شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سرنوشت مبهم در انتظار گروه چهار


سرنوشت مبهم در انتظار گروه چهار
روزهای نخستین جام ملت‌های آسیا را به خوبی به خاطر داریم روزهایی که از دو گروه سه و به‌ویژه چهارم این رقابتی به عنوان حساس‌ترین گروه‌ها یاد می‌شد و پیش‌بینی نتایج این دو گروه و تیم‌های صعودکننده از آن بسیار دشوار بود.
در گروه چهارم رقابت‌ها تیم‌های کره‌جنوبی، عربستان، اندونزی و بحرین حاضر بودند و تنها با استناد به سابقه و افتخارات گذشته این تیم‌ها از ابتدا بیشتر علاقه‌مندان به فوتبال بر این باور بودند که کره و عربستان به ترتیب به عنوان تیم‌های اول و دوم گروه به مرحله بعد صعود خواهند کرد.
حتی بسیاری بر این باور بودند که رویارویی کره و عربستان در اولین روز مسابقات تنها تکلیف سرگروهی را روشن خواهد کرد و این دو تیم تیم‌های از پیش صعود کرده گروه چهارم هستند. تساوی کره و عربستان تمام معادلات گروه چهارم را بر هم زد تا پیش‌بینی در خصوص وضعیت این دو تیم و به طور کلی گروه چهارم به روز دوم و یا حتی سوم رقابت‌ها موکول شود. این در حالی بود که در دیگر بازی روز نخست این گروه جدال اندونزی و بحرین با پیروزی میزبان گروه چهارم یعنی اندونزی همراه شده بود و این تیم میزبان بود که در صدر گروه چهارم قرار گرفته بود و حالا به عنوان مدعی جدیدی برای صعود در گروه چهارم شناخته می‌شد. در روز دوم رقابت‌ها عربستان رودرروی اندونزی و کره مقابل بحرین قرار می‌گرفتند تا شاید پیروزی ۲ مدعی اصلی این گروه در بازی‌های این روز بار دیگر وضعیت جدول رده‌بندی را تغییر دهد و عربستان و کره به صعود نزدیک‌تر شوند.
پیروزی عربستان بر اندونزی مسجل شد و عربستان با کسب چهارمین امتیاز خود به صدر جدول رسید اما در دیگر بازی این گروه در روز دوم رقابت‌ها یک شگفتی بزرگ رقم خورد و در حالی که از ابتدای مسابقات همگان کره‌جنوبی را یکی از مدعیان اصلی قهرمانی جام چهاردهم می‌دانستند شاهد شکست عجیب این تیم در مقابل بحرین نه چندان قدرتمند بودند.
این نتیجه یک بار دیگر معادلات گروه چهارم را برهم زد تا حتی کره در آستانه حذف دور از انتظار از جام چهاردهم قرار بگیرد.
تیم چهارم جام جهانی ۲۰۰۲ حتی فکرش را هم نمی‌کرد روزگاری با کسب حداقل امتیاز از ۲ بازی در قعر جدول قرار بگیرد که در آن نام تیم‌هایی همچون اندونزی و بحرین قرار گرفته و تنها برای صعود یک شانس نصفه و نیمه را پیش‌روی خود ببیند.
اما روز سوم؛ در این روز عربستان به مصاف بحرین می‌رود و کره پراسترس مقابل اندونزی قرار خواهد گرفت.
این در حالی است که اندونزی میزبان این گروه قدرتمندانه بحرین را در بازی اول از پیش‌رو برداشته و در مقابل عربستان هم به راستی مستحق شکست نبود.
جدول این گروه حاکی از آن است که در حال حاضر هر ۴ تیم این گروه شانسی برای صعود دارند و این خود تیم‌ها هستند که سرنوشت صعود و یا حذفشان را رقم خواهند زد.
حتی عربستان که در صدر جدول ایستاده هم خطر حذف را به خوبی احساس می‌کند و می‌داند در صورت شکست مقابل بحرین، هر تیمی که در یک بازی این گروه به پیروزی دست یابد به همراه بحرین راهی مرحله بعد خواهد شد مگر آنکه تفاضل گل کره حتی در صورت پیروزی هم به حد عربستان نرسد.
مطمئناً تمام کارشناسان در گوشه گوشه دنیا با این بحث موافق هستند که سرنوشتی بسیار مبهم در انتظار گروه چهارم رقابت‌ها‌ست و در حالی که از ابتدا تمامی فوتبالدوستان معتقد بودند که کره و عربستان از پیش صعودکرده هستند، حتی امکان حذف هر دو تیم از گردونه رقابت‌ها وجود دارد و شاید تیم‌هایی که از این گروه صعود می‌کنند؛ بحرین و اندونزی باشند که با نتایج اخیر این دو تیم این فرضیه چنان دور از ذهن هم نیست.
در حال حاضر عربستان با کسب یک پیروزی و یک تساوی با ۴ امتیاز در صدر جدول گروه چهارم قرار دارد و بحرین و اندونزی هر یک با ۳ امتیاز و تفاوت در تفاضل گل به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند و این در حالی است که کره‌جنوبی ناباورانه تنها با کسب یک امتیاز از مجموع دو بازی قبلی خود قعرنشین جدول رده‌بندی این گروه به شمار می‌آید.
وحید رجایی
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید