پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


در رویای سفر


در رویای سفر
ایران یكی از ۱۰ كشور جهان است كه در آن میراث فرهنگی و جاذبه‌های توریستی و آثار تاریخی درخشانی قرار دارد.
متاسفانه در سال‌های پس از انقلا‌ب به دلا‌یل فراوانی كه از حوصله این سرمقاله خارج است، ایران به هیچ‌وجه نتوانسته جایگاه واقعی خود را در میان كشورهای صاحب این مزیت به دست آورد.
البته نباید فراموش كرد كه شرایط عمومی كشور پس از انقلا‌ب، دولت‌ها را در تامین یك استراتژی كارآمد و موثر ناكام گذاشت، اگرچه به نظر می‌رسد اقداماتی كه در دولت‌های هاشمی و خاتمی صورت پذیرفته بود، علی‌رغم محدودیت‌ها و مزاحمت‌های گروه‌های تندرو به سمت بهبود شرایط میل پیدا كرده بود.
دولت نهم هم گرفتار این تعارض بود. از یك سو متولیان میراث فرهنگی و جهانگردی مدعی بودند كه با ساخت هتل‌های ۷ ستاره و ۵ ستاره، می‌خواهند شرایط ایده‌آلی را برای صنعت توریسم فراهم آوردند، اما تحولا‌ت اخیر در حوزه سوخت تمام اهداف متولیان این حوزه و سرمایه‌گذاران بخش‌های دولتی و خصوصی را با یك شوك جدی روبه‌رو كرده است.
از سوی دیگر سهمیه‌بندی بنزین و اعلا‌م رسمی عدم افزایش سهمیه و اعلا‌م نشدن سهمیه مازاد تا پایان سال جاری، ضمن گذاردن تاثیرات همه‌جانبه بر گروه‌های مختلف اجتماعی، مهم‌ترین ضربه و شوك را به شاغلا‌ن و فعالا‌ن بخش گردشگری و توریسم وارد نموده است.
مشاهدات و گزارش‌های رسمی و غیررسمی از اینگونه مراكز گردشگری در سراسر كشور، حاكی از آن است كه عمده مراكز تفریحی در اوج فصل توریسم و مسافرت، خالی از مسافر و گردشگر هستند.
سهمیه‌بندی بنزین و توزیع نامناسب آن، عمدتا موجب حذف برنامه مسافرت‌ها در داخل كشور شده است، به این معنا كه بخش متوسط اقتصاد، دیگر امكان مسافرت را از دست داده‌اند.
مراكز گردشگری كشور عمدتا از سوی گروه‌های ضعیف و متوسط جامعه تغذیه می‌شوند. حال كه آنها به دلیل نگرانی از اتمام سوخت امكان استفاده از خودروهای خود را ندارند، عملا‌ از دیگر امكانات و روش‌های نامطمئن نیز سود نمی‌برند.
در این میان تنها گردشگران متمول قرار دارند كه همچنان می‌توانند برنامه‌های مسافرتی خود را چه در داخل و چه در بیرون از كشور دنبال نمایند.
با اینگونه برنامه‌ریزی‌های غیرجامع، هم گروه‌های محروم جامعه، در ضیق بیشتری قرار می‌گیرند و هم بخش‌های وسیعی از اقتصاد جامعه از گردونه فعالیت خروج می‌كند. به نظر می‌رسد دولت نهم نیازمند یك بازنگری برای حل معضلا‌ت اینچنینی است.
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید