پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

برتری برزیلِ محبوب مقابل آرژانتینِ مغرور


برتری برزیلِ محبوب مقابل آرژانتینِ مغرور
رقابت های كوپا آمه ریكا پس از سپری شدن دیدارهای مقدماتی و حذفی، سرانجام با یك فینال باشكوه به پایان رسید و این تیم ملی برزیل بود كه با سرمربیگری «دونگا» مرد جوان و كم تجربه توانست از عهده آرژانتین و آلفیو بازیله (با جمع كثیری از بازیكنان باتجربه و ستاره های باشگاهی اش) برآید و برای هشتمین بار جام قهرمانی را در آغوش گیرد.
پیروزی قاطع ۳ بر صفر مقابل آرژانتین تعجب اكثر كارشناسان را برانگیخت، چراكه پیش از دیدار فینال نظر عمومی بر این بود كه مردان سرزمین قهوه مقابل حریف سنتی خود كه با انبوه ستارگان نامدار باشگاهی به این تورنمنت آمده بودند، توفیقی نخواهند داشت اما «كارلوس دونگا» مردی كه با نشان كاپیتانی این كشور جام قهرمانی سال ۱۹۹۴ جهان را فتح كرد و به حق لقب برترین هافبك دفاعی تاریخ این كشور را به خود اختصاص داد، با اتكا به نیروهای جوان و اندیشه های ناب خود حریف را غافلگیرد كرد و آن قدر بازی را هجومی و رو به جلو آغاز كرد كه مدافع باتجربه ای نظیر آیالا را به اشتباه واداشت تا دروازه خودی را باز كند.
در دیدار فینال شاهد یك بازی شناور و تهاجمی بودیم كه تماشاگران حاضر در ورزشگاه و میلیون ها بیننده تلویزیونی از دیدن آن سیراب شدند و ۳ گل زیبا را دیدند كه هر ،۳سهم قهرمان شد و مردان بزرگی نظیر مسی، ریكلمه و ورون در جبران و تلافی آن ناكام ماندند.
مصدومیت كرسپو كه بازی ها را طوفانی آغاز كرد، دست بازیله را بست و برای او تجربه ای شد تا لیست خود را برای تورنمنت های معتبر ببندد و هم اكنون می فهمد كه نباید چشم خود را به روی توانایی های ساویولا می بست؛ مهاجمی كه در جام جهانی گذشته عملكردی شایسته و عالی داشت.
برزیل با اتكا به درخشش «دونی» سنگربان خود كه بازی های بسیار درخشانی را در این تورنمنت ارائه كرد و «خوان» مدافع پرتوان مركزی كه از این فصل قرار است در رم همبازی همین دروازه بان شود و«گیلبرتو سیلوا» هافبك دفاعی قدرتمند و كاپیتان این تیم، به خوبی راه نفوذ و گلزنی حریف را سد كرد تا در كارنامه دونگا نقطه عطفی به وجود آید.
دونگا متهم به اندیشه های دفاعی و دوری از بازی تهاجمی است اما این مربی كه جام را بسیار ضعیف آغاز كرد، در ادامه با هارمونی بیشتر نفراتش توانست بازی های هجومی و پرگلی را به ثمر برساند كه سهم «روبینیو» ستاره جوان رئال مادرید با زدن ۶ گل و كسب مقام آقای گلی این دوره بیش از سایر همبازیانش بود و این تورنمنت تولدی دیگر را برای او رقم زد.
خولیو باپتسیتا دیگر ستاره رئال كه به صورت قرضی فصل قبل را در لیگ برتر و باشگاه آرسنال سپری كرد، دوباره با نظر مساعد شوستر به برنابئو بازگشته و در این بازی ها عملكرد شایانی داشت و با انگیزه فراوان به گونه ای بازی كرد كه بر انتخاب مجدد این مربی و دست اندركاران رئال صحه گذاشت.
گلزنی او در دیدار فینال باعث شد نامش در ردیف برترین بازیكنان این جام قرار گیرد و اكنون به مثابه یك قهرمان به تمرینات پیش از فصل رئالبازمی گردد.دیدارهای ۲ تیم برزیل و آرژانتین در تمامی مقاطع و هرتورنمنتی از حساسیت وهیجان خاصی برخوردار است و قطعاً پیروزی در دیدار فینال تورنمنتی نظیر كوپا آمه ریكا كه با حضور قدرت های برتر قاره فوق برگزار می شود، حلاوت و شیرینی زیادی دارد و دونگا، سرمربی جوان این كشور در شرایطی كه مدعیان فراوانی برای نشستن روی نیمكت مربیگری برزیل وجود دارد، با ریسكی بالا و چشم پوشی از نفراتی نظیر كاكا، رونالدینیو، آدریانو و جونینیو توانست جام باارزشی را برای كشورش به ارمغان آورد كه در پایان این مسابقه و همزمان با برگزاری جشن قهرمانی، بیش از هر مسأله ظاهر مغموم و ناراحت فوق ستاره های آرژانتینی قابل رؤیت بود.
برزیل فینالی را برد كه كمتر كسی تصور می كرد فاتح آن باشد و اكنون دونگا قهرمان جدید فوتبالدوستان برزیلی است و با این جام راحت تر از قبل می تواند مقابل نافرمانی های فوق ستاره هایش بایستد؛ضمن اینكه فضا آرامتر از قبل برای ادامه فعالیت او مهیا است و این مربی جوان می تواند زمینه سرافرازی و قهرمانی كشورش در جام جهانی ۲۰۱۰ را فراهم كند كه اگر اینچنین گردد، او نیز مثل زاگالو در ردیف مردانی قرار می گیرد كه هم به عنوان بازیكن و هم مربی جام جهانی را فتح كرده است.
چهره او در پایان كنفرانس مطبوعاتی حكایت از رضایت این مربی جوان نسبت به عملكرد مردانش داشت كه سزاوارانه در یك فینال بزرگ به برتری رسیدند؛ مسابقه ای كه پیش از برگزاری آن با كركر ی های فراوان آرژانتینی ها همراه بود.
این برزیل را باید برزیل دونگا خطاب كرد كه كاملاً با اندیشه های او انس گرفته و این تیم موفق شد گروه مغرور و پرستاره رقیب را ناكام بگذارد و اینافتخاری بس بزرگ و فراموش ناشدنی است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید