفت. پیش از شروع این رقابت ها، اولین حضور «كانگوروها» در قاره كهن نقل محافل فوتبال بود. همه انتظار داشتند، فوتبال «انگلیسی» استرالیا در آسیا غوغا به پا كند اما این «استرالیای آسیایی» چنگی به دل نمی زند. هنوز راه زیادی تا فینال جام ملت ها باقی است و استرالیا هم به دور بعد راه پیدا كرده اما از اقیانوسیه اخبار چندان خوشایندی برای آرنولد و همكارانش، به گوش نمی رسد. مطبوعات و رسانه های استرالیا، كادر فنی تیم را به شدت مورد انتقاد قرار داده اند و فدراسیون فوتبال را تحت فشار گذاشته اند تا هر چه زودتر و پیش از آنكه برای جام جهانی ۲۰۱۰ دیر بشود، سكان هدایت تیم را به فرد دیگری بسپارند.
در این میان نام دیك ادووكات، همه جا به گوش می رسد و از او به عنوان جانشین آرنولد نام می برند. كار به جایی رسیده كه حتی تونی ویدمار، مدافع سابق استرالیا هم زبان به اعتراض گشوده. به اعتقاد وی ادووكات گزینه مناسبی برای هدایت «كانگوروها» است: «او می تواند انتخاب شایسته ای برای نیمكت تیم باشد.
آنچه كه من در ۲ بازی اول استرالیا در جام ملت های آسیا دیدم حاكی از آن است كه نظم و انسجام در تیم به فراموشی سپرده شده.» ویدمار كه از سال ۹۹ تا ۲۰۰۱ زیر نظر ادووكات در رنجرز، بازی می كرد، به خوبی با خصوصیات این مربی هلندی آشنایی دارد. وی در ادامه افزود: «تیم های تحت فرمان او سازمان یافته هستند و دیسیپلین بالایی دارند و بازیكنانش نه تنها در زمین، بلكه خارج از میدان مسابقه هم طبق دستورات وی رفتار می كنند.
او قوانین خاص خودش را دارد. همه افراد تیم موظف هستند مقررات وی را بی چون و چرا بپذیرند و در این بین كسی مستثنی نیست. بازیكنان باید آنچه را كه او به آنها گوشزد می كند، در تمرینات و در زمین بدون كم و كاست انجام دهند و اگر فردی در اردو برخلاف دستورات او عمل كند، بدون هیچ شك و شبهه ای از تیم كنار گذاشته می شود. این نكته ای است كه تیم فعلی استرالیا به آن نیاز مبرم دارد.
با وجود تمام این شایعات، خود ادووكات ۲ ماه قبل در جمع دوستانش اعلام كرده بود دیگر تمایلی برای حضور در تیم های بزرگ و مهم را ندارد و ترجیح می دهد به استراحت بپردازد. وی در حال حاضر مربی باشگاه «زنیت» سن پترزبورگ روسیه است. از طرفی دیگر رقابت ادووكات و گاس هیدینك برای نشستن روی نیمكت استرالیا، سابقه ای طولانی دارد.
زمانی كه هیدینك در آلمان هدایت استرالیایی ها را برعهده داشت، ادووكات در كره جنوبی همان نقش را ایفا می كرد. شیوه مربیگری این ۲ نفر یكسان است. با توجه به اینكه هیدینك كه پس از جام جهانی از سمت خود بركنار شد، معلوم نیست به چه دلیل فدراسیون فوتبال استرالیا تصمیم دارد بدل او را روی نیمكت بنشاند.
زویا چراغی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید