جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ایران ۲- مالزی صفر ؛صعود معمولی!


ایران ۲- مالزی صفر ؛صعود معمولی!
تیم ملی كشورمان عصر دیروز موفق شد با پیروزی دو بر صفر مقابل مالزی به عنوان سرگروه راهی دور بعد مسابقات شود. گلهای ما را در این دیدار نكونام (۲۹ پنالتی) و تیموریان ۷۷ به ثمر رساندند.
امیر قلعه نویی برای دیدار مقابل مالزی كه دیدار آسانی هم به نظر می رسید از تمام نفرات اصلی اش با یك جابجایی ! استفاده كرده بود. او در این دیدار ایمان مبعلی را به مثلث نكونام، كریمی و تیموریان اضافه كرد و مهدوی كیا را كمی عقب تر به كمك خط دفاعی فرستاده بود. این تغییرات به اضافه ضعف های فراوان حریف باعث شد تا تیم ملی از همان ثانیه های ابتدایی سوار بازی شود و از چپ و راست عزم دروازه مالزی را كند. دستور نفوذ از عمق بود و برخلاف دیدارهای گذشته اصراری بر سانتر از جناحین نبود. اولین جرقه ها را هاشمیان و عنایتی زدند و تا قبل از دقیقه ۲۹ كه نكونام از روی نقطه پنالتی ما را به گل رساند چندین بار دروازه بان مالزی را با مشكل روبرو كردند.
در دقیقه ۲۹ كریمی در معدود حركات مثبتش در محوطه جریمه سرنگون شد تا داور نقطه پنالتی را نشان دهد. این پنالتی را نكونام به گل تبدیل كرد تا تیم ملی با همین یك گل به رختكن رود. در ۴۵ دقیقه اول زرد و سیاه پوشان مالزی جز یك بار، وارد هجده قدم ما نشدند و بیش از ۹۰ درصد بازی در یك سوم دفاعی آنها در جریان بود. ضمن اینكه در این نیمه مهاجمان تیم ملی مثل عنایتی و هاشمیان بی دقت بودند و شوتهای تیموریان و نكونام در چارچوب نبود.
در نیمه مربیان قلعه نویی سرانجام عنایتی ناموفق را بیرون گذاشت و خطیبی را به جای او به میدان فرستاد. خطیبی به میدان رفت تا با سرعت و تكنیكش نظم خط دفاعی مالزی را بر هم بریزد. این اما تنها تعویض نیمه مربیان نبود چه قلعه نویی درس گرفته از تعویض كاظمیان در دیدار اول مبعلی را هم كه تأثیر چندانی در بازی نداشت بیرون كشید و كاظمیان را به میدان فرستاد این دو تغییر حلقه محاصره را به مالزیایی ها تنگ تر كرد اما آنها هم با اضافه كردن بر هافبكها و مدافعانشان ما را برای رسیدن به گل دوم عذاب دادند. دروازه بان مالزی دیروز تا قبل از به ثمر رسیدن گل دوم ما هاشمیان را مقهور خود كرده بود. با این حال در دقیقه ۷۷ سرانجام به رغم تمام عكس العملهایش مقهور ضربه فنی تیموریان شد.
پس از این گل قلعه نویی هاشمیان را كه به عنوان مهاجم اول تیم ملی در ۲۵۰ دقیقه گذشته حتی یك گل هم نزده بود بیرون كشید و به رجب زاده فرصت داد تا خودی نشان دهد.
اما این بازیكن هم در دقایقی كه داخل زمین بود نتوانست تغییری در نتیجه ایجاد كند تا در نهایت این دیدار با نتیجه دو بر صفر به سود تیم ملی كشورمان پایان یابد و ما با كسب ۷ امتیاز به عنوان تیم اول از بازیهای گروهی به دور بعد صعود كنیم. تیم ملی كشورمان در مرحله بعد باید به دیدار كره جنوبی برود.
در دیگر دیدار این گروه دو تیم ازبكستان و چین به مصاف هم رفتند كه ازبكها موفق شدند در یك دیدار برتر سه بر صفر از چین عبور كنند و به عنوان تیم دوم گروه در مرحله بعد به مصاف عربستان برود.
● عربستان و كره صعود كردند
تیمهای ملی فوتبال عربستان و كره جنوبی به عنوان تیمهای اول و دوم گروه D به مرحله یك چهارم نهایی جام ملتهای ۲۰۰۷ آسیا صعود كردند.
در آخرین روز از بازیهای مرحله گروهی جام ملتهای آسیا، تیم ملی عربستان چهار بر صفر بحرین را در هم كوبید تا به عنوان تیم نخست این گروه به مرحله یك چهارم نهایی این رقابتها صعود كند. این در حالی بود كه پیش از این، برخی گمانه زنیها در خصوص تبانی دو تیم و صعود دو تیم عربی به مرحله بعد رقابتها وجود داشت.
گلهای عربستان را در این دیدار احمد الموسی (۱۸)، عبدالرحمن قحطانی (۴۵)، تایسر جاسم (۷۹ و ۶۸) به ثمر رساندند.
مسعود عنایت، رئیس كمیته داوران ایران، ناظر بازی عربستان و بحرین بود.
اما در دیگر دیدار این گروه كه به صورت همزمان در اندونزی برگزار شد، تیم ملی كره جنوبی با پیروزی مقابل اندونزی، به عنوان تیم دوم این گروه راهی دور بعدی مسابقات شد. در این دیدار كره ایها با تك گل دقیقه ۳۳ جونگ وو كیم، میزبان خود را شكست دادند تا به مرحله یك چهارم نهایی این رقابتها صعود كنند.
بازیكنان كره در این دیدار بازی منطقی را به نمایش گذاشته و موقعیتهای زیادی را نیز از دست دادند. اما دقایق پایانی بازی با حملات گسترده اندونزی همراه بود كه مهاجمان این تیم در حضور تماشاگران فراوان خود نتوانستند از موقعیتهای به دست آمده استفاده كنند. اندونزی حتی با به ثمر رساندن یك گل و كسب یك امتیاز نیز می توانست راهی دور بعد شود. اما بازیكنان كره این اجازه را به آنها نداده تا یكی دیگر از میزبانان این دوره از رقابتها حذف شود.
در گروه D، عربستان با ۲ پیروزی و یك تساوی و كسب هفت امتیاز در جایگاه نخست جدول ایستاد. كره جنوبی با یك پیروزی، یك تساوی و یك شكست و كسب ۴ امتیاز به عنوان تیم دوم به مرحله بعد صعود كرد. اندونزی با یك پیروزی و دو شكست و سه امتیاز در جایگاه سوم ایستاد و بحرین نیز با یك پیروزی، دو شكست و سه امتیاز با تفاضل گل كمتر نسبت به اندونزی در جایگاه چهارم جدول ایستاد.
جواد رستم زاده
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید