شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پرواز بر آسمان میزبان


پرواز بر آسمان میزبان
● از امروز مالزی خانه ماست
اگر فرض را بر این بگذاریم که ازبکستان ۰-۵ مالزی را برده و ما ۱-۲ ازبکستان را شکست دادیم، می رسیم به اینکه تیم ملی می توانست مالزی را ۱-۷ شکست دهد اگر هم فرض را بر این می گذاشتیم که ما جامائیکا را ۱-۸ بردیم و جامائیکا هم چند روز مانده به آغاز جام ملت های آسیا مالزی را ۰-۲ شکست داده ، باز می رسیدیم به یک پیروزی پرگل دیگر. یک پیروزی ۰-۹ اما اتفاقی که در زمین چمن استادیوم بوکیت جلیل افتاد هیچ ردی از این محاسبات ابتدایی را به همراه نداشت.
ایران با دو گل ضعیف ترین تیم جام ملت ها را شکست داد. اولین گل روی پنالتی مشکوک با ضربه استادانه جواد نکونام به طاق دروازه مالزی کوبیده شد و گل دوم هم وقتی ثبت شد که تنها ۱۰ دقیقه به پایان مسابقه وقت مانده بود. به هر حال تیم در این بازی هر چیزی از دست داده باشد به جایش دل سه تا از نیمکت نشین های تیم را به دست آورده. پیش از آغاز مسابقه بود که امیر قلعه نویی با کمک یکی از دستیارانش پیغامی را به بازیکنان معترض نیمکت رساند. او پیغام داده بود به جای اینکه قیافه های شان را درهم کنند از فرصتی که در این بازی به آنها داده می شود استفاده کنند.
این اتفاقات در وقت دوم مسابقه با مالزی به سه تعویض قلعه نویی منجر شد. کاظمیان، رجب زاده و خطیبی به زمین آمدند تا دیگر چندان بابت نیمکت نشینی در جام ملت ها ناراحت نباشند. البته قلعه نویی زمانی این سه نفر را به زمین فرستاد که خیالش بابت اتفاقات بازی چین- ازبکستان راحت شد.
او دیگر نگرانی زیادی برای از دست دادن صدرنشینی نداشت و پیروزی با هر نتیجه یی می توانست ایران را به عنوان تیم سرگروه C به یک چهارم نهایی بفرستد. جایی که ایران در استادیوم بوکیت جلیل کوالالامپور می ماند و در صورت پیروزی در نیمه نهایی هم در این ورزشگاه به میدان می رود. به هر حال الان راه صعود ایران تا فینال کاملاً هموار است.
هر چند که موعد تور ۱۰ روزه تماشاگران ایرانی برای تشویق تیم ملی در جام ملت ها به سر آمده و تعداد زیادی از آنها پس از مسابقه با مالزی به ایران برگشتند گویا درایران چندان امیدی به صعود ایران از گروه C مسابقات نداشتند و تاریخ برگشت تور را پس از بازی با مالزی فیکس کردند. با این حساب تیم ملی در مسابقات بعدی خودش تنها می تواند روی حمایت دانشجوهای ایرانی که در کوالالامپور اقامت دارند حساب باز کند.
● مهدوی کیا؛ مهم بود که به عنوان تیم اول صعود کنیم
کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران گفت؛ به همه بازیکنان بابت این پیروزی تبریک می گویم. مهدی مهدوی کیا در پایان بازی برابر مالزی که به پیروزی ۲ بر صفر تیم ملی فوتبال ایران انجامید گفت؛ بازی خوبی ارائه دادیم. مالزی بازی بسته یی ارائه داد. در کل، مهم این بود که به عنوان تیم اول از این مرحله صعود کنیم.
وی در رابطه با اینکه مالزی در مقایسه با دو دیدار قبلی اش بازی بهتری ارائه داد، گفت؛ فکر کنم اگر مالزی در دو دیدار قبلی خود همین گونه بازی می کرد، امتیاز نیز به دست می آورد. آنها در زمین خودشان جمع شده بودند. ما موقعیت زیادی به دست آوردیم اما، تنها توانستیم ۲ گل به ثمر برسانیم.
کاپیتان تیم ملی کشورمان درباره اینکه در دور بعد باید به مصاف کره جنوبی برویم، گفت؛ دو بار با خاطره خوش در جام ملت ها از سد کره گذشتیم و یک بار هم به آنها باختیم. هدف اول این است که به فینال برسیم. بازی سختی پیش رو خواهیم داشت، امیدواریم بتوانیم این تیم را شکست دهیم. هر چند در دور بعد از آن مصاف احتمالی با عراق خواهیم داشت.
● نکونام بهترین بازیکن دیدار برابر مالزی شد
جواد نکونام به عنوان بهترین بازیکن دیدار دیروز تیم ملی فوتبال ایران برابر مالزی انتخاب شد. جواد نکونام که در دیدار قبلی تیم ملی برابر چین نیز عنوان بازیکن برتر زمین را به دست آورده بود، در پایان دیدار دیروز برابر مالزی نیز از سوی کارشناسان به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد.
● زندی؛ مالزی یازده نفره دفاع کرد
بازیکن تیم ملی فوتبال گفت؛ مالزی یازده نفره دست به دفاع می زد. فریدون زندی بعد از پیروزی دو بر صفر بر مالزی در جمع خبرنگاران گفت؛ بازی سخت و محکمی بود. حریف یازده نفره دفاع می کرد در ابتدای نیمه اول سه، چهار موقعیت گل داشتیم که فقط موفق شدیم یک بار در نیمه اول دروازه آنها را باز کنیم. البته تحت فشار بودیم و زمانی که نتیجه مسابقه ازبکستان و چین را فهمیدیم از فشار روانی روی تیم کاسته شد. وی ادامه داد؛ حریف ما در مرحله بعدی، تیم کره جنوبی است هر چند برای ما اصلاً مهم نیست که با چه تیمی روبه رو می شویم و برای تمام تیم ها احترام قائل هستیم. زندی در مورد اختلاف بین بازیکنان گفت؛ هیچ مشکلی داخل تیم وجود ندارد. بازیکنان گاهی با هم شوخی می کنند؛ اما هیچ دعوایی در کار نیست.
● بازتاب درخشش نکونام در سایت اوساسونا و AS اسپانیا
پس از گلزنی جواد نکونام برای دومین بار در جام ملت های ۲۰۰۷ آسیا، پایگاه خبری AS اسپانیا و سایت باشگاه اوساسونا نوشت؛ نکونام می تواند پنالتی زن خوبی برای ما باشد. جواد نکونام در دیدار ایران برابر مالزی در جام ملت های ۲۰۰۷ آسیا از روی نقطه پنالتی گل با ارزشی را به ثمر رساند تا ایران با نتیجه ۲ بر صفر به پیروزی رسیده و به عنوان سر گروه راهی مرحله بعدی شود. سایت باشگاه اوساسونا و AS اسپانیا در این زمینه نوشتند؛ نکونام در این دوره از مسابقات نشان داد که بازیکن بسیار توانایی است و در این تورنمنت بزرگ گل های با ارزشی را برای ایران به ثمر رساند و در ۲ مسابقه به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد.
بدین ترتیب سرمربی اوساسونا می تواند با آنالیز بازی های وی از توانایی هافبک ایرانی در مسابقات باشگاهی اسپانیا استفاده کند، چرا که وی علاوه بر جریان مسابقه نشان داد که در ضربات پنالتی هم مهارت خوبی دارد.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید