جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


تحکیم وحدت خانواده


تحکیم وحدت خانواده
در كابینت‌ها و كمدهای منزل انواع و اقسام مكمل‌های غذایی، داروها، وسایل و تجهیزات زندگی پیدا می‌شود. عادت كرده‌ایم تمام هوش و حواسمان را جمع كنیم تا از آخرین تجهیزات و وسایل زندگی باخبر شویم، اما فراموش كرده‌ایم زندگی مشترك خانوادگی برای آنكه همچنان گرم و دوست‌داشتنی، تداوم یابد و موفقیت اعضای خانواده را به همراه داشته باشد، به تجدید قوا احتیاج دارد. زندگی مشترك و روابط زن و شوهر و اعضای خانواده هم به مكمل احتیاج دارد تا همچنان تقویت شده باقی بماند. به این ۹ راهكار توجه كنید.
● قرار ملاقات بگذارید
تعجب نكنید. بد نیست هر از گاهی با همسر و یا فرزندان خود قرار بگذارید تا به سینما بروید، شام را بیرون از منزل صرف كرده، پیاده روی كرده و یا یك لیوان دوغ با هم بنوشید! فرق نمی‌كند چه برنامه‌ای می‌گذارید، اما برای بودن با هم قراری بگذارید تا همه اعضای خانواده، سرقرار حاضر شوند و اوقاتی را با هم خوش بگذرانند.
● باهم گردش بروید
اگر امكان داشته باشد كه بعضی شب‌ها به طور منظم با هم از منزل بیرون بروید، بسیار موثر است. به خصوص اگر پدر و مادر هر از گاهی تنها این كار را بكنند، به تقویت روابط‌شان كمك می‌كند. ضمن اینكه فرصتی است تا بدون حضور بچه‌ها درباره مسائل مهم صحبت كنند. تنوع، اصل مهم شادی‌بخش به حساب می‌آید.
● دكوراسیون منزلتان را عوض كنید
فكر نكنید این كار فقط مربوط به پولدارهاست. تغییر شكل اتاق و یا عوض كردن جای وسایل اتاق، تغییر زیادی در روحیه افراد خانواده ایجاد می‌كند. در این مواقع از شلوغ كردن بیش از حد اتاق‌ها و یا استفاده زیاد از حد از وسایل تزیینی خودداری كنید، چون بعدها به خصوص اگر بچه داشته باشید، در امر نظافت و جمع و جور كردن اتاق‌ها به زحمت می‌افتید.
● خواسته‌های همدیگر را بشناسید
این همان نكته كلیدی است كه باید در نظر بگیرید. چون روزمرگی نمی‌گذارد اعضای خانواده درباره نیازها و خواسته‌هایشان صحبت كنند. بهترین روش آن است كه از همدیگر همان سوالاتی را بپرسید كه از خودتان می‌پرسید. همسر و یا فرزندتان درباره زندگی با شما چه حسی دارد؟ توقع او از شما و یا سایر اعضای خانواده چیست؟ شاید سایر اعضای خانواده نقطه نظر متفاوتی دارند ولی نمی‌توانند آن را مطرح كنند.
● به دنبال تازه‌ها باشید
این موضوع نه تنها به امكانات زندگی مربوط می‌شود، بلكه اطلاعات تازه را هم شامل می‌شود كه بسیار مهم‌تر است. راهكارهای قدیم شوهرداری، خانه‌داری و بچه‌داری شاید در حال حاضر كاربرد نداشته و یا حتی اشتباه باشند. فكر نكنید همه چیز را می‌دانید. همیشه درباره روابط خانوادگی به دنبال راهكارهای تازه باشید و آنها را یاد بگیرید. این كار به تلاش احتیاج دارد: كتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها، برنامه‌های ویدیویی و تلویزیونی، همگی راهكارهایی هستند كه دنیای جدیدی را در ذهن‌تان روشن می‌كنند.
● به فكر حل مشكلات باشید
در اینكه گذشت و چشم‌پوشی از مشكلات كوچك، توصیه می‌شود شكی نیست. اما مشكلاتی وجود دارند كه چشم‌پوشی از آنها بنیان خانواده را برهم می‌زند. اگر اخلاق و رفتار نوجوانتان عوض شده است، اگر همسرتان كمتر می‌خندد، اگر شوهرتان خواب راحتی ندارد، اگر دخالت اطرافیان مشكل‌ساز شده است و هزاران اگر دیگر، به فكر چاره باشید و راه حل مناسب و منطقی پیدا كنید. در این موارد از یك مشاور متخصص كمك بگیرید.
● صبور باشید
هر نوع تغییر در خانواده به صبر و تحمل احتیاج دارد و برای پیشرفت و رسیدن به اهداف خانواده باید آرام آرام جلو رفت. وقتی آدم‌ها به یك مكان تازه نقل مكان می‌كنند، دائم به دنبال آشنایی با راه‌ها و مسیرهای اطراف خود هستند. اما بعد از گذشت زمان، كم‌كم سریع‌ترین و بهترین راه‌ها را پیدا می‌كنند. در خانواده هم همین‌طور است. وقتی تازه صاحب فرزند شده‌اید، وقتی فرزندتان به سن بلوغ رسیده، وقتی شوهرتان اضافه كاری دارد، اگر وام گرفته‌اید و غیره باید به تدریج با قضایا روبه رو شده و تحمل بیشتری داشته باشید.
● دلواپسی‌هایتان را كم كنید
اگر جو حاكم بر خانه همیشه پر از دل نگرانی و تشویش باشد، این استرس و تنش جلوی پیشرفت را می‌گیرد و فرزندان هم روش حل مشكل را یاد نمی‌گیرند. خویشتن‌داری را به اعضای خانواده یاد بدهید تا راه‌های حل مشكل بدون تنش را یاد بگیرند. در مقابل اتفاقات غیرمنتظره، خود را نبازید و خانواده را محكم‌تر از قبل حفظ كنید.
● دست از تلاش برندارید
برای داشتن زندگی بهتر باید تلاش كرد. زندگی چرخه‌ای نیست كه وقتی شروع شد همچنان ادامه پیدا كند. باید همه یاد بگیرند كه گاهی بعضی تلاش‌ها به نتیجه نمی‌رسند اما نباید خسته شد. ادامه تلاش برای بهبود وضع افراد خانواده به حمایت از آنها بستگی دارد. اگر همه اعضا حامی و یاور هم باشند، هیچ كس از تلاش خسته نمی‌شود. نگذارید عادات خسته كننده، زندگی شما را كسالت بار كند. شاید توصیه به ادامه كار و تلاش و خستگی ناپذیری بهترین توصیه برای داشتن یك زندگی بهتر به حساب بیاید.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید