چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۴ تیم نخست مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا


۴ تیم نخست مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا
مرحله گروهی جام ملت های آسیا در گروه های اول و دوم روز دوشنبه با انجام دیدارهای همزمان به پایان رسید و با حذف تیم های تایلند، عمان، امارات و قطر از دور مسابقات ۴ تیم عراق، استرالیا، ژاپن و ویتنام به مرحله یك چهارم نهایی صعود كردند. در این نوشته تلاش می كنیم این ۴ تیم و عملكردشان در مرحله گروهی را مورد بررسی قرار دهیم.
● عراق
یكی از تیم های همیشه خوب و قدرتمند قاره آسیا بدون شك عراق است؛ فوتبال متفاوت این تیم در مقایسه با كشورهای عربی و جذابیت، سرعت و تكنیك موجود در فوتبال عراق آن را در سطح قاره متمایز كرده است. علاوه بر این، بازی روان به همراه تاكتیك پذیری و قدرت بدنی بالا از خصوصیات بارز و همیشگی فوتبال عراق است كه سبب شده این تیم همواره در قاره كهن مطرح بوده و برای حریفان بزرگ و كوچك این قاره قدرت نمایی كند.
در این دوره جام ملت های آسیا نیز عراق مانند ۳ دوره گذشته به یك چهارم نهایی رسیده و در راه رسیدن به این موفقیت پس از تساوی با تیم میزبان در دیدار افتتاحیه، استرالیای بزرگ و پرستاره را مغلوب كرد و در بازی پایانی هم برابر عمان به تساوی بدون گل رسید. نشات اكرم هافبك خلاق و بازیساز این تیم با گل هایی كه زد و ساخت نقش مهمی در این تیم ایفا كرد. یونس محمود مهاجم و كاپیتان تیم نیز در صعود عراق تأثیر زیادی داشت.
اما از كار ارزشمند ژوروان ویه را مربی برزیلی این تیم كه در فاصله چند ماه مانده به آغاز این رقابت ها برای تصدی این سمت برگزیده شد نباید به سادگی عبور كرد، او بازیكنان این تیم را كه به دلیل مسائل جاری كشورشان شاید از روحیه خوبی برخوردار نباشند، آماده كرده و در این راه زحمات زیادی را متحمل شده است. عراق به این دلیل كه در گروه خود صدرنشین شده در مرحله یك چهارم نهایی نیز بازی خود را در تایلند و در ورزشگاه راجامانگالای بانكوك برابر ویتنام انجام می دهد و با توجه به بازیهای ۲ تیم می توان گفت شاگردان ویه را شاید از همین حالا خود را در جمع ۴ تیم برتر جام ببینند به شرطی كه به بازی خوب خود ادامه دهند.
● استرالیا
میهمان به جام بازگشت، تیمی كه با نمایش ضعیف برابر عمان و كسب یك امتیاز در لحظات پایانی و پس از آن قبول شكست ۳ - یك برابر عراق همه را ناامید كرده بود، در بازی آخر برابر تایلند تلافی كرد و هر چه می توانست به میزبان بخت برگشته گل زد تا این تیم تلاشگر و سختكوش وداعی تلخ با جام داشته باشد.
گراهام آرنولد در ۲ بازی نخست و حتی بازی سوم نشان داد كه دستیار یك مربی بزرگ مانند گاس هیدینك لزوماً مربی بزرگی نمی شود. این همه ستاره رنگارنگ در تركیب زردپوشان اگر تایلند قدرت بیشتری داشت و كمی هم شانس چاشنی كار این تیم می شد الان باید جام را ترك كرده باشند. تیمی كه داعیه قهرمانی اش قبل از آغاز رقابتها همه جا را گرفته بود آنچنان بد و سنگین بازی می كرد كه نمی توان همه را به آب و هوا و شرایط اقلیمی ربط داد.
با نگاهی به فهرست بازیكنان این تیم درمی یابیم كه نام هایی حداقل فراتر از آسیا در این تیم وجود دارد، مارك ویدوكا، هری كیول، مارك برشانو، تیم كاهیل، برت امرتون، مارك شوارتزر و ... همه در این تیم عضویت دارند. به هر حال استرالیا در گروه خود دوم شد و به دور بعد راه یافت و در این مرحله باید با ژاپن دیدار كند كه تشنه انتقام شكست جام جهانی است و فوق العاده خوب و روان بازی می كند. باید دید آیا استرالیای آرنولد فقط مقابل تایلند خوب بازی می كند یا برابر بزرگترهای قاره هم حرفی برای گفتن دارد. از بخت بد این تیم كه در گروه خود دوم شده تازه به آب و هوای تایلند عادت كرده بود كه باید برای حضور در یك چهارم نهایی به ویتنام سفر كند و آن جا نبردی تماشایی با ژاپن داشته باشد.
● ژاپن
بدون شك بهترین و خوش تركیب ترین تیم جام ژاپن است، تیمی كه در طول ۲ دهه اخیر رشد چشمگیری داشته و در حال حاضر بهترین تیم قاره آسیا شناخته می شود و در رنكینگ فیفا نیز این جایگاه را دارد. تیمی كه شاكله آن را لیگ حرفه ای ژاپن با انواع بازیكنان كوچك و بزرگ تشكیل می دهد و البته ۲ لژیونر بسیار خوب و كارآمد. شونسوكه ناكامورا قطعاً یكی از بهترین های حال حاضر آسیاست اگر نگوییم بهترین و نائوهیرو تاكاهارا هم مهاجم فرصت طلب ژاپن است كه در اینتراخت فرانكفورت توپ می زند.
یكدستی و اتحاد میان بازیكنان تیم سبب شده ژاپن در هر بازی بهتر شده و با قدرت تمام به مرحله یك چهارم نهایی گام بگذارد. شاگردان ایویكا اوسیم كه در سطح جهانی مربی شناخته شده و بزرگی به حساب می آید برای كسب سومین عنوان قهرمانی متوالی به این رقابتها گام گذاشته اند و برای رسیدن به این هدف هر تیمی را قربانی می كنند. تركیب خوش فرم ژاپن مركب از بازیكنان جوان و باتجربه با توانایی های تاكتیكی و تكنیكی و قدرت بدنی بالا برای كسب چهارمین قهرمانی آسیا كه در قاره ركورد محسوب می شود، تقریباً هیچ چیزی كم ندارد.
● ویتنام
یكی از ۴ میزبان جام ملت ها كه در روز دوم رقابت ها با شكست امارات شگفتی ساز شد، از همان ابتدا نشان داد كه تیم خوب و پرتلاشی است. مربیگری هوشمندانه آلفرد ریدل اتریشی كه سومین دوران كاری خود را در ویتنام می گذراند با حمایت هواداران پرشور این تیم همراه شد تا ویتنام در نخستین حضور خود در جام ملت های آسیا به جمع ۸ تیم برتر راه پیدا كند. البته به دلیل دوم شدن در گروه دیگر خبری از تماشاچیان خودی نیست و ویتنام باید در تایلند به مصاف تیم خوش تركیب عراق برود.
شاید در نگاه اول این تیم نسبت به عراق بخت كمتری داشته باشد اما غلبه بر حریفی مشابه در دور گروهی نشان می دهد بازیكنان ویتنام كه تعداد قابل توجهی از آنان را نفرات امید تشكیل می دهند پتانسیل بالایی دارند و توانایی شكست عراق را نیز دارند.
باید تا روز شنبه منتظر ماند تا ببینیم كه از میان ژاپن- استرالیا و عراق- ویتنام كدام تیم ها به مرحله نیمه نهایی و به جمع ۴ تیم برتر قاره راه پیدا می كنند.
سید علی بلندنظر
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید